در دامگاه دو دیکتاتور

این متن دلنوشته‌‌ایست از آن‌چه من در تجربه سیاسی شخصی و آن‌چه از تاریخ کشورمان فهم کرده‌ام بدون حب و بغض نوشتم تا قاضی تو باشی.

به دستور رئیسی گشت ارشاد فعال شد ظاهر اسلام به شدت به خطر افتاده بود باید گیسوان بانوان نا پیدا شود مهسا دختر زیبای کرد ایرانی برای اولین بار برای دیدن پایتخت کشورش از مترو صادقیه پیاده شد پلیس گشت ارشاد به کمین نشسته بود شکار دیده شد عجب شکاری کنی از گیسوان مهسای عزیز از زیرشالش هویدا بود مهسا شکار شد وی را کشان کشان داخل ون آنداختند باید مجازات شود به خانه ارشاد وزرا آوردند و بعد جسد نیمه جانش به بیمارستان کسرا منتقل شد یک خبرنگار حرفه‌ای بعد از آن به جرم مخابره خبر زندانی و محکوم شد خبر را مخابره کرد جمهوری اسلامی مسئولیت قتل او را به گردن نگرفت ایران آماده انفجار بود انفجار رخ داد انقلاب بزرگ و شکوهمند با نام مهسا و شعار زن زندگی آزادی جوانه زد نسل هشتادی ها پا به میدان گذاشته اند نسلی با ایده های حقوق بشری پیشرفته در تقابل با ایده های پوسیده و فرسوده و به جا مانده از دوران وحشی گری اعراب .هشتادی ها با شفافیت و بدون لکنت حرف می‌زنند شجاع و نترس و جسور اند اطمینان به اصلاح ناپذیری نظام دارند فهیم هستند به حقوقشان و حقوق بشر آگاهی دارند مطالبه گرند از خرافه‌پرستی عبور کرده‌اند دنبال امام تازه نیستند مسلط به دنیای الکترونیک هستند اصلی ترین شعار شان این بود« ما جمهوری اسلامی نمی خواهیم»

موتور انقلاب با شرکت همه دانشجویان همه دانشگاه‌ها روشن شد کردستان سیستان و بلوچستان به طور یکپارچه، جوانان محلات اکثر شهرها ،بازاریان، کارگران همه و همه در این خیزش عظیم میلیونی شرکت داشتند در شب شهر شعار مرگ بر دیکتاتور سر میداد خانه ها به صدا در آمدند و درخارج از کشور با برگزاری تظاهرات شکوهمند ۸۰ هزار نفری در برلین و در دیگر نقاط جهان انقلاب داخل کشور را توانمند ساختند در داخل کشور تجمعات به طور خودجوش شکل گرفت شجاع ترین ها و جسورترین ها رهبر می‌شدند تظاهرات با رهبری جمع اداره میشد.

در اولین روز تظاهرات من در میدان ولیعصر ناظر بر تظاهرات بودم دختران جوان زنجیر اسارت از سر برداشته روی ماشین ها می‌پریدند با قدرت و شجاعت شعار می دادند یک دختر جوان به من نزدیک شد در حالی که چشم هایش از گاز اشک آور می سوخت گفت آقا چرا ما باید هزینه انتخاب ۴۰ سال پیش شما ها را بپردازیم صدایی که تا مغز استخوانم نفوذ کرد جوابی نداشتم جوانان انقلابی تا جایی که توان داشتند میدان را خالی نمی کردند شجاعانه و رو در رو.

آهنگ سوزناک« برای» شروین سروده شد این سرود جای بیانیه‌های احزاب سنتی را پر کرد و شروین زندانی شد تظاهرات کاملاً مسالمت‌آمیز صلح‌آمیز حق طلبانه مدنی و در چارچوب قانون اساسی بود تظاهرات روز به روز گسترده تر و شعارها تند تر میشد سیر انقلاب با این شتاب و با این شدت نظام را وحشت زده کرده بود. آیا سقوط نزدیک است؟

یکی از جوانان انقلابی می گفت امیدی به یک زندگی معمولی در آینده نداریم با وضع مالی اسفناک خانواده ها امکان مالی رفتن از ایران هم وجود ندارد پس در خیابان می مانیم ما شکست نمی‌خوریم چون حق با ماست نظام عقب ننشست و به حداقل خواسته ها پاسخ نداد راه مذاکره‌ای در پیش نبود فقط شمشیرها را تیز کرد. دیکتاتور‌ها از نظر روانی مبتلا به یک بیماری به نام« ترسوی مهاجم» هستند. این افراد در تنش ها راه حل عاقلانه منطقی قابل قبول برای طرفین را در پیش نمی‌گیرند فقط هجوم می‌آورند. سرکوب وحشیانه آغاز شد موتورها لباس شخصی‌ها فرم پوشان چماقداران حمله به تظاهرکنندگان بی دفاع را شروع کردند حملات به شیوه خاصی عملی می شد آن هم این بود که عمدتاً رهبران و گردانندگان را شناسایی و به طور انتخابی می‌کشتند یا فعالان را تعقیب میکردند( مثل نیکا) در خلوت می‌کشتند یا دستگیر و اعدام می‌کردند (شکاری) گرداننده اصلی تظاهرات محله ستارخان بود و بعد از دستگیری اعدام شد. می کشتند و انکار می‌کردند و می‌گفتند مانکشتیم اجساد را رذیلانه می دزدیدند در حالیکه خانواده‌های داغدار در شرایط روحی سختی قرار داشتند و از آنها می خواستند به اجبار اعتراف کنند که دولت آنها را نکشته خودشان مردند تا جنازه عزیزانشان را از دست قاتلان بگیرند همه چیز در پرده ابهام است هیچ چیز به گردن گرفته نمی شود قاتل کیست؟ ضارب کیست محل زندان ها و نهادهای دخیل همه به همه وجود خارجی ندارد نام سم چیست کجا ساخته می شود چه کسانی تصمیم به این کار می‌گیرند از آسمان می ریزند یا سربازان گمنام می آورند هیچ چیز پیدا نیست ولی پدر مرحومم جای همه اینها را می‌دانست و می‌گفت: «هر چیزی را که نتوانستید پیدا کنید بدانید زیر عباست»

شاه نیز مخالفان خود را می کشت اما به شیوه متفاوت شاه فله ای میکشت انتخابی نمیکشت فرماندهان ارتش دستور آتش می دادند سربازان آتش میگشودند .در میدان ژاله، در ۱۵ خرداد، در ۳۰ تیر، در حکومت نظامی ها ،در سال ۵۷ .

من در سال ۵۷ پزشک مراکز درمانی در قزوین بودم. قزوین در حکومت نظامی بود تظاهرات از مسجد آغاز می‌شد تا به سبزه میدان که می‌رسید گلوله‌ها باریدن می‌گرفت روزی نبود که من به لحاظ حرفه پزشکی ام شاهد اجساد کشته شده ها نباشم ماموران حکومت نظامی گلوله ها را می شمردند وبه تعداد گلوله‌های به تن نشسته، حق تیر می‌گرفتند بعد جنازه ها را تحویل می‌دادند .چماقداران شاه با سازماندهی ساواک با چوب و چماق به جان مردم معترض می افتادند شیشه های ماشین ها و بانک ها را می شکستند .

آقای رضا پهلوی فرمودند در زمان پدرم آزادی کامل بود این ادعا صحت ندارد در زمان مرحوم بابای شما اختناق کامل وجود داشت باید تاکید کرد انقلابات همواره محصول گریز ناپذیر دیکتاتوری است انقلاب ۵۷ حاصل دیکتاتوری محمدرضا شاه بود و انقلاب کنونی نتیجه دیکتاتوری جمهوری اسلامی است امیدوار باشیم که مردم ایران هوشیار باشند و گرفتار یک دیکتاتور دیگر نشوند تا ۴۰ سال بعد خیابانها رنگ خون نگیرد.

من یک شاهد زنده از رفتار عمال رژیم شاه هستم. در سال ۱۳۵۰ دانشجوی سال ۵ پزشکی در دانشگاه تبریز بودم. در جمع دانشجویان میزگرد بحث و تبادل نظر در رابطه با وضع اسفناک آن روزگار بود من اظهار داشتم «از اصلی ترین مشکلات ایران ،حکومت فردی شاه است شاه اصل ۳۹ قانون اساسی را نقض کرده طبق این اصل شاه حق حکومت ندارد .در پیشگاه ملت سوگند خورده بر طبق اصل فوق سلطنت کند در امور جاری دخالت نکند انقلاب مشروطه یعنی اصل ۳۹. بیش از ۱۰۰ هزار نفر در انقلاب مشروطه برای کسب این اصل جانشان را از دست داده اند اصلی که شاهان قاجار را مجبور به ترک قدرت کرد».

فردای آن روز ساعت ۵ صبح بهمن ماه در هوای بسیار سرد تبریز مأموران ساواک ریختند محل مسکونی ام و مرا بردند ابتدا حسابی با مشت و لگد پذیرایی کردند بعد بردند اتاق شکنجه روی نیمکت به شکم خواباندند دست و پاهایم را بستند آنقدر شلاق زدند تا پاهایم جر خورد و خون جاری شد قادر به راه رفتن نبودم.با پا مرا می کشیدند و به سلول می انداختند اسم شکنجه گرم( ناصری )کشتی گیر اهل مراغه، بازجو( رنجبر) وسربازجو ( سرهنگ سلیمی) بود. توهین می‌کردند تحقیر می کردند. می گفتند الاغ شما چه کار با امور شاه دارید بعد مرا به بند سیاسی زندان تبریز منتقل کردند بند سیاسی مملو از دانشجو دانش آموز معلم نویسنده کارگر و ملا بود. با آقای کاخ ساز که در اثر شکنجه یک چشمش را از دست داده و به ابد محکوم بود آشنا شدم .یک فیلسوف یک دانشمند یک حقوقدان بود. یک ماه بعد من و دوستم ایرج را به دفتر رئیس زندان بردند سرهنگ سلیمی رئیس ساواک و رئیس زندان و چند نفر دیگر با چای و شیرینی و سیگار وینستون پذیرایی کردند که ما دست نزدیم با تهدید و تطمیع می خواستند در مصاحبه تلویزیونی شرکت و از شاه تمجید به عمل آورد من به پاهایم نگاه کردم منظورم را فهمیدند من و ایرج شرکت در مصاحبه تلویزیونی را رد کردیم بعد از چهار ماه در دادگاه نظامی محاکمه شدم. دادگاه نظامی زیر فرمان ساواک حکم میداد سرهنگ نوذری رئیس دادگاه بود دو طرف شش سرهنگ و سرگرد به ردیف نشسته بودند .دادگاه اعلام رسمیت کرد وکیل تسخیری هم یک سرهنگ بازنشسته انکرالقیافه بود جویده جویده حرف میزد نه من فهمیدم که او چه می گوید نه رئیس دادگاه چون هیچکس به حرف او گوش نمیداد کل ماجرا یک جوک بود. رای دادگاه قرائت شد طبق اصل سال ۱۳۱۰ من به جرم «داشتن مرام اشتراکی و ضدیت با سلطنت» به یک سال زندان محکوم شدم.دو سال مرا به پادگان فرستادندو یک سال از دانشگاه اخراج کردند.

اما بعد از انقلاب بر من چه گذشت سال ۶۲ بود من از دانشگاه وین برای ادامه تحصیل در رشته جراحی مغز پذیرش گرفته بودم چند ساعت قبل از پرواز داخل کیوسک تلفن در خیابان کوکب ستارخان بودم ماموران ریختند من را سوار ماشین کرده با چشم بند بردند به زندان توحید. همان جا که در دوران شاه مشهور به کمیته مشترک بود به اتهام اکثریتی ۲۰ ماه در سلول انفرادی نگهم داشتند هیچ مدرکی علیه من نداشتند جز اکثریتی بودن آن موقع سازمان اکثریت غیر قانونی نبود و فعالیتشان در چارچوب قانون اساسی بود سلول همان سلول وسایل شکنجه همان وسایل دوران شاه هرچند جای ««آپلو »»خالی بود فقط به جای شکنجه گر شاهی شکنجه گر اسلامی نشسته بود جای عکس شاه عکس امام آویزان بود فضای زندان خیلی رعب انگیز بود در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز لحظه ای صدای شلاق با نام یا حسین و فریاد زندانی قطع نمی شد هیچ حقوقی به عنوان یک زندانی ابداً وجود نداشت و نه تفهیم اتهامی نه وکیلی نه ملاقاتی نه تلفن هیچ و هیچ. ارتباط با خارج از زندان قطع بود نه نامه‌ای نه کتابی. فقط هر از چند گاهی یک موش گردن‌کلفت از سلول همسایه می آمد و میرفت بعد از ۶ ماه ملاقات دادند که همسرم و فراز و نیما کوچولو را دیدم. به زندان اوین منتقل شدم و زندان مملو از زندانی بود خربزه فروش هندوانه فروش خیاط قصاب عکاس راننده دانشجو ملا از تمام اقوام آنقدر سلول ما زندانی بود که شب یکی سر و تر و آن یکی برعکس می خوابید که جا برای خواب باز باشد یکی از زندانیان کف پایش را به من نشان داد آنقدر شلاق زده بودند که کف پایش گوشت بالا آورده بود سه بار زیر دیالیز رفته بود.

مرا بردند دادگاه در اتاق محاکمه فقط یک آخوند بود با چند صفحه کاغذ و دیگر هیچ کسی حضور نداشت رئیس دادگاه منظور همان ملا خطاب به من بدون مقدمه گفت شما در زندان شاه هم سر موضعی بودید و الان هم سر موضع هستید اعدامت میکنم تا رفقا ستاره بر سینه ات بزنند من عکس العمل نشان ندادم و کلامی به زبان نیاوردم .ختم دادگاه همین بعد حکم پنج سال زندان.

در رابطه با شرایط زندگی در دوران شاه حرف و حدیث ها زیاد است خیلی به نادرستی فکر می کنند مردم از سر سیری و خوشی انقلاب کردند این طور نبود فرد فساد گرانی و بیکاری اختلاف طبقاتی عمیق وجود داشت علت این بی اطلاعی مردمان ما را باید از چرچیل پرسید و یا از آقای شاملو پرسید از چرچیل پرسیدند شما چطور توانستید شرق و غرب را مستعمره انگلیس کنید ولی نتوانستید ایرلند را که دیوار به دیوار شماست مستمره اش کنید می دانید چه گفت؟ گفت آن بی شرفها کتاب خوانند می فهمند. آقای احمد شاملو گفت اگر در ایران بخواهید چیزی را پنهان کنید بگذارید لای کتاب چون ایرانی‌ها کتاب نمی خوانند احوال آن روزگار از داخل مرکز آمار ایران و از داخل کتاب مستند ««صدایی که شنیده نشد» آقای عباس عبدی مینویسم در دوران شاه ایران عقب نگه داشته شده بود ۶۰ درصد بزرگسالان بی سواد بودند ۴۰ درصد کودکان تا ابتدایی مدرسه می‌رفتند تعداد کل دانشجویان در سال ۵۷، ۱۵۴ هزار نفر بود تعداد کل پزشکان در اسفند ۵۷ به ۱۴ هزار نفر می‌رسید مراکز درمانی کشورمان با پزشکان هندی پاکستانی بنگلادشی می‌چرخید و بهداشت و درمان بسیار اسفناک بود بیماری‌های سرخک اوریون سیاه‌سرفه جذام و یا حصبه جان خیلی ها را می گرفت و من به عنوان یک پزشک هر روز با این بیماران سر و کار داشتن سطح سواد پایین بود سطح خرافات بالا بود طبق یک نظرسنجی ۳۳ درصد مردم به جن و پری اعتقاد داشتند در سال ۳۸ روز فوت حضرت جعفر جن علیه السلام به فتوای مراجع کل بازار ایران تعطیل ش به عزا. فقط ۳ درصد تحصیل‌کرده‌ها مدرک بالای دیپلم داشتند ۲۰ درصد مردم گوش دادن به رادیو را گناه می دانستند جوانان موافق به کار بستن اصول شریعت بودند ۷۰ درصد مردم از حمام عمومی استفاده می کردند ۸۱ درصد مردم نماز خوان بودند ۶۴ درصد مردم هر سال روزه می گرفتند ۷۱ درصد مردم موافق حجاب بودند. ۷۵ درصد مردم در ماه رمضان و محرم به مسجد می رفتند تعداد ملاها بالای ۹۰ هزار و تعداد طلبه ها بالای ۱۰ هزار نفر تعداد مساجد در تهران ۱۱۴۰۰عدد تیراژ ماهانه مجله مکتب اسلام ۴۶۰ هزار تیراژ و رساله های مراجع ۴۰۰۰۰۰ در سال بود بیشتر خانواده های طبقه متوسط در یک اتاق زندگی میکردند شاه مذهبی و نظر کرده حضرت عباس ملقب به سلطان اسلام بود .در مقابل کشور خالی از حضور احزاب ملی و مستقل و خالی از حضور رسانه های مستقل بود در چنین فضایی انقلاب ۵۷ داد در یکی از روزهای پرشور انقلاب در در میدان انقلاب بودم مردم جمع شده بودند آسمان را نگاه می کردند و به دنبال عکس امام در ماه بودند.

سال ۵۲ بود شاه تنها بود مجلس شاهانه داشت ولی منتخب مردم نبود دولت عالی‌مقام داشت اما منتخب مردم نبود احزاب ملی پیونددهنده با ملت داشت که نداشت الهی هزار مرتبه شد آخوندها را داشت شاه شاه ایران شهر نبود خودش همه کارهای کشور را به تنهایی به دوش میکشید این همه بار به دوش ایشان می چرخید دنده و فرمان و ترمز ایشان بود میخواست جای کوروش کبیر را بگیرد جشن باشکوه ۲۵۰۰ساله پرهزینه گرفت اما با اقبال عمومی روبرو نشد با نفرت عامه روبرو شد شاه همه پل های شاهی را خود شکسته بود اساساً فر شاهی هم نداشت سال ۵۲ بود و شاه روز به روز ضعیف تر میشد وزن کم کرده بود از شدت درد استخوان می نالید علم در خاطراتش می‌نویسد در فروردین سال ۵۳ در کیش بودیم اعلیحضرت از من پرسیدند داروهای من رسیده است داروها از فرانسه به نام علم می رسید ولی داروها متعلق به شاه بود شاه گفت طحالم بزرگ شده شاه به سرطان خون مبتلا بود بزرگی طحال علامت شومی‌ست خبر از آخرالزمان میدهد خبر بیماری شاه از طریق سرویس اطلاعاتی فرانسه به سمع آمریکا و انگلیس رسید ایران مرکز ثبات منطقه بود ثبات ایران فقط و فقط به وجود شخص شاه بسته بود نظام شاهنشاهی بیستون بود آمریکا و انگلیس نقشه راه پر کردن خلاء سیاسی ایران بدون شاه را در دستور کار قرار دادند شخص شاه برای حفظ نظام شاهنشاهی و عدم برگشت دو گزینه بیشتر در پیش رو نداشت گزینه اول این بود که کشور را تحویل احزاب به ملی بدهد و خود لباس پادشاهی تن کند که به مذاق آقا خوش نیامد اگر شاه می پذیرفت و بختیار در سال ۵۳ نخست وزیر می‌شد به احتمال قوی از وقوع انقلاب پیشگیری می شد گزینه دوم راه تشکیل یک حزب بسیار قوی مثل احزاب کمونیستی شوروی و چین و تقویت ساواک بود این پیشنهاد پذیرفته شد در سال ۵۳ حزب رستاخیز اعلام موجودیت کرد ایران تک حزبی شد اعلا حضرت امام فرمودند ایرانیان باید عضو این حزب شوند در غیر این صورت خائن هستند پاسپورت بگیرند و همین فردا از ایران بروند آخرین روزهای سلطنتش بختیار را نخست وزیر کرد بختیار شجاعانه وارد شد ولی دیر شده بود .خمینی گفت با مشت میزنم به دهن این دولت. بختیار در پاریس ترور شد. سیاست جهانی دولت آمریکا تغییر کرده بود سیاست تشنج جدایی آقای کیسینجر را کنار گذارده بودند و سیاست تشنج زایی برژنسکی غالب شده بود برژنسکی معتقد بود آمریکا سودی در سیاست تشنج زدایی ندارد اگر نظم خاورمیانه و کشورهای اوراسیایی به هم بخورد به نفع آمریکا باید دور اتحادشوروی کمربند سبز کشید باید اسلامگرایان قدرت بگیرند بنا به اظهارات علنی هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا میلیاردها دلار کمک مالی و تسلیحاتی به مجاهدین افغان کردند تا حکومت قبلی ساقط شد و طالبان به قدرت رسید در ترکیه حزب ملی مذهبی عدالت اردوغان به قدرت رسید و تندروترین ملای ترکیه عبدالله گلان در دامن آمریکا در آب نمک خوابیده است وزارت امور خارجه انگلیس نظرات خانم لمپتون جاسوس انگلیس کارمند سابق سفارت انگلیس در ایران، ایران شناس بزرگ فردی که بهتر از هر ایرانی ایران را میشناسد نویسنده کتاب های دستور زبان فارسی، تاریخ قم، کتاب مالک و زارع و ده‌ها اثر دیگر که در کارنامه اش است را در دستور کار قرار دارد خانم لمبتون معتقد بود برای ایران بهترین حکومت حاکمیت شیعه اسلامی در سال ۴۲ مقالاتی در مورد حکومت اسلامی شیعه و ولایت فقیه نوشته بود و حتی عنوان ««ولی فقیه »»یک عنوان حکومتی از اوست در کودتای ۲۸ مرداد با کودتاگران همکاری و مشاوره داشت ولی شعار خودش نه مصدق نه شاه جمهوری اسلامی بود .به یکباره پرده عوض شد انگلیس خمینی را رو کرد بی‌بی‌سی مرتب و بیانیه های خمینی را نشر می داد بی‌بی‌سی سخنگوی امام شده بود مصاحبه های امام را با تفسیر و تفضیل منعکس می کرد به نظر می‌رسید یک هماهنگی عجیبی بین آمریکا و انگلیس و خمینی جاری است مردم کوچه و بازار منتظر بودند که بی بی سی چه میگوید شاه به این سیاست بی بی سی اعتراض داشت میگفت من در سانسور خبری هستم سیاست های استعماری بسیار پیچیده و مرموز عملی میشد کاری میکنند که مردم با دست خود افراد مورد نظر آنها را انتخاب کنند انقلابیون نیاز داشتند در یک فضای سیاسی باز بتوانند خیابان را تصرف کند کارتر این مشکل را حل کرد انقد خانم فرح دیبا را پشت درهای کاخ سفید منتظر نگه داشت تا شاه اعلام فضای باز سیاسی کرد بعد ملکه را به حضور پذیرفت شاه مدت‌ها قبل مطلع بود که انگلیس و آمریکا آمریکا ملاها را تقویت میکنند علم در خاطراتش می نویسد شاه به من گفت به سفیر انگلیس و آمریکا از جانب من بگویید اینقدر ملاها را تقویت نکنید اگر آنها قدرت بگیرند چه می شود و چه .شاه ۲۵ سال بود با دیکتاتوری حکومت کرده بود که در تمام این مدت با سکوت خبری همراه بود و حال به یکباره موضوع نقض حقوق بشر در ایران سرخط خبرها شد کمیسیون بین المللی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد در نامه ای سرگشاده به شاه رژیم وی را به نقض حقوق بشر متهم کرد کمیسیون بین المللی قضاوت در ژنو شاه را به شکنجه زندانیان و نقض حقوق شهروندان خود محکوم کرد رهبران غرب بعد از یک نشست در گوادولوپ به شاه گفتند شما بیمار هستید برای درمان باید از ایران خارج شوید راه بر ورود امام باز شد مردم به دنبال امام به دنبال آرزوها می‌دویدند اما سراب بود افلاطون می گوید« چه باید اگر اراده مردم بر این تعلق گیرد که به جای خودشان یک جبار حکومت کند همچنین قانون می تواند بخواهد که از اراده ۱تن تبعیت کند.» امام واقعاً سیاستمداری باهوش و زرنگ وقت شناس و سخنوری واقعاً ماهر بود او با سخنرانی های هوشمندانه بخش خاکستری جامعه و روشنفکران را به دنبال خود کشاند اظهارات ایشان درباره آزادی و اینکه حتی کمونیست ها هم آزاد اند پول نفت در خانه مردم و آب و برق مجانی و مسکن مجانی حکومت مستضعفان نه شرقی نه غربی اثر خود را گذاشت. خمینی چی ها هنوز امام پابه ایران نگذاشته بود که گروههای فشار تشکیل دادند این گروه ها که کم هم نبودند به صف جریانات غیرخودی از جمله صف های مستقل ملی گراها و چپ ها حمله می بردند و با شعار« حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله» صف ها را به هم می زدند. این گروه های فشار بعد چهل سال هنوز هم فعال اند. از عجایب روزگار طرفداران رضا پهلوی هم گروه فشار دارند. و با شعار ««رهبر ما پهلویه هر که نگه اجنبیه» به سخنرانی خانم شیرین عبادی حمله کردند. دست وکالت دراز کردند در حالی که هنوز ملت در دست ولایت اسیرند.

از ۲۲ بهمن سال ۵۷ کشتار آغاز شد اول قتله بود یعنی مردم برای انتقام ساواکی ها را می کشتند من در تبریز شاهد موردی در چهارراه شهناز بودم که مردم یک ساواکی را کشته و جسدش را از درخت آویزان کرده بودند مشابه این قتله در آذربایجان بعد از ورود ارتش به آذربایجان رخداد مادرم میگفت شهر پر از جسد بود طرفداران شاه طرفداران دموکرات ها را می کشتند و میگفتند قتله .کتاب« اشک سبلان »حکایت دردناک از این فصل دارد یک انتقام گیری کور:

ای کشته که را کشتی تا کشته شدی باز
تا باز که او را بکشد آنکه تو را کشت

کشتار حکومتی از همان اولین روزهای حکومت شروع شد جمهوری اسلامی روی خون مردم پا گذاشت و روی خون مردم راه میرود اجداد عرب شان هم با ایرانیان همین رفتار را داشتند به یاد بیاوریم کشتار روز های اول را قتل ها ی خلخالی را، کشتار دهه ۶۰ را ،گورهای دسته جمعی سال ۶۷ را ،قتل های زنجیره ای را، کشتار تظاهرات ۸۸ ,۹۷ ,۹۸ و ۱۴۰۱ و بیشمار ناپدیدشدگان ترور ها را ،عدالت بی عدالت قانون بی قانون انصاف بی انصاف شمشیرهای آخته آماده فرود است.

محمدرضا شاه از فرد قانون گرا تا فرد مستبد

دوازده سال طول کشید تا محمدرضا از یک فرد قانون گرا به یک فرد دیکتاتور تمام عیارتبدیل شود محمدرضا شاه در ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ به سلطنت رسید در زمان جلوس در مجلس شورای اسلامی چنین سوگند خورد: ««طبق قانون عمل خواهم کرد راه پدرم را طی نخواهم کرد به اصول مشروطیت و تفکیک قوا متعهد خواهم شد وظایف خود را مطابق قانون و وجدان انجام خواهم داد و با هر قانونی که معنای استبداد و زور است مقابله خواهم کرد»

و خبر واگذاری اموال پادشاه سابق را دارد این سوگند در شرایطی ادا شد که ایشان در موضع ضعف بودند وجود احزاب ملی جبهه ملی حزب توده و دیگر احزاب مستقل و قوی امکان برقراری دیکتاتوری را به او نشان می داد برای اینکه محمدرضا شاه بتواند قدرت فائقه شود دوتا شرط لازم بود اتفاق بیفتد یکی اینکه همه احزاب ملی و چپ از صحنه سیاسی ایران حذف شود و دیگر اینکه از پشتیبانی تمام و کمال آمریکا و انگلیس برخوردار شود و الحمدالله با کودتای ۲۸ مرداد این اتفاق افتاد. با تلاش مصدق و مجلس در یک جبهه دموکراتیک صنعت نفت ملی شد دکتر مصدق در اجرای مصوبه فوق دستور کنترل کامل صنعت نفت را صادر کرد. انگلیس به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن کنترل نفت ایران نبود. برای حل مسئله شاه دستور عزل مصدق از نخست وزیری را در ۳۰ تیر ۱۳۳۱ صادر کرد مردم به خیابانها ریختند شاه به ارتش دستور مداخله داد عده‌ای کشته شدند شاه عقب‌نشینی کرد مصدق دوباره نخست وزیر شد انگلستان و آمریکا دیدند از راه قانونی امکان عزل دکتر مصدق وجود ندارد پس چرچیل و روزولت دستور کودتا را صادر کردند و تا وزیر امور خارجه آمریکا هیلاری کلینتون رسما تایید کرد که کودتای ۲۸ مرداد کار آنها بود و رسماً از ایران عذرخواهی کردند. کودتا صورت گرفت شاه به قدرت رسید و کنترل صنعت نفت ایران تا آخر سال ۵۷ همچنان در دست آمریکا و انگلیس ماند.خدایش حضور قد داره بند هایی چون شعبان بی مخ، ایسی، طیب و دلار های آمریکایی و دیگر وطن‌فروش هایی چون کاشانی و غیره هم در به ثمر رساندن کودتا بی‌تأثیر نبود. در مسئله کودتا ما فرق دو تا شاه را باید به دقت ببینیم یکی ملکه انگلیس پادشاه انگلستان بود به خاطر توفیق در کودتا و دلارهای نفتی آن از نخست وزیر چرچیل تشکر کرد و مدال افتخار بر سینه اش آویخت چون ملکه انگلستان شاه خودش نبود شاه انگلستان بود در مقابل شاه ایران نخست وزیر مصدق را زندانی کرد و تا آخر عمر در تبعید گذاشت و نفت ایران را تقدیم انگلیس کرد شاه ایران در خدمت شاهی خودش بود متولی ایران نبود. هفتاد سال از ۲۸ مرداد ۳۲ میگذرد از آن روز تا به حال ایران ما هیچ روز خوشی را ندیده است هر چه بدبختی سیاهی و نکبت داریم منشأش به آن روز برمی گردد. شاه از آن روز حکومت فردی را آغاز کرد اراده شاه بر این مقرر شد که ملی گراها و چپ ها باید حذف شود و تا آخرین روز حکومت هم مجری همین سیاست بود بگیر و ببندها آغاز شد اولین قربانی دکتر فاطمی وزیر امور خارجه مصدق بود بسیار بی رحمانه او را کشتند سخت بیمار تب دار بود با برانکارد به اعدام گاه آوردند شخص تیمور بختیار و نصیری با شلیک گلوله کشتندش. طرز قتل هویدا را به خاطر بیاورید .دکتر فاطمی گفت« این آرمان بزرگ و پاک است که جان خود را در راه رهایی جامعه و نجات ملت خود از استثمار و فقر و بدبختی می گذارم» .

قربانی دیگر لطفی ۷۷ ساله وزیر دادگستری مصدق بود اوباش های شاه درب منزل اش را شکستند بعد از ورود در حالی که در بستر بیماری بود آنقدر با چوب و چماق و لگد به او زدند تا به کما رفت و بعد مرد.

«رقص در آتش و جان سوخته»

اتفاق در ۲۳/ ۱۲/ ۱۳۳۷ افتاد در روز چهارشنبه سوری و روز تولد رضا شاه اشرف و علیرضا پهلوی قرار گذاشتند مراسم جشن و سرور راه بیندازند رفتند به زندان مرکز دژبان تهران زندانی کریم پور شیرازی حقوقدان شاعر و نویسنده و طرفدار سرسخت مصدق را که آنجا زندانی بود به محوطه زندان آوردند اول پشتش پالون گذاشته سربازی را سوارش کردند سیخونک زده و راه بردند بعدبه روغن و بنزین و نفت آغشته کرده و آتش زدند در حالی که او میسوخت اشرف و علیرضا قهقهه می‌زدند و شادی و سرور می کردند از کلمات به یاد ماندنی کریمپور شیرازی این است ««ما سوگند خورده ایم تا پای جان از حقوق این گرسنگان و برهنگان در مقابله با سرنیزه بی باکانه دفاع کنیم .

قربانی دیگر لطفی ۷۷ ساله وزیر دادگستری مصدق بود اوباش های شاه درب منزل اش را شکستند بعد از ورود در حالی که در بستر بیماری بود آنقدر با چوب و چماق و لگد به او زدند تا به کما رفت و بعد مرد.

روز۱۶ آذر ۳۲ روز خونین روز دانشجو را به یاد آورید

دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به کودتای ۲۸ مرداد و در اعتراض به ورود نیکسون به تهران اعتصاب کردند به دستور شاه ارتش وارد عمل شد عده ای زخمی و دستگیر شدند و سه دانشجو به نامهای بزرگ نیا ،قندچی و شریف رضوی با شلیک گلوله کشته شدند تیمور بختیار یک جلاد بی رحم بود فرماندار نظامی تهران و بعد رئیس کل ساواک شد وی انواع شکنجه‌های وحشتناک را در مورد مخالفین شاه اعمال کرد ۱۴ نفر زیر شکنجه کشته شدند ۳۶ نفر به چوبه دار سپرده شدند ۲۰۰ نفر زندانی ابد شدند سه هزار نفر دستگیر شدند شاه جان عزیز انسان های بی شماری را گرفت که خواست شان آزادی و دموکراسی برای ایران و رهایی مردم از فقر بود. شاه راه هرگونه مبارزات مسالمت آمیز را با خشونت آمیز ترین شکل گرفت تنها راه شکنجه زندان و اعدام را باز گذاشت ۰ حزب ملت که قویترین حزب ملی گرا بود منحل شد داریوش فروهر دبیرکل این حزب را زندانی کرد داریوش فروهر بعد از انقلاب دوباره حزب ملت را احیا کرد این بار ماموران بی شرف جمهوری اسلامی در قتل‌های زنجیره‌ای به منزلش ریختند و با فجیع ترین وجه خود داریوش و همسرش پروانه را با چاقو قطعه قطعه کردند.

شاه و جمهوری اسلامی در یک مورد اتفاق عمل داشتند و دارند درب تمام تشکل های سیاسی و صنفی مستقل و درب تمامی رسانه های مستقل برای همیشه باید بسته بماند. در سال ۶۲ بازجویم می گفت سیاست ما این است تمام اعضای کمیته مرکزی و اعضای رده بالای تمام احزاب نباید باشند سر نباید باشد ناصری شکنجه گر من در زمان شاه هم همین را می گفت افراد به سر موضع حق حیات ندارند یا در خیابان میکشیم میگوییم در درگیری کشته شده یا در زندان میکشیم میگوییم فرار کردند کشتیم. جزنی و ده همراهش را به یاد آورید. آقای مهندس مهدی بازرگان دبیرکل نهضت آزادی در دادگاه نظامی موقع محاکمه خطاب به شاه چنین گفت« ما آخرین گروهی هستیم که با زبان قانون با شما برخورد میکنیم بعد ازین با گروه‌هایی سر و کار خواهید داشت که زبان قانون را به کار نخواهند برد.» دیگر هیچ امیدی به عقب نشینی شاه و ایجاد شرایط قانونی برای طرح درخواست های دموکراتیک از طریق مسالمت‌آمیز باقی نمانده بود در چنین شرایطی نظام دیکتاتوری مبارزه مسلحانه را پیش پای مبارزین آن دوران قرارداد یک کنش و واکنش متقابل بود یک راه تحمیلی شاه بود. ویتنام را به خاطر آورید. سمت و سوی دیکتاتوری به سوی جنگ داخلی و کشتار است یک نوع ناگزیری.

اولین گروه مسلح« اتحاد عمل» بود که از درون نهضت آزادی سر بر آورد. دیگر گروه‌های مسلح از درون احزاب ملی و احزاب چپ سر برآوردند دهها گروه مسلح در گوشه و کنار ایران به مبارزه مسلحانه دست زدند که سازمان یافته ترین و فراگیرترین آن سازمان مجاهدین خلق و چریک های فدایی خلق بودند. آرزودارم جنبش انقلابی مسالمت‌آمیز سال ۱۴۰۱ راه بگشاید و شکست نخورد راه کشتار و جنگ داخلی گرفته شود.

در بحبوحه اعتراضات زن زندگی آزادی در صحن مجلس شورای اسلامی غوغایی به پا بود حیات سیاسی رهبر به خطر افتاده است اغتشاشگران میخواهند رهبر نباشد ما نمایندگان مدیون رهبر هستیم باید وظیفه خدمتگزاری و ادای دین به رهبر را ادا کنیم بعد از شور و مشورت زیاد بالاخره ۲۲۶ نماینده خطاب به قوه قضاییه بیانیه‌ای صادر کردند و در آن از قوه قضاییه خواستند در کشتن بازداشت‌شدگان توجیل به خرج دهد اغتشاشگران محارب هستند .از نیروی انتظامی خواستند شدت عمل به خرج دهند اموال ورزشکاران طرفدار جنبش را مصادره کند.

ایران خانوم ملکه وسیع و پرسود سندداری دارد چون فکر می‌کند خودش عقل و شعور و عرضه کافی برای اداره آن را ندارد می سپارد به دست آقایی وزیر درسند می نویسد این ملک ولایتا وکالتا و امانتا به دست شما می باشد و بعد از شما در دست اولاد ذکوری که از تخم شما در می آیند باشد و همچنین زیر سند قید میشود ایران خانوم حق انتخاب نماینده برای حسن اجرای امورات ملک را دارد. اما موقع انتخابات وکیل یا ولی محترم با تردستی نمایندگان خود را جای نمایندگان ایران خانوم جا میزند. سر سال ایران خانوم طلب سود می کند جواب میشنود ملک زیان‌ده بوده میخواهد ملکش را پس بگیرد نمی‌دهند و زورش نمی‌رسد تا پس بگیرد ملک به حراج رفته و ویرانه ای بیش نمانده.

دموکراسی یعنی اگر مردم بخواهند بتوانند به طور مسالمت آمیز و بدون خونریزی بالاترین مقام حکومتی را جایگزین مقامی بکنند که می‌خواهند. اصل بیست و یک بند سه حقوق بشر میگوید که اراده مردم می بایست اساس حکومت باشد چنین اراده‌ای می‌باید حقیقی و ادواری اعمال گردد تکلیف چیست اگر حکومت دست مردم نباشد پیش فروش شده باشد به یک شیخ یا شاهزاده؟

در ایران چند شیخ از طرف ولایت نشسته در شورای نگهبان افرادی را که باید وکیل یا رئیس دولت بشوند را انتخاب میکنند بعد به مردم می گویند همین است که هست رای بدهید. میزان رای ملت است.

محمدرضا شاه یک کمیسیون انتخابات سه نفره مرکب از علم و منصور و یک نفر دیگر معین کرده بود آنها افراد مشخص شده توسط مقامات امنیتی ساواک را انتخاب و بعد به مهر مشهور به مهر پلاستیکی سلطان توسط شاه مهمور می شد بعد همه آنها به سلامتی از صندوق انتخابات بیرون می آمدند یک مادر پشت زندان اوین سراغ فرزند دانشجویش را می گرفت میگفت پدرم موقع انقلاب در میدان ژاله کشته شد در حال حاضر فرزندم در زندان رهبر است خدایا کی از دسته شیخ و شاه رها خواهیم شد. کودک سه ساله را معاینه می کردم از مادرش پرسیدم پدرش کو گفت آقای دکتر اضافه بود بیرونش کردم گفتم چطور مگه میشه گفت آقای دکتر خانه مال من است درآمد و کار از من است نشسته خانه دستور میده و همه چیز می خواد آیا واقعا اضافه نبود.

ملک مال ایران ثروت مال ایران کار از ملت آیا واقعاً دیکتاتورها اضافی نیستند همه دعواها سر مال دنیاست. حلال و حرام نداریم اول قدرت بعد ثروت قانون بی قانون محمدرضا شاه در یک خانه اجاره ای در سنگلج تهران به دنیا آمد مگر حقوق رسمی شاه چقدر بود که طبق اظهارات آقای انصاری مشاور مالی شاه و اسناد موجود در کتابخانه مجلس موقع خروج از ایران بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار برده و ثروت زیادی که قابل حمل نبوده به جا گذاشت از جمله بنیاد پهلوی با ۲۰۸ شرکت بزرگ که بعد تغییر نام داد و نام بنیاد علوی بنیاد مستضعفان ستاد فرمان اجرایی امام را به خود گرفت. رضا شاه یک قزاق ساده اجاره نشین بود موقع فرار از ایران یک و نیم میلیون هکتار زمین مرغوب به نام رضاشاه ثبت و سند خورده بود بعد از فرار به اراضی شاهنشاهی مشهور شد بعد از رفتن رضا شاه به دست مجلس افتاد و بعد از ۲۸ مرداد ۳۲ محمدرضا شاه از مجلس پس گرفت.

ثروت دست شیخ و شاه فساد آفرین است ثروت دست ملت ثروت آفرین است.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *