قوه قضائیه ایران: با تمام متهمان بدون تبعیض برخورد می‌کنیم

سخنگوی قوه قضائیه ایران در واکنش به اجرای احکام قضایی دو فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی گفته است که قانون در ایران “بدون اغماض و تبعیض” در مورد تمام متهمان و مجرمان اجرا می‌شود.به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل ایران، در توضیح آنچه “روند برخوردهای اخیر قوه قضائیه با چهره‌های منتسب به کانون‌های قدرت” خوانده شد، گفت: قوه قضائیه در هفته‌های گذشته در مورد کسانی که باید قانون را اجرا کند، اقدام کرده است و در آینده هم این اقدام را با قاطعیت و بدون تبعیض ادامه خواهد داد.

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور ایران و مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، پنجم مهر، از سوی دادستانی استان تهران بازداشت شد.

او پیش از این به جرم انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و عفت عمومی در یک ویژه‌نامه که همراه روزنامه ایران منتشر شد، به شش ماه زندان محکوم شده بود.

فائزه هاشمی، دختر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شب شنبه، اول مهر، توسط ماموران امنیتی و “برای اجرای حکم” به زندان برده شد.

گفته شده است که او هم‌اکنون در زندان اوین به سر می‌برد.

خانم هاشمی دی ماه سال گذشته به اتهام فعالیت تبلیغی علیه حکومت به شش ماه حبس محکوم شده بود.

مهدی هاشمی، فرزند دیگر آقای هاشمی رفسنجانی نیز دو روز بعد از خواهرش، روز دوشنبه، سوم مهر ماه، با قرار بازداشت موقت زندانی شد.

او که در زمان بازداشت خواهرش در خارج از ایران به سر می‌برد، به ارتکاب “جرایم امنیتی” متهم شده، اما هنوز درباره جزئیات این اتهامات توضیحی داده نشده است.

آقای محسنی اژه‌ای گفته است که احکام این سه نفر “نزدیک به هم اجرا شد، اما همزمان نبود.”

او در توضیح دلیل فاصله زمانی بین صدور حکم این سه نفر و اجرای آن از سوی قوه قضائیه ایران گفت: “وقتی حکم قطعیت پیدا می‌کند، مدتی طول می‌کشد تا مراحل اجرایی خود را پیدا کند و این هم از همان موارد بود.”

سخنگوی قوه قضائیه ایران اضافه کرد: در همان روزها که احکام (این سه نفر) اجرا شد، بسیاری از احکام دیگر هم اجرا شد، اما چون مردم به بعضی احکام حساسیت دارند، یک مقدار بیشتر در اذهان جا می‌گیرد.”

با این حال، آقای محسنی اژه‌ای درباره احکام مشابه دیگری که به گفته او در این مدت اجرا شده‌اند، توضیحی نداد.

او همچنین با اشاره به روند رسیدگی به پرونده‌های فساد بانکی و بیمه در ایران، گفت که احکام صادر شده برای این پرونده‌ها “اگر قطعیت و قابلیت اجرا پیدا کند، حتما اجرا می‌شود.”

قاضی پرونده‌ای که بزرگ‌ترین پرونده اختلاس و فساد مالی تاریخ ایران خوانده می‌شود، چهار نفر از متهمان این پرونده را به اعدام محکوم کرده است.

آقای محسنی اژه‌ای درباره پرونده فساد مالی در بیمه ایران نیز با اشاره به صدور احکام متهمان توضیح داد که اگر این احکام “در دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تایید شود، اجرا می‌شود.”

رئیس دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران برای تعدادی از متهمان این پرونده حکم حبس ابد صادر کرده است.

بی بی سی      دوشنبه 01 اکتبر 2012 – 10 مهر 1391

Print Friendly, PDF & Email