چگونه دادگاه عالی آمریکا در حال تغییر این کشور است

تغییرات چشمگیری فقط در طول ۱۰ روز گذشته در آمریکا اتفاق افتاده است. تغییرات عمده‌ای که همه‌چیز را از سیاست‌های زیست‌محیطی گرفته تا حق پایان بارداری خودخواسته، عوض خواهد کرد؛ اما نه رییس‌جمهوری و نه کنگره عامل این تصمیم‌ها نبوده‌اند. این دیوان عالی آمریکاست که در حال حاضر از قدرتش برای تغییر زندگی مردم استفاده می‌کند.

دموکرات‌ها ممکن است هم کاخ سفید و هر دو مجلس کنگره را در کنترل داشته باشند اما برای تصویب بسیاری از برنامه‌های سیاسی خود رأی کافی ندارند. در عوض، در مجموعه‌ای از احکام که به همان اندازه اهمیت، بحث‌برانگیز هم هستند، دیوان عالی در حال شکل دادن به آینده آمریکاست؛ و آن را در جهتی بسیار متفاوت از آنچه جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، پیش‌بینی کرده بود، پیش می‌برد.

حکم تاریخی دادگاه عالی آمریکا برای لغو قانون پنجاه ساله سقط جنین معروف به «رو در برابر وید» باعث خشم و ناامیدی طرفداران کمپین حق انتخاب پایان بارداری شده است، همانطور که باعث شادی فعالان ضد سقط جنین شده که پنج دهه تلاش کرده بودند به این نقطه برسند. اما رای دادگاه به جای حل و فصل موضوع، احتمال ایجاد چالش‌های حقوقی را در ایالت‌ها بالا برده است، به این صورت که نبرد بر سر سقط جنین برای سال‌ها ادامه خواهد یافت.

بیشتر توجه‌ها را قانون سقط جنین به خود جلب کرد. اما تصمیم‌های دیگر این دادگاه حقیقتا تاثیرات جهانی خواهد داشت.

تازه‌ترین تصمیم دیوان عالی آمریکا در این دوره، تعیین هر نوع سیاست معنی‌دار سبز در راستای حفاظت از محیط زیست را در آمریکا غیرممکن می‌کند. به این ترتیب که سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا عملا نمی‌تواند هیچ محدودیتی برای تولید گازهای گلخانه‌ای اعمال کند مگر آنکه کنگره به طور خاص با تصویب قوانین جدیدی به این سازمان اجازه این کار را بدهد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، که با وعده‌هایی در راستای تغییرات اقلیمی بر سر کار آمده، می‌داند رأی کافی ندارد که در لایحه‌ای شرکت‌های انرژی را مجبور کند برای تولید برق از ماده به شدت آلاینده زغال سنگ استفاده نکنند.

این تنها موضوعی نیست که دیوان عالی آمریکا به واسطه آن، رییس‌جمهوری آمریکا را به چالش می‌کشد.

هفته گذشته جو بایدن لایحه تاریخی کنترل اسلحه را امضا کرد که در ۳۰ سال گذشته در نوع خود بی‌سابقه بود. تحت تاثیر تیراندازی و کشتار هولناک ۱۹ کودک دبستانی در شهر یووالدی ایالت تگزاس، سیاستمداران هر دو طیف با قوانین جدید کنترل اسلحه به صورت بسیار محدود موافقت کردند.

لایحه کنترل اسلحه آنطور که بسیاری انتظار داشتند، آنقدر شدید نبود،‌ اما یک اتفاق تاریخی محسوب می‌شد و نمونه‌ای نادر از همکاری دو حزب. اما این پیروزی با رأی دادگاه عالی مبنی بر لغو مقررات مربوط به حمل اسلحه در نیویورک خنثی شد؛ مقرراتی که افراد را موظف می‌کرد برای حمل اسلحه بیرون از خانه، نیاز به مجوز داشته باشند.

در همان روز که مجلس سنای آمریکا لایحه کنترل اسلحه را تصویب کرد، دیوان عالی عملا اختیار ایالت‌ها برای اعمال محدودیت‌ بر مالکیت اسلحه را سلب کرد.

با این احکام مناقشه‌انگیز، به نظر می‌رسد بخشی از حکومت که قرار است بی‌طرف‌ترین و غیرحزبی‌ترین نهاد باشد، ظاهرا به شدت سیاسی شده است.

نظرسنجی‌ نشان می‌دهد که افکار عمومی با دیوان عالی آمریکا هم‌سو نیستند. دو سوم آمریکایی‌ها نمی‌خواستند حق سقط جنین به طور کامل از بین برود و حدود ۶۰ درصد آمریکایی‌ها طرفدار کنترل بیشتر اسلحه هستند.

همچنین به نظر می‌رسد اعتماد عمومی به دیوان عالی آمریکا کاهش یافته باشد. نظرسنجی‌های اخیر حاکی از کاهش شدید اعتماد عمومی به دادگاه عالی است و فقط یک چهارم مردم می‌‌گویند که به دادگاه «اعتماد زیاد» یا «اعتماد بسیار زیاد» دارند.

این چیزی است که سونیا سوتومایور، قاضی این دیوان، هنگام طرح اولین استدلال‌ها در زمینه سقط جنین در دادگاه، درباره‌اش هشدار داد:

«آیا این نهاد از بوی تعفنی که این موضوع در جامعه ایجاد می‌کند، خلاص خواهد شد؛ اینکه افکار عمومی آمریکا فکر کند قانون اساسی و تفسیر آن به یک عمل سیاسی تقلیل یافته است؟»

خانم سوتومایور، یکی از سه قاضی لیبرال دادگاه عالی آمریکاست که با لغو قانون قبلی سقط جنین مخالفت کردند و هشدار دادند که این می‌تواند چه تاثیری بر حقوق دیگر از جمله حق ازدواج با هم‌جنس و دسترسی به امکانات جلوگیری از بارداری داشته باشد.

این سه قاضی لیبرال در مقابل شش قاضی محافظه‌کار دادگاه عالی آمریکا در اقلیت هستند. سه نفر از این شش قاضی محافظه‌کار را دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا منصوب کرده بود. در دور بعدی، دادگاه عالی درباره موارد مناقشه‌انگیز دیگر از جمله حق رأی و تبعیض علیه همجنسگرایان تصمیم خواهد گرفت.


دیوان عالی در پاییز درباره چه چیزهایی تصمیم خواهد گرفت؟
– مور در مقابل هارپر: آیا قانونگذاران ایالتی باید در تصمیم‌گیری‌های انتخاباتی اختیارات بیشتری داشته باشند؟
– ۳۰۳ کریتیو ال‌ال‌سی در مقابل النیس: آیا یک طراح وب مجبور است که برای زوج‌های همجنس صفحه اینترنتی ازدواج بسازد؟ [این پرونده مربوط به شکایت یک طراح وب و صاحب شرکتی به نام ۳۰۳ کریتیو ال‌ال‌سی است که قانون ممنوعیت تبعیض علیه همجنسگرایان در ایالت کلرادو را به چالش کشیده است]
– شکایت بنیاد پذیرش عادلانه برای دانشجویان علیه تبعیض مثبت: دادگاه عالی به چند شکایت رسیدگی می‌کند که آیا نژاد افراد در هنگام پذیرش باید در نظر گرفته شود یا نه.


تصمیمات دادگاه در ۱۰ روز گذشته و پرونده‌های مناقشه‌انگیزی که در راه است، هیچ کمکی به جلوگیری از شکاف در یک جامعه عمیقا دوقطبی نکرده است. حتی به دلیل نگرانی‌های امنیتی دادگاه مجبور شده موانعی به ارتفاع دو متر و ۴۰ سانتی‌متر در اطراف ساختمان نصب کند.

یادتان باشد همزمان با اطلاع از تصمیم‌های دادگاه در مورد سقط جنین، حفاظت از محیط زیست و حق مالکیت اسلحه، آمریکایی‌ها داشتند جلسات کمیته ششم ژانویه را تماشا می‌کردند که نشان می‌داد چطور یک نفر که هنوز رییس‌جمهوری بود، جمعیتی خشمگینی را که می‌دانست مسلح هستند، به حمله به ساختمان کنگره ترغیب می‌کرد.

آمریکایی‌ها از یک تعطیلات آخر هفته طولانی بازگشته‌اند که مربوط به سالروز استقلال این کشور در چهارم ژوئیه است. جشنی ملی به یاد آزادی‌های دموکراتیک که تقریبا ۲۵۰ سال پیش هنگام جدا شدن از بریتانیا به دست آوردند. این روزها بعضی ممکن است مردد باشند که آیا جمهوری فعلی واقعا همانطور که پدران بنیانگذار آن در نظر داشتند، عمل می‌‌کند.

سارا اسمیت
سردبیر بی‌بی‌سی در آمریکای شمالی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *