زنان برنده پیکار بر سر حجاب اجباری خواهند بود!

همگامی” پشتيبان و همراه مبارزه زنان برای آزادی پوشش است

جنبش انقلابی “زن، زندگی، آزادی” که با قتل مهسا امينی بر اثر ضرب و شتم وحشیانه او از سوی ماموران گشت ارشاد بدلیل “بدحجابی” آغاز گشت، حجاب اجباری و آزادی در انتخاب سبک زندگی را را در کانون مبارزه مردم ايران قرار داد. از آن زمان شمار زيادی از زنان بدون حجاب در شهرها رفت و آمد می​کنند. جمهوری اسلامی که عقب​نشينی از حجاب اجباری را به منزله از دست رفتن هويت خود و متزلزل شدن پایه‌های نظری و مذهبی نهاد ولایت فقیه به حساب می​آورد، با تمام توان به ميدان آمده است تا وضعيت را به قبل از شکل​گيری جنبش مهسا برگرداند و زنان را وادار سازد که با حجاب به خيابان​ها بيآيند و یا دستکم از شتاب گزینش پوشش آزاد توسط زنان بکاهد.   

حکومت از راهی کردن گشت ارشاد به خيابان​ها واهمه دارد. اين بار برای اعمال حجاب اجباری به پلمب صدها کافه، رستوران، واحد صنفی و فروشگاه و حتی پلمب هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگران روی آورده است. در همين دو هفته تعطيلات نوروزی بیش از ۱۵۰۰ واحد صنفی را پلمب کرده​اند. در حالی که بستن مراکز تجاری، گردشگری و تفریحی در چارچوب ساختار قانونی خود جمهوری اسلامی نيز فاقد وجاهت قانونی است. از لحاظ اقتصادی نیز بر نارضایتی‌ها افزوده است.

در عین حال حکومت با ارسال نیرو تحت عنوان “آمران به معروف و ناهیان از منکر” به خیابان‌ها و مراکز عمومی به اذیت و آزار زنان بدون حجاب ادامه می‌دهد. مجلس شورای اسلامی در پی تدوين قانون برای محروم کردن زنان بی​حجاب از خدمات اجتماعی است تا در صورت عدم ارائه لایحه از طرف دولت بر اساس طرح قوه قضائیه آن را عملی سازد. احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی هم روز ۱۹ فروردین ماه، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که از شنبه آینده برخورد با «بی‌حجاب‌ها» آغاز خواهد شد. او گفت که برای ثبت «بی‌حجابی ها» از فناوری‌های هوشمند استفاده می‌شود و افرادی که در معابر عمومی، خودرو یا در اماکن تجاری «کشف حجاب» کنند، به محاکم قضایی معرفی می‌شوند. محرومیت از خدمات عمومی چون دریافت گذرنامه و گواهینامه رانندگی، بسته شدن حساب بانکی و غیره نیز به عنوان مجازات‌های جدید برای زنانی که کشف حجاب می‌کنند، در نظر گرفته است.

اين اقدامات در پی اظهارات اخیر علی خامنه‌ای صورت می​گيرد. او بی‌حجابی را “حرام شرعی و سیاسی” خواند و از دستگاه​های نظارتی خواست تا با آن “هوشیارانه” برخورد کنند. او با این برخورد بود و نبود جمهوری اسلامی را به حجاب مرتبط کرد. برخی از ائمه جمعه​ و مسئولان ستاد امر به معروف هم از حامیان حکومت خواسته‌اند که برای برخورد با زنان بی​حجاب به‌صورت “آتش به‌اختیار” عمل کنند.

جمهوری اسلامی در تحميل حجاب اجباری در طی ۴۴ سال گذشته با مقاومت سرسختانه زنان روبرو شده است. زنان با تحمل هزينه​های سنگين در مقابل حکومت ايستاده و برنامه آن را به شکست کشانده​اند. اين بار هم همه تمهيدات حکومت از جمله مسموم کردن صدها مدرسه دختران به ضد خود تبديل شده، مقاومت مدنی را افزايش داده و زنان و دختران ايرانی همراه با مردان با عزم قوی​تر به مبارزه با حکومت ضدزن برخاسته​اند. امروز آن‌ها با طغیان‌گری و نافرمانی مدنی، با شادی، پایکوبی و مقاومت در برابر پوشش اجباری، شعارهای جنبش انقلابی “زن زندگی آزادی” را در خیابان​ها فریاد می​زنند.

جنبش مهسا در مخالفت با حجاب اجباری پا به حيات گذاشته، با آن عميقأ پيوند خورده و تداوم آن با مبارزه عليه حجاب اجباری درآميخته است. مبارزه عليه حجاب در حال حاضر به کانون تلاش​ها برای گذار از جمهوری اسلامی و  استقرار دموکراسی در کشور ما تبديل شده است. “همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران” پشتيبان و همراه مبارزه زنان برای آزادی پوشش و تامين حقوق برابر زن و مرد است و معتقد است که در چالش بر سر حجاب اجباری، جمهوری اسلامی بازنده و زنان برنده​اند. “همگامی” از ابتکارات و اقدامات زنان در کاربست نافرمانی مدنی و مقاومت در برابر دست‌اندازی حکومت به حقوق اساسی زنان حمایت کرده، به سهم خود می‌کوشد در این کارزارها مشارکت کند و به رژیم هشدار می دهد که دست از آزار و سرکوب زنان ایران بردارد و حقوق زنان را برپايه قوانین بین المللی به رسمیت شناسند،  

“همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ايران”

۲۳ فروردين ۱۴۰۲ (۱۲ آوريل ۲۰۲۳)

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *