بیانیه جمعی: ما که شهروند جهانیم

ما که شهروند جهانیم، هرروزه هوهوی شوم جغد جنگ را از دور یا نزدیک می‌شنویم.

شگفتا که در بیست‌ویکمین سده‌ی میلادی هنوز و همچنان جنگ‌افروزانی به هر بهانه و با هر دستاویز بر طبل «جدال با دشمن»  می‌کوبند!

ما صدای طبل آن‌ها را می‌شنویم و می‌دانیم که از آغاز تاریخ تا امروز بی‌شمار جنگ‌ها بی‌شمار ویرانی و مرگ و درد و رنج به‌بار آورده‌اند.

ما که شهروند خاورمیانه‌ایم،‌ ندای خوف از جنگی دیگر در منطقه را هرروزه می‌شنویم.

ما این ندا را می‌شنویم و می‌دانیم که ژئوپلتیک خاورمیانه و تاریخ استبدادزده‌ی آن می‌توانند زمینه‌ساز تنش و ستیز میان مردمان کشورهای ناپایبند به دموکراسی و حقوق بشر و نابرخوردار از توسعه بشوند.

ما این ندا را می‌شنویم و به یاد می‌آوریم زخم‌های کهنه‌ و درمان‌نشده‌ی جنگ‌های ایران و عراق را، آذربایجان و ارمنستان را، افغانستان را، سوریه را، و همچنین اسراییل و فلسطین را.

ما این ندا را می‌شنویم و از یاد نمی‌بریم چرا و چگونه قدرت‌های جهانی در بازه‌ی زمانی میان ۱۹۱۶ تا  ۱۹۴۸ گره‌ای کور به کار خاورمیانه انداختند.

ما این ندا را می‌شنویم و به یاد می‌آوریم که اسراییل مدعی دموکراسی و درمان زخم‌های تاریخی یهودیان چگونه فلسطینی‌‌ها را در تنگنای آپارتاید منکوب می‌کند و بر ساکنان غزه ستم روا می‌دارد.

ما این ندا را می‌شنویم و از یاد نمی‌بریم که حماس به نام الله و با ادعای حق‌طلبی چگونه مهر توحش عصر جاهلیت خود را بر تن و جان زنان و کودکان بی‌گناه یهودی می‌زند.

ما این ندا را می‌شنویم و به یاد می‌آوریم که، به‌رغم ستیزهای خونبار اسراییل-فلسطین در ۷۵ سال گذشته، در عهد کنعان باستان یهودیان و فلسطینی‌ها در کنار یکدیگر می‌زیستند.

ما که شهروند ایرانیم، بلای جنگ را به تجربه‌ی پوست و گوشت و خون زیسته‌ایم؛ نکبت سلطه‌ی سیاستمداران  دین‌فروش و جاهل و جنایتکار  را به بهای مرگ و زندان و آوارگی و پایداری از خود زدوده‌ایم؛ خفقان زیستن در آپارتاید را به رنجی جانفرسا تاب آورده‌ایم.

ما دریافته‌ایم که صلح و امنیت و آرامش و آزادی ما در گرو صلح و امنیت و آرامش و آزادی خاورمیانه است.

دریافته‌ایم که هیچ انسانی برابرتر از انسانی دیگر نیست و حقوق انسانی فلسطینی و اسراییلی یکسان و هم‌ارزش‌اند.

دریافته‌ایم که همدینی با فلسطینی‌ها توجیه‌گر جانبداری از حماس و یا هر گروه اسلامی دیگر نیست

دریافته‌ایم که بیزاری ما از جنایت و بیدادگری و ناکارآمدی و مداخله‌گری جمهوری اسلامی توجیه‌گر جانبداری از سیاست آپارتایدی و فلسطین‌ستیزی اسراییل نیست.

ما امضاکنندگان این بیانیه که خود را شهروند ایران و خاورمیانه و جهان می‌دانیم، باور داریم که همه از یک گوهریم و عدالت و آزادی برای ما در گرو عدالت و آزادی برای همنوعان و همسایگان ماست. ما با پایبندی به این باور، همزمان با محکوم‌کردن بنیادگرایی اسلامی و کنش‌ و واکنش تروریستی حماس و هرگونه مداخله‌ی جمهوری اسلامی، کنش و واکنش بنیادگرایان صهیونیست و سیاستمداران راست افراطی اسراییل را هم محکوم می‌کنیم.

ما برعهده‌ی خود می‌دانیم که با صدای رسا و زبان گویا خواستار آتش‌بس بی‌درنگ، رهایی ساکنان غزه از مجازات جمعی و جنایت جنگی، برقراری صلح و امنیت برای یهودیان اسراییل، و نیز پاسخگویی اسراییل و جهان به خواست‌ برحق فلسطینی‌ها برای داشتن کشوری مستقل باشیم.

امضاها: (به ترتیب ساعت و تاریخ دریافت)

 فرشته مولوی، شهریار مندنی‌پور، حسین نوش‌آذر، کوشیار پارسی، عباس شکری، مهرنوش مزارعی، احسان عابدی، علی شریعت کاشانی، محسن یلفانی، بیژن بیجاری، نسیم خاکسار، رضا علامه‌زاده، اسد سیف، بیتا ملکوتی، احمد خلفانی، رعنا سلیمانی، مهرک کمالی، پروانه حسینی، علی باباچاهی، عبدی کلانتری، هرمز علی پور، سحر عبدالملکیان، پوریا یوسفی کاخکی، امیررضا قدریان، بردیا حدادی، مرثا شیرعلی، پرتو نوری علا، ری را عباسی، آزیتا قهرمان، هایده مغیثی، مهدی موسوی، علی حسینی، سعید رهنما، هنگامه (هانا) کسرایی، مهدی رودسری ، پیمان وهاب‌زاده، امین انصاری، وحید ذاکری، آیدا ایزدآبادی، شریفه بنی‌هاشمی ، سعید منتظری، سعید رهنما، سمیه بحرکاظمی، سعید جهانپولاد، مهین خدیوی، یوسف صدیق، سمیه بحرکاظمی، شریفه بنی هاشمی، شکوفه قشقائیان، علی اصغر طالع نسب، منیژه مغیثی، مصطفی فلاحیان، اسماعیل منصوریان، آزیتا قهرمان، همایون سی ریزی، بهامین پوررضا ، رها رواسیان ، ناهید منفرد، محمد کشاورز، سعید افشار، علی جهانگیری، شهین راکی، سربا داودی حموله، ابراهیم کریمی، فرزین ایرانفر، شاهرخ جوکار، حمید احیاء، سپیده خسروجاه، اسماعیل یوردشاهیان،

برای امضای این بیانیه نام خود را به نشانی زیر ایمیل کنید:

‌ baangnewsnet@gmail.com

منبع: سایت بانگ

Print Friendly, PDF & Email

One comment

  • منیره برادران

    من هم مایلم بیانیه «ما شهروند جهانیم» را امضا کنم. منیره برادران

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *