ایران تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان در ده‌ها شهر ایران برگزار شد

ده‌ها شهر ایران روز پنج‌شنبه، دوم دی‌ ماه، صحنه اعتراضات معلمان و فرهنگیان بودند. در حالی کە به گفته فعالان صنفی، معلمان در شهرهای مختلف ایران به نهادهای امنیتی احضار و از آنها خواسته شده بود تا تجمع امروز را لغو کنند.

معلمان و فرهنگیان در ادامه اعتراضات اخیر خود به طرح رتبه‌بندی که در مجلس ایران تصویب شده است، روز پنجشنبه دوم دی ماه در مقابل ادارات آموزش و پرورش در شهرهای مختلف تجمع کردند. به گفته کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان تجمع امروز “در ۱۰۲ شهر” در سراسر ایران برگزار شده است.

براساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی تجمع تهران در میدان بهارستان برگزار شد. در بعضی از این تصاویر دیده می‌شود کە ماموران نیروی انتظامی با ضرب و شتم معلمان مرد سعی در متفرق کردن آنها دارند، اما گروهی از فرهنگیان و معلمان زن در مقابل ماموران پلیس روی زمین می‌نشینند.

تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان روز پنجشنبه دوم دی ماه در سنندج

تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان روز پنجشنبه دوم دی ماه در سنندج

محمد‌حسن پوری معلم و فعال صنفی و از شرکت کنندگان در تجمع تهران در این‌باره به دویچه وله فارسی می‌گوید: «حضور نیروهای پلیس و ضد شورش در تجمع تهران چشمگیر بود. هر چقدر بر تعداد معترضین اضافه می‌شد، بر تعداد نیروهای امنیتی هم اضافه می‌شد. آنها سعی در متفرق کردن معترضین داشتند. تنش‌هایی به وجود آمد، اما با دخالت همکاران خانم موفق نشدند”.

به گفته آقای پوری اعتراضات معلمان در حالی برگزار شد کە در روزهای گذشته نیروهای امنیتی در تهران و شیراز به‌طور گسترده اقدام به احضار فعالان صنفی کرده بودند و از آنها خواسته بودند کە اعتراضات سراسری امروز را لغو کنند.

در شیراز با وجود حضور نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان اداره کل آموزش و پرورش، تجمع معلمان به‌طور گسترده برگزار شد. “کانال صنفی معلمان ایران” در تلگرام گزارش کردە است کە نیروهای امنیتی با معلمان معترض درگیر شدەاند.

محمد‌حسن پوری در ادامه می‌گوید: «معلمین در تجمع های سراسری بر ادامه مطالبه‌گری خود تاکید کردەاند و خواسته آزادی معلمان زندانی مطالبه همه ماست.»

روز چهارشنبه ۲۴ آذر مجلس شورای اسلامی طرح رتبه‌بندی معلمان را پس از ۱۴ سال تاخیر تصویب کرد. بر اساس این طرح، حداقل حقوق معلمان  ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان و حداکثر آن حدود ۱۶ میلیون تومان تعیین شده است.

این طرح پس از  ماه‌ها اعتراضات سراسری معلمان و نیز بازداشت و زندانی کردن فعالان صنفی این گروه با تعیین ضرب‌الاجل از سوی کانون‌های صنفی فرهنگیان بالاخره به تصویب رسید. اما کانون‌های صنفی فرهنگیان اعلام کردند که طرح مصوب مجلس تنها یک “سرهم‌بندی” است و معلمان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

​​​​تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان روز پنجشنبه دوم دی ماه در نجف آباد اصفهان

​​تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان روز پنجشنبه دوم دی ماه در نجف آباد اصفهان

مسعود کردپور فعال صنفی معلمین از شهر سنندج به دویچه وله فارسی می‌گوید: «خواسته‌های معلمین اجرای کامل قانون رتبه‌بندی معلمان است کە سالها در مجلس خاک خرده است. اجرای کامل این قانون موجبات همسان‌سازی رو فراهم و وضعیت پرداختی معلمان و فرهنگیان را بهتر خواهد کرد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز سه‌شنبه ۲۳ آذر در بیانیه‌ای با تعیین ضرب‌الاجلی برای مجلس اعلام کرده بود، اگر ظرف پنج روز مجلس طرح “رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی” را تصویب نکند و معلمان بازداشتی آزاد نشوند، معلمان کشور به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

طرح رتبه‌بندی معلمان چیست؟

طرح رتبه‌بندی معلمان، یک طرح قدیمی است. بیش از شش سال پیش، برای نخستین بار به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. در آن هنگام،  مجلس برای اجرای این طرح دو مرحله قائل شد. مرحله نخست گرچه تصویب شد، اما به ادعای مسئولان، به علت عدم پیش‌بینی آن در بودجه سالانه، اجرایی نگشت.

از آن هنگام تا کنون، تصویب و اجرای این طرح به حالت راکد در آمده است. فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران گفته است که در دولت حسن روحانی بررسی این طرح را آن قدر به تعویق انداختند، تا کار به مجلس جدید و دولت جدید رسید.

علی کریمی فیروزجایی، نماینده بابل روز چهارشنبه ۲۱ مهر اعلام کرده بود که بررسی این طرح به بعد موکول شده است. اکنون از روز یکشنبه ۲۵ مهر سخن می‌رود. در واکنش به تعویق مجدد بررسی این طرح، معلمان در نقاط مختلف ایران دست به اعتراض زدند.

طرح رتبه‌بندی عملا امکان افزایش دستمزد معلمان را فراهم می‌سازد. بر اساس این طرح، دستمزد معلمان در ایران بر مبنای ۸۰ درصد از حقوق هیات‌های علمی دانشگاه‌ها تعیین می‌شود. 

دویچه وله

*****

قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان ایران، پنجشنبه، ۲ دی ۱۴۰۰

فرهنگیان عزیز، دانش آموزان و اولیای گرامی!

ما امروز اینجا جمع شدیم که به سیاست‌های حاکمیت در قبال فرهنگیان شاغل و بازنشسته و بی‌توجهی به آموزش با کیفیت و رایگان اعتراض کنیم ما در اینجا جمع شده‌ایم تا اعلام کنیم:

۱. امروز زندگی بازنشستگان شریف و عزیز با مخاطرات جدی روبرو است حقوق آنان نصف خط فقر است از بیمه‌کارآمد محرومند و قانون همسان‌سازی بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا نمی‌شود. ما خواهان اجرای کامل قانون همسان‌سازی از اول مهر ۱۴۰۰ هستیم و بیش از این نمی‌توانیم به این وضعیت ظالمانه ادامه دهیم.

۲. مصوبه مجلس در مورد رتبه‌بندی چیزی جز سرهم‌بندی نبود جالب اینکه دولت مدعی شده‌است که همین لایحه ناقص و تحمیلی را هم در سال ۱۴۰۰ اجرا نخواهد کرد. ما خواهان اجرای لایحه رتبه‌بندی بدون در نظر گرفتن میزان اعتبار در نیمه دوم ۱۴۰۰ هستیم. باید حقوق معلمان بخش خصوصی در مدارس غیردولتی، معلمان نهضت سوادآموزی، خرید خدمات، نیروهای خدماتی و سایر بخش ها با توجه به رتبه‌بندی افزایش یابد. ما نسبت به این همه تضییع حقوق و ستم به فرهنگیان بیزاریم و در مقابل این همه ستم سکوت نمی‌کنیم.

۳. وضعیت و کیفیت آموزش بحرانی است فقدان امکانات و آموزش پولی باعث بازماندن بیش از سه میلیون کودک از آموزش شده‌است ما خواهان کیفیت‌بخشی به آموزش و ارائه آموزش کیفی و رایگان و عادلانه در تمام کشور به ویژه مناطق محروم هستیم.

۴. سناریوسازی به شیوه کیهان برای مقهور کردن و امنیتی کردن مطالبات صنفی راه به جایی نخواهد برد سال‌هاست که فعالان صنفی زیر ضرب هستند و زندان و اخراج به آنان تحمیل می‌شود اما کنشگری متوقف نمی‌شود. امروز آزادی معلمان دربند یک مطالبه جدی نزد معلمان است و آزادی آقای رسول بداقی نتیجه این مطالبه‌گری است و ما آن را به فال نیک می‌گیریم اما خواسته معلمان آزادی بدون قید و شرط تمام معلمان زندانی ، توقف احضار و بازجویی فعالان صنفی و توقف پرونده‌سازی و دادگاه‌های ظالمانه است. ما به خط سرکوب فعالان اعتراض داریم و با تمام قدرت از معلمان دربند حمایت می‌کنیم.

۵. ما از افزایش حقوق تمام اقشار اجتماعی و کارگران و زحمتکشان به بالای خط فقر حمایت می‌کنیم و زندگی شرافتمندانه را حق همگانی می‌دانیم و با تحلیل‌های غیرکارشناسی که افزایش حقوق معلمان را تورم‌زا می‌داند مخالفیم. این حقوق‌های نجومی، اختلاس‌های بزرگ و تمرکز ثروت و قدرت در دست یک عده قلیل است که امنیت مالی و روانی اکثریت جامعه را به خطر انداخته است. ما تشویش اذهان عمومی علیه معلمان توسط صدا و سیما را محکوم می‌کنیم.

۶. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران یک تشکل صنفی و مستقل است که از کانون‌های صنفی و انجمن‌های صنفی فرهنگیان تشکیل شده‌است این کانون‌ها و انجمن‌ها تشکل‌های صنفی، مستقل و دارای شناسنامه و قانونی هستند.

شورای هماهنگی ضمن استقبال از آزادی رسول بداقی انتظار دارد  حاکمیت به رفتارهای امنیتی با معلمان ایران پایان دهد.اسماعیل عبدی پس از  اتمام ۶ سال زندان یک سال است که زندان ۱۰ ساله خود را می گذراند و در انتظار اعاده دادرسی است.ما خواهان مختومه شدن پرونده او و منع تعقیب وی هستیم. در اقدامی عجیب عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان بدون اخذ ضرورت آخرین دفاع در دادسرا پرونده اش به دادگاه رفت.ما ضمن اعتراض به این رویه غیر حقوقی و شگفت انگیز  خواهان مختومه شدن پرونده  او و منع تعقیب او  در دادگاه هستیم. همچنین به حکم صادره ۷ ماه زندان تعزیری لطیف روزیخواه عضو هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی و صدور حکم جزای نقدی سنگین و ممنوعیت علیه محمود ملاکی عضو ارشد کانون صنفی فرهنگیان بوشهر و یک‌سال حبس علیه علی‌اصغر امیرزادگان اعتراض داشته و خواهان آزادی یعقوب یزدانی و محمدرضا رمضان‌زاده از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی فرهنگیان استان خراسان شمالی و مهدی فتحی از فعالان صنفی استان فارس هستیم.

حکم دادگاه آقای محمدفلاحی دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران باید لغو گردد و پرونده‌سازی علیه جعفر ابراهیمی ، غلامرضا غلامی و روح‌الله‌‌مردانی و احضار فعالان صنفی متوقف گردد و باید رسول بداقی و محمدحبیبی به کلاس درس برگردند.

در پایان اعلام می‌کنیم شورای هماهنگی بر عهد و پیمان خود با فرهنگیان شاغل و بازنشسته تاکید دارد و تا تحقق کامل مطالبات با حمایت فرهنگیان دست از مطالبه گری برنخواهد داشت و روند اعتراضات را با شدت هر چه بیشتر ادامه خواهد داد، همچنین از دولت و مجلس می خواهد بیش از این در مقابل خواست و اراده ی معلمان نایستند.

به امید تحقق آزادی و عدالت و رفاه و شادی و صلح در ایران عزیز
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران
۲ دی ۱۴۰۰

سایت ایران امروز

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *