جنگ حماس و اسرائیل: درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه عرب

با ادامه درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، حملات همه‌جانبه ارتش اسرائیل به غزه و تبادل آتش با حزب‌الله لبنان در مرز، شمار کشته‌شدگان افزایش یافته است. شورای امنیت سازمان ملل در این‌باره نشست اضطراری برگزار می‌کند. تشکیلات خودگران فلسطین هم خواستار برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب شد.

یگان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، بامداد روز شنبه ۷ اکتبر/ ۱۵ مهرماه عملیاتی گسترده را علیه اسرائیل آغاز کرده است که آن را «طوفان الاقصی» می‌نامند. آن‌ها می گویند در پاسخ به تجاوزهای مستمر اسرائیلی‌ها به حقوق فلسطینی‌ها در قدس و اقدامات انجام شده علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، هزاران موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند.

ارتش اسرائیل ساعتی پس از آغاز حملات حماس گفت که عملیات همه‌جانیه‌ای با نام «شمشیرهای آهنین» علیه حماس آغاز کرده‌ است. این ارتش ساعت ۲۰ به وقت محلی اعلام کرد که حملات هوایی به غزه را در تمام شب گسترش خواهد داد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حوالی ساعت ۲۳ در پیامی به مردم غزه گفت از آنجا خارج شوند. غزه تحت کنترل نظامی است و راه‌های خروجی آن بسته است.

دست‌کم ۲۳۲ فلسطینی در حمله‌های هوایی اسرائیل در غزه، پس از آغاز عملیات نظامی حماس علیه اسرائیل، کشته شده‌اند. منابع پزشکی غزه با اعلام این آمار از زخمی شدن بیش از ۱۵۰۰ خبر می‌دهند.

حمله حماس به اسرائیل هم به کشته شدن حداقل ۲۵۰ تن در سوی دیگر انجامیده است. همزمان وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد که حداقل ۱۴۰۰ زخمی به بیمارستان‌ها برده شده‌اند.

در خاک فلسطین، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اعلام کرد که در این جنگ به حماس پیوسته است.


ادامه درگیری‌ها میان حماس و اسرائیل، حملات همه‌جانبه ارتش اسرائیل به غزه

شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) روز یکشنبه ۸ اکتبر/۱۶ مهر برای رایزنی درباره تشدید خشونت‌ها میان اسرائيل، حماس و حزب‌الله لبنان نشست اضطراری برگزار می‌کند. نشست مذکور به پیشنهاد مالت و با حمایت امارات متحده عربی و برزیل برگزار می‌شود. چین، دیگر عضو شورای امنیت اعلام کرده که از تشدید خشونت‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها «عمیقاً نگران» است و از همه طرف‌ها می‌خواهد «آرامش» نشان دهند.

وزارت امور خارجه مصر هم اعلام کرده این کشور در حال مذاکره با عربستان سعودی و اردن برای کاهش تنش میان فلسطین و اسرائیل است. ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن نسبت به «نوسان» اوضاع «به‌ویژه با توجه به شهرها و مناطقی از کرانه باختری که شاهد حملات و تجاوز‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین اند» هشدار داده است.

ایالات متحده آمریکا اما می‌گوید در حال بررسی درخواست‌های تل‌آویو برای کمک‌رسانی تسلیحاتی به اسرائيل است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده در این‌رابطه گفت احتمالاً جزئیات بیشتری در مورد کمک‌های نظامی جدید به اسرائیل در اواخر روز یکشنبه ارائه خواهد شد. بلینکن به سی‌ان‌ان گفت: «ما در حال بررسی درخواست‌های ویژه‌ای هستیم که اسرائیلی‌ها مطرح کرده‌اند – فکر می‌کنم احتمالاً امروز بیشتر در مورد آن خواهید شنید». او افزود واشنگتن در حال راستی‌آزمایی گزارش‌های مربوط به ناپدیدشدن شروندان ایالات متحده در اسرائیل است و جو بایدن رئيس جمهوری ایالات متحده دستور داده که «اطمینان حاصل شود که هر آنچه را که اسرائیل در این لحظه برای مقابله با حملات حماس نیاز دارد، فراهم کنیم».

جنگ میان حماس و اسرائیل پس از تحولات روز شنبه بالا گرفته است. روز یکشنبه اسرائیل از زمین، هوا و دریا غزه را هدف قرار داد و همزمان حماس نیز نیروهای بیشتری را به سمت اسرائیل گسیل کرد. در عین‌حال حزب‌الله لبنان و اسرائیل در منطقه مرزی آتش مبادله کردند.

افزایش شمار کشته‌شدگان و زخمی‌ها

حمله همه‌جانبه اسرائیل به نوار محاصره‌شده غزه پس از حملات شب گذشته احتمال یک فاجعه انسانی دیگر را افزایش داده است. اسرائیل می‌گوید در حال هدف‌گرفتن محل استقرار نیروهای حماس است. با این‌حال برمبنای آخرین گزارش‌های منتشرشده به نقل از مقام‌های وزارت بهداشت فلسطین حملات اسرائیل به غزه تاکنون به کشتن‌شدن دست‌کم ۳۷۰ نفر و زخمی‌شدن حداقل ۲۲۰۰ نفر منجر شده است. دست کم ۲۰ کودک در میان کشته‌شدگان هستند.

طبق گزارش‌ها دست‌کم ۶۰۰ نفر هم در اسرائیل کشته و ۲۰۴۰ نفر زخمی شده اند. یکصد سرباز و غیرنظامی هم به اسارت حماس درآمده‌اند. از سوی مقابل دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز بدون اشاره به رقم دقیقی اعلام کرد صدها مبارز فلسطینی در درگیری‌ها کشته و ده‌ها تن دیگر اسیر اسرائیل شده‌اند.

اعلام جنگ از سوی کابینه اسرائیل

کابینه اسرائیل به‌طور رسمی وضعیت جنگی اعلام کرده است. اعلام وضعیت جنگی دست دولت را در عملیات‌های نظامی و امنیتی باز خواهد گذاشت. براساس گزارش‌ها بنیامین نتانیاهو بند مرتبط با اعلام جنگ را فعال کرده است درحالی‌که از سال ۱۹۷۳ تاکنون این بند فعال نشده بود. ساعاتی پیش رسانه‌های اسرائیل اعلام کرده بودند نتانیاهو قرار است نشستی امنیتی را با حضور مقام‌های ارشد از جمله وزیر دفاع و رئيس ستاد ارتش اسرائیل در یکمقر نظامی در تل‌آویو برگزار کند.

با بالاگرفتن تنش‌ها که چشم‌انداز تاریکی از وضعیت انسانی را ایجاد کرده است، تشکیلات خودگردان فلسطین خواستار برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب شد.

درخواست تشکیلات خودگران فلسطین برای برگزاری جلسه اضطراری اتحادیه عرب

خبرگزاری رسمی تشکیلات خودگردان فلسطین (وفا) به نقل از مهند العکلوک، نماینده دائم فلسطین در اتحادیه عرب، اعلام کرد تشکیلات خودگران فلسطین درخواستی برای نشست اضطراری وزرای خارجه این نهاد منطقه‌ای ارائه کرده است. در این گزارش آمده است: «این نشست فوری با توجه به تجاوزهای مداوم اسرائیل به مردم فلسطین از جمله تشدید تهاجم‌های هزاران شهرک‌نشین و مقام‌های اسرائیلی در روزهای گذشته به محوطه مسجد الاقصی، برگزار می‌شود».

اسرائیل در حالی عملیات همه‌جانبه علیه غزه را آغاز کرد که از ساکنان این منطقه محاصره‌شده خواسته بود ظرف ۲۴ ساعت غزه را تخلیه کنند. امدادرسانان می‌گویند این امر ممکن نیست و مردم جایی برای رفتن ندارند.

نبال فرسخ، سخنگوی سازمان غیردولتی جمعیت هلال احمر فلسطین (PRC) در مصاحبه‌ای با الجزیره هشدار داد تیم‌های پزشکی در غزه به خاطر افزایش درگیری‌ها برای رسیدگی به مجروحان با چالش‌های بزرگ روبرو هستند. او از حمله به کادر تأسیسات درمانی و پزشکی خبر داد و گفت:

ما شاهد افزایش تخلفات علیه مأموریت‌های پزشکی خود به دلیل درگیری‌ها هستیم. تاحالا چهار مورد را ثبت کرده‌ ایم. سه نفر از امدادگران ما مجروح شده اند، حال یک داوطلب وخیم است و یکی از آمبولانس‌ها و ساختمان پزشکی ما تخریب شده است.

نبال فرسخ افزود که آن‌ها از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند کریدورهای بشردوستانه را باز کنند تا سازمان‌های غیردولتی مانند آنها بتوانند با خیال راحت کار خود را برای کمک به مردم در نوار غزه انجام دهند.

جنگ اما همچنان ادامه دارد و شمار کشته‌شدگان و زخمی‌ها بالاتر می‌رود.

ادامه درگیری‌های زمینی میان نیروهای حماس و ارتش اسرائیل

همزمان که رسانه‌های اسرائیلی از نفوذ زمینی نیروهای حماس به شهر ماگن در جنوب اسرائیل و درگیری‌های عمده در این منطقه خبر می‌دهند، شبکه الجزیره نیز اعلام کرد ارتش اسرائیل به‌رغم استفاده از تانک‌های جنگی علیه نیروهای حماس موفق به بیرون‌راندن آن‌ها از برخی از شهرها و روستاهای جنوب اسرائیل نشده است و گفته می‌شود این نیروها دوباره تجهیز و مسلح شده‌اند.

طبق گزارش الجزیره ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام (شاخه نظامی حماس) بیانیه جدیدی را منتشر کرده و از مردم خواسته «به این نبرد بپیوندند».

حماس در کانال تلگرامی خود اعلام کرده گردان‌های القسام در تدارک یک حمله موشکی بزرگ با پرتاب ۱۰۰ موشک به شهر سدروت است.

اسامه حمدان، سخنگوی ارشد حماس در این‌رابطه گفته است این گروه به غیرنظامیان حمله نمی‌کند. با این‌حال گروه‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل کشتن غیرنظامیان اسرائیلی به‌دست نیروهای حماس را تأیید کرده‌اند.

سخنگوی حماس در این‌رابطه گفته است:‌ «شما باید بین شهرک‌نشینان و غیرنظامیان تفاوت قائل شوید. شهرک‌نشینان به فلسطینی‌ها حمله کردند… ما امیدواریم که عفو بین‌الملل تواضع بین‌المللی داشته باشد تا سلاح های پیشرفته‌تر را برای ما بفرستد تا فقط به سربازان حمله کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که آیا غیرنظامیان در جنوب اسرائیل نیز شهرک‌نشین محسوب می شوند، گفت: «همه می‌دانند که شهرک‌هایی در آنجا وجود دارد. ما غیرنظامیان را عمداُ هدف قرار نمی‌دهیم. ما اعلام کرده‌ایم شهرک نشینان بخشی از اشغال و بخشی از نیروهای مسلح اسرائیل هستند. آنها غیرنظامی نیستند.»

روز یکشنبه حزب‌الله لبنان نیز در منطقه مرزی با اسرائیل وارد درگیری شد.

تبادل آتش میان حزب‌الله و اسرائیل

در ساعت‌های نخستین روز ابتدا اخباری مبنی بر حمله‌ای با توپخانه و موشک‌های هدایت‌شونده به مزارع شبعا از خاک لبنان منتشر شد. منطقه مزارع شبعا تحت کنترل اسرائیل قرار دارد اما لبنان و سوریه هم آن‌را بخشی از خاک خود می‌دانند. حزب‌الله لبنان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اعلام کرد: «سه پایگاه اشغالگران اسرائیل را در مزارع شبعا هدف قرار داده‌ایم».

از سوی مقابل ارتش اسرائیل هم گفت که به این حمله با حملات توپخانه‌ای پاسخ داده است. در بیانیه‌ای که در ایکس (توییتر سابق) منتشر شد ارتش اسرائیل بدون توضیح بیشتری تأیید کرد توپخانه اسرائیل در حال حمله به منطقه‌ای در لبنان است که از آن گلوله شلیک شده و یکی از پهپادهایش به زیرساخت‌های حزب‌الله در منطقه کوه دوو در امتداد مرز با لبنان حمله کرده است. «ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان» هم تبادل آتش بین نیروهای اسرائیل و حزب‌الله را در صبح یکشنبه ۸ اکتبر تأیید کرد و همه را به خویشتنداری فراخواند. حماس پیشتر از همه گروه‌های مسلح در لبنان خواسته بود به مبارزه با اسرائیل بپیوندند.

ساعاتی بعد گزارش‌ها از ادامه تبادل آتش میان حزب‌الله و اسرائیل خبر دادند. از تلفات این درگیری خبری منتشر نشده است.

اوضاع در مرز لبنان «بسیار متشنج» گزارش شده است. پهپادهای اسرائیلی در نزدیکی مرز در حال پروازند و مردم حتی در بیروت بیم بروز جنگ دارند. گفته می‌شود پیوستن حزب‌الله به جنگ جامعه لبنان را که در گیر بحران‌های سیاسی و اقتصادی‌ست بیش از پیش دوپاره خواهد کرد.

یک افسر پلیس مصر دو گردشگر اسرائیلی و یک شهروند مصری را به ضرب گلوله کشت

درگیری میان نیروهای حماس و اسرائیل بازتاب فراوانی در کشورهای مختلف داشته است.

روز یکشنبه رسانه‌های محلی مصر از تیراندازی یک افسر پلیس به سوی گردشگران اسرائیلی در اسکندریه خبر دادند. طبق این گزارش دو گردشگر اسرائیلی و یک مصری در این تیراندازی کشته شده اند.

شبکه تلویزیونی اکسترانیوز نزدیک به آژانس‌های امنیتی مصر به نقل از یک مقام امنیتی ناشناس گزارش داد که در این حمله که در منطقه پومپیوس پیلار در اسکندریه رخ داده، یک نفر دیگر هم زخمی شده است. گفته می‌شود مهاجم مظنون بازداشت شده است. طبق گزارش خبرگزاری‌های رویترز و اسوشیتدپرس وزارت خارجه اسرائیل و وزارت کشور مصر حمله مرگبار در اسکندریه را تأیید کرده‌اند.

در عین حال علاوه بر ایران، هزار نفر در ترکیه، عراق، مصر، اردن، مراکش، لبنان و یمن در حمایت از «حق مردم فلسطین برای دفاع از خود و مبارزه با اشغال» به خیابان‌ها آمده‌اند. در کویت‌ هم تجمع‌هایی علیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل برگزار شد. در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان هم صدها نفر به‌صورت مشابه اما در حمایت از «حق دفاع از خود» اسرائیل تظاهرات کردند.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ابراهیم رئيسی، رئيس جمهوری اسلامی (عضو هیئت مرگ در کشتار ۶۷) هم روز یکشنبه در تماس‌های جداگانه با زیاد النخاله، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در مورد «تحولات فلسطین» گفت‌وگو کرد. جزئیات بیشتری از این تماس‌ها منتشر نشده است.

«ریشه خشونت ستم است»

گروه «صدای یهودیان برای صلح» هم روز یکشنبه با انتشار یک بیانیه مفصل تحت عنوان «ریشه خشونت ستم است»، آپارتاید را دلیل خشونت‌های کنونی دانست و علیه جنگ موضع‌گیری کرد.

این گروه به تشدید خشونت علیه فلسطینیان در ماه‌های گذشته اشاره کرده و نوشته:‌ «در سال گذشته، نژادپرست‌ترین، بنیادگراترین و راست‌افراطی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل، بی‌رحمانه اشغال نظامی خود را به نام برتری یهودیان بر فلسطینیان با اخراج خشونت‌آمیز و تخریب خانه‌ها، کشتار جمعی، یورش نظامی به اردوگاه‌های پناهندگان و محاصره بی‌امان تشدید کرده است. نیروهای اسرائیلی در هفته‌های اخیر برای تحقیر روزانه بارها به مقد‌س‌ترین اماکن مسلمانان در اورشلیم یورش بردند. ۱۶ سال است که دولت اسرائیل فلسطینیان غزه را تحت محاصره نظامی شدید هوایی، دریایی و زمینی خفه کرده و دو میلیون نفر را زندانی می‌کند و گرسنه می‌کشد و از کمک‌های پزشکی محروم می‌کند. دولت اسرائیل مرتباً فلسطینیان را در غزه قتل عام می کند. کودکان ده ساله ای که در غزه زندگی می کنند قبلاً در طول عمر کوتاه خود تحت تأثیر هفت بمباران بزرگ قرار گرفته‌اند».

در این بیانیه آمده است: «دولت اسرائیل ممکن است به تازگی اعلام جنگ کرده باشد، اما جنگ او با فلسطینی‌ها بیش از ۷۵ سال پیش آغاز شده است. آپارتاید و اشغال- و همدستی ایالات متحده در این ظلم – منشأ همه این خشونت‌هاست. واقعیت از همان زمانی که ساعت را تنظیم می‌کنید، شکل می‌گیرد».

واکنش دولت‌های مختلف جهان به جنگ اسرائیل و حماس تاکنون چه بوده است؟

برخی بی‌طرفی اتخاذ کرده‌اند یا هنوز واکنشی نشان نداده‌اند. در میان دیگران، اغلب دو موضع متفاوت در کار است: آنها که حمله حماس را نتیجه خشونت دولت آپارتاید و سال‌ها سرکوب و تبعیض علیه فلسطینیان می‌دانند و خواهان توقف فوری خشونت‌ها از هر دو سو هستند؛ و آنها که حمله‌ی حماس را بی‌قید و شرط محکوم و از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» حمایت می‌کنند.

واکنش سازمان ملل

تور وننسلند، فرستاده ویژه صلح سازمان ملل در خاورمیانه، درباره جنگ حماس و اسرائیل گفت:

این پرتگاه خطرناکی است و از همه تقاضا می‌کنم از لبه پرتگاه عقب بکشند.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اما گفته که «این حمله تاثیری دهشتناک بر غیرنظامیان اسرائیلی دارد … غیرنظامیان هرگز باید هدف حمله قرار بگیرند».

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد درگیری‌های فلسطین و اسرائیل به هر دو طرف هشدار داد و به کنترل حملات نسبت به غیرنظامیان تاکید کرد: «به صراحت حملات به غیرنظامیان را محکوم می‌کنم. هر که آنها را راه بیاندازد.

واکنش‌ها در خاورمیانه

تشکیلات خودگردان فلسطینی

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که مردم فلسطین حق دفاع از خود علیه «ترور شهرک‌نشین‌ها و سربازان اشغالگر» را دارند. او در یک جلسه اضطراری در رام‌الله سخن می‌گفت.

ایران

یحیی رحیم صفوی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران و مشاور نظامی علی خامنه‌ای روز شنبه ۱۵ مهرماه، ساعاتی پس از آغاز تهاجم حماس به اسرائیل در همایشی در تهران گفت:

ما از این عملیات اعلام حمایت می‌کنیم و مطمئن هستیم که جبهه مقاومت نیز از این موضوع حمایت می‌کند.

رحیم صفوی با بیان اینکه ما بخاطر این عملیات به مجاهدین فلسطینی تبریک می‌گوییم، گفت:

قطعا مدافعان حرم و شهیدان بزرگی چون قاسم سلیمانی نیز همراه این مجاهدان هستند و ما تا آزادی فلسطین و قدس در کنار مجاهدان فلسطینی خواهیم ماند.

این نخستین واکنش یک مقام رسمی جمهوری اسلامی به آغاز جنگ جدید میان حماس و اسرائیل است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این جنگ از فلسطین و حماس حمایت کرد و در بیانیه‌ای جنگ را مرتبط به «نقض مستمر حقوق مردم فلسطین» دانست. با این حال توصیه به «تنش‌زدایی» کرد.

کویت

دولت کویت در بیانیه‌ای از «نگرانی عمیق»‌اش درباره تحول‌ها بین اسرائیل و فلسطینی‌ها نوشت و «حمله‌های واضح و خشن» اسرائیل را دلیل اصلی پیش‌آمدن این موقعیت دانست.

وزارت خارجه کویت از جامعه بین‌المللی خواست تا جلوی «اعمال تحریک‌آمیز نیروی اشغالگر» را بگیرند و «سیاست توسعه‌ی شهرک‌ها» را متوقف کنند.

مصر

وزارت خارجه مصر نسبت به «عواقب خطیر» افزایش تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین هشدار داده است.

این بیانیه خواهان «پرهیز حداکثری طرفین از درگیری و جلوگیری از قرار گرفتن غیرنظامیان در معرض خطر بیشتر» شده است.

عربستان سعودی

وزارت خارجه عربستان خواهان «توقف فوری خشونت‌ها» بین اسرائیل و فلسطینی‌ها شد.

در این بیانیه آمده که عربستان پیش از این نسبت به خطرهای موقعیت رو به انفجاری که حاصل سرکوب و تبعیض علیه فلسطینیان و اشغال سرزمین‌های است، هشدار داده بود.

ترکیه

ترکیه نیز از هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی خواست با خویشتن‌داری برخورد کنند و از افزایش خشونت‌ها بپرهیزند.

حزب‌الله لبنان

حزب الله لبنان، گروه شبه‌نظامی قدرتمند وابسته به جمهوری اسلامی امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این عملیات پیروزمندانه پاسخی قاطع به جنایات مستمر اشغالگران و تهاجم مستمر به مقدسات، شرف و حیثیت» مسلمانان است.

این گروه شبه‌نظامی به صراحت در بیانیه‌اش نوشت که عملیات کنونی حماس، پیامی به کشورهایی است که به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند:

مقاومت مسلحانه، تنها گزینه مقابله با تجاوز و اشغالگری و پیامی به جهان عرب و اسلام و جامعه است. این پیامی است به کل جامعه بین المللی به ویژه آنهایی که به دنبال عادی سازی با این دشمن هستند.

این حزب در بیانیه خود تاکید کرد:

رهبری مقاومت اسلامی لبنان از نزدیک با تحولات مهم صحنه فلسطین همگام بوده و شرایط میدانی را با علاقه فراوان دنبال می‌کند و در ارتباط مستقیم با رهبری مقاومت فلسطین در داخل و در خارج از کشور است و با کمک آن‌ها ارزیابی مستمر وقایع و پیشرفت عملیات‌ها را انجام می‌دهد.

قطر

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل به تنهایی مسئول تشدید خشونت‌ها با مردم فلسطین است.

قطر از هر دو طرف خواسته حداکثر خویشتن‌داری را نشان دهند و از جامعه بین‌المللی تقاضا کرده که اجازه ندهند اسرائیل از اتفاق‌های فعلی به عنوان بهانه‌ای برای راه انداختن جنگی نامتناسب علیه غیرنظامیان فلسطینی در غزه بهره ببرد.

واکنش روسیه و اوکراین

مسکو اعلام کرد که با اسرائیل، فلسطینی‌ها و کشورهای عربی در تماس است و خواهان خویشتنداری طرفین شد.

وزارت خارجه اوکراین «حمله‌های تروریستی ادامه‌دار» علیه اسرائیل را محکوم کرد و نوشت که «ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود و مردم‌اش دفاع می‌کنیم».

واکنش ایالات متحده آمریکا

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حمله‌های شنیع تروریستی حماس در اسرائیل» را محکوم می‌کند و نوشت که «با حکومت و مردم اسرائیل می‌ایستد».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا حملات حماس را «تروریستی» خواند و از حق دفاع اسرائیل حمایت کرد. در بیانیه تلویزیونی، بایدن همچنین به «هر طرف دیگر» که نسبت به اسرائیل «متخاصم» است، هشدار داد که از این وضعیت سوء استفاده نکنند.

بایدن تاکید کرد که آمریکا در کنار اسرائیل می‌ایستد و گفت با نخست‌وزیر این کشور، بنیامین نتانیاهو، در تماس است. او گفت: «ایالات متحده به صراحت این حمله وحشتناک علیه اسرائیل را از غزه و توسط تروریست‌های حماس، محکوم می‌کند. من به نخست‌وزیر نتانیاهو اعلام کردم که آماده ارائه همه ابزارهای حمایتی به دولت و مردم اسرائیل هستیم.»

واکنش اروپا، ناتو و ژاپن

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، چنین گفت:

من قاطعانه حمله تروریست‌های حماس علیه اسرائیل را محکوم می‌کنم … اسرائیل حق دفاع از خود در برابر چنین حمله‌های شنیعی را دارد.

بلژیک هم اعلام کرد:

قویاً حمله راکتی گسترده علیه غیرنظامیان اسرائیل را محکوم می‌کند. خشونت و ترور تنها رنج را تداوم می‌بخشد و مسیر گفت‌و‌گو را می‌بندد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه «حمله‌های تروریستی» علیه اسرائیل را محکوم کرد.

سفارت فرانسه در اسرائیل هم حمله‌ها را «حمله‌های تروریستی غیرقابل قبول» خواند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نوشت:

آلمان حمله‌ها با حماس را محکوم می‌کند و در کنار اسرائیل می‌ایستد.

وزارت خارجه یونان هم با حمایت از اسرائیل نوشت:

یونان در کنار اسرائیل می‌ایستد و عمیقاً نگران این تشدید غیرقابل قبول خشونت است.

دولت ایتالیا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که «حق اسرائیل برای دفاع از خود» را به رسمیت می‌شناسد و حمله‌های حماس را «وحشیانه» خواند.

وزارت خارجه بریتانیا حمله‌های حماس «علیه شهروندان اسرائیلی» را محکوم کرد و نوشت که همواره از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» حمایت می‌کند.

واکنش ناتو

سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه‌اش «حمله‌های تروریستی به دست حماس علیه شریک ناتو اسرائیل» را محکوم کرد و گفت که اسرائیل «حق دفاع از خود» دارد.

واکنش دولت ژاپن

دولت ژاپن با محکوم کردن حمله‌های حماس از هر دو طرف خواست که برای جلوگیری از آسیب بیشتر، بیشترین میزان خودداری را نشان دهند.

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *