زر امیر ابراهیمی، برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن

دل من با آبادان است

زر امیر ابراهیمی، بازیگر فیلم «عنکبوت مقدس» برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم کن شد.

این نخستین بار است که یکی از زنان بازیگر سینمای ایران به این جایزه معتبر بین‌المللی دست پیدا می‌کند.

خانم امیرابراهیمی در هنگام گرفتن این جایزه به فارسی گفت: «خوشحالی و موفقیت برای من مفاهیم عمومی و جمعی هستند. هرچند در این لحظه خیلی خوشحالم، ولی بخشی از وجودم برای مردم ایران که هر روز گرفتار مشکلات زیادی هستند غمگین است. دل من با آبادان است. دل من با گوشه و کنار خاک ایران است. من اینجام اما دلم با زنان و مردان ایران است.»

زر امیرابراهیمی در ابتدای دهه ۸۰ خورشیدی با بازی در چندین سریال تلویزیونی به شهرت رسید. او در میانه این دهه به کشور فرانسه مهاجرت کرد.

خانم امیرابراهیمی در این مدت به کار بازیگری به شکلی جدی ادامه داده و علاوه بر آثار سینمایی، در یک تئاتر به کارگردانی شبنم طلوعی نیز بازی کرده است.

فیلم «عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی، فیلمساز ایرانی-کانادایی تهیه شده است.

این فیلم با الهام از ماجرای یک قاتل سریالی به نام سعید حنایی ساخته شده است. حنایی در سال ۱۳۸۱ به جرم قتل ۱۶ زن، اعدام شد. او در دادگاه گفت که این زنان، «روسپی» بوده‌اند.

علاوه بر «عنکبوت مقدس»، فیلم «برادران لیلا» نیز در هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن در بخش مسابقه حضور داشت. این فیلم در حاشیه جشنواره کن، جایزه بهترین فیلم هیات داوری «فدراسیون بین‌المللی منتقدان» را به دست آورد.

همچنین اصغر فرهادی، موفق‌ترین کارگردان سینمای ایران در جشنواره کن، عضو هیات داوران این جشنواره بود.

حضور آقای فرهادی در هیات داوران با اعتراض گلشیفته فراهانی روبه‌رو شد. او گفت اگر فیلم عنکبوت مقدس در این جشنواره جایزه بگیرد، این موضوع برای اصغر فرهادی در داخل کشور دردسرساز خواهد شد.

خانم فراهانی به شکل غیرمستقیم، صلاحیت این فیلمساز و تمامی سینماگرانی را که در داخل کشور زندگی می‌کنند، برای داوری درباره فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه جشنواره کن در زمانی که فیلم‌های ایرانیان خارج از کشور در بخش مسابقه وجود دارند، زیر سئوال برد.

آقای فرهادی یا مقام‌های جشنواره کن واکنشی به انتقاد گلشیفته فراهانی نشان ندادند.

حضور سینماگران ایرانی در این دوره از جشنواره کن با موجی تازه از اعتراض‌ها در ایران و وقایع آبادان همراه شد.

علاوه بر زر امیر ابراهیمی که به هنگام گرفتن جایزه‌اش با بغض از مردم آبادان سخن گفت، سعید روستایی نیز جایزه‌اش را به مردم آبادان تقدیم کرد.

به رغم موفقیت بین‌المللی فیلم «عنکبوت مقدس»، به دلیل سانسور حاکم بر ایران، امکان نمایش این فیلم در سینماهای کشور وجود ندارد.

بی بی سی


سعید روستایی جایزه جشنواره کن را به مردم آبادان تقدیم کرد

فیلم “برادران لیلا” ساخته سعید روستایی برنده جایزه ویژه فدراسیون بین‌المللی منتقدان «فیپرشی» شد. روستایی پس از دریافت جایزه آن را به مردم آبادان تقدیم کرد. شهری سوگوار قربانیان ریزش برج و صحنه تظاهرات و اعتراض.

فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینمای جهان (فیپرشی)، جایزه خود در هفتاد و پنجمین جشنواره کن را  به فیلم “برادران  لیلا” اهدا کرد.

این فیلم به عنوان نماینده سینمای ایران در بخش اصلی این دوره از فستیوال فیلم کن شرکت کرده است.

فیپرشی مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین نهاد مستقل منتقدان سینمای جهان است که در بیش از ۶۰ کشور جهان عضو دارد. قدمت این فدراسیون به بیش از ۹ دهه می‌رسد و جایزه آن در جشنواره‌های مختلف از جمله کن، برلین، ونیز، لوکارنو، کارلووی واری، سن سباستین و … از اهمیت بالایی برخوردار است.  

سعید روستایی جایزه منتقدان جشنواره کن را به مردم آبادان تقدیم کرد. این کارگردان ۳۳ ساله، فیلم‌های مطرحی چون “ابد و یک روز” و “متری شش و نیم” را در کارنامه دارد.

Filmstill Leilas Brüder mit Taraneh Alidoosti

ترانه علیدوستی در نمایی از فیلم برادران لیلا

مردم آبادان پنج روز است که در اعتراض به فساد و بی‌کفایتی مقامات در ریزش برج متروپل تظاهرات برگزار می‌کنند. تعداد کشته‌شدگان حادثه ریزش این برج اکنون به ۲۹ نفر رسیده است. حکومت ایران اعتراض‌ها را به شدت سرکوب می‌کند.

معترضان در اکثر شهرهای خوزستان و استان‌های دیگر ایران علیه حکومت جمهوری اسلامی شعارهایی سردادند.

برادران لیلا به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و بازی ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و سعید پورصمیمی ساخته شده و پخش بین‌الملل آن برعهده کمپانی “وایلد بانچ” است.

داستان این فیلم  درباره زنی ۴۰ ساله و مجرد به نام لیلا (ترانه علیدوستی) است. لیلا در خانواده‌ای درگیر با بحران اقتصادی زندگی می‌کند. او در دفتر اداری یک پاساژ کار می‌کند و تنها درآمد ثابت خانواده را دارد اما نه پدر و نه چهار برادرش به حرف او گوش نمی‌دهند. 

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *