انتقادات تند احمدی‌نژاد به نیروهای امنیتی، لاریجانی و وزیر ارشاد

 

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران در کنفرانس خبری امروز خود، انتقادهای تندی را علیه نهادی نظامی و امنیتی، رئیس مجلس ایران، برخی نهادها و وزیر ارشاد مطرح کرد.رئیس‌جمهوری ایران در کنفرانس خبری خود که روز سه‌شنبه، ۱۱ مهر ماه برگزار شد، با انتقاد از وضعیت بازار ارز، نوسانات بازار ارز را  به خاطر مشکلات اقتصادی ندانست و تاکید کرد که سیاست‌های دولت او نیز موجب به وجود آمدن چنین وضعیتی نشده است.او در همین راستا گفت که صادرات نفت ایران کاهش پیدا کرده اما «جبران خواهد شد» و این کاهش درآمد در بودجه هم اعمال شده است و تحریم‌ بانک مرکزی و نفت ایران را یکی از دلایل نوسان‌های ارزی معرفی کرد.

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود درباره علل داخلی نوسان بازار ارز، افزایش قیمت ارز را «جنگ روانی» خواند و تاکید کرد که براساس گزارش یک نهاد اطلاعاتی، ۲۲ نفر در بازار ارز سرحلقه هستند و تمام حلقه‌ها دست آنهاست.

رئیس جمهوری ایران گفت: سوال این است که آیا این نوسانات به خاطر مشکلات اقتصادی است پاسخ این است خیر. به خاطر سیاست‌های اقتصای دولت است که برخی آن را علم کرده و به دولت حمله می‌کنند و همه برنامه‌های دولت را زیر سوال می‌برند؛ پاسخ روشن است هرگز این طور نیست. در یک روز از صبح تا بعدازظهر چه اتفاقی می‌افتد و کدام شرایط اقتصادی عوض می‌شود که چند نفر ۵۰۰ تومان روی قیمت می‌گذارند.

بازار ارز در ۱۰ روز اخیر به شدت آشفته شده است و هر روز رکوردی تازه را از خود برجای گذاسته، در همین راستا، قیمت دلار تا ساعت هشت شب روز دوشنبه به ۳۵۵۰ تومان رسیدو امروز هم اعلام شد که خرید و فروش ارز در بازار متوقف شده است.

انتقاد علیه نهادی نظامی و امنیتی و علی لاریجانی

محمود احمدی‌نژاد در کنفرانس خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره مصاحبه امروز علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران با خبرگزاری فارس، انتقادات تندی را علیه این خبرگزاری و رئیس مجلس مطرح کرد.

او در واکنش به سخن علی لاریجانی که «تحریم‌‌ها را موثر بر وضعیت اقتصادی نداسته بود» گفت: لابد تصمیمات ایشان تاثیر دارد. بعضی افراد در زمان خوشی هستند. من احترام زیادی برای ایشان قائلم، اما ایشان حتما خبر دارند که چقدر فروش نفت کاهش پیدا کرده است و بانک مرکزی چه مشکلاتی در جابجایی ارز دارد.

آقای احمدی‌نژاد ادامه داد: این مصاحبه را خوانده‌ام و متن آن را در اختیار دارم و متاسفم که با یک خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی این مصاحبه شده است و این خبرگزاری همه خبرهایش علیه دولت است در حالی که این خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی و امنیتی نباید وارد این مسائل شود.

علی لاریجانی در مصاحبه امروز خود با خبرگزاری فارس انتقادهای زیادی را علیه سیاست‌های اقتصادی و مدیریتی دولت احمدی‌نژاد مطرح کرد و گفت که ۸۰ درصد مشکلات کشور مدیریتی است و میزان تاثیر تحریم‌ها بیشتر از ۲۰ درصد نیست.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه انتقادهای خود به این خبرگزاری گفت: ما در مراسم عزاداری نشسته بودیم که پیامکی از این خبرگزاری آمد که قیمت سکه و ارز این مبلغ شده است، در حالی که آن روز بازار تعطیل بود. رییس بانک مرکزی می‌گفت من تعجب کردم و سری به بازار فردوسی و سایر نقاطی که ارز خرید و فروش می‌شود، زدم و دیدم که همه مغازه‌ها تعطیل‌ هستند. این خبرگزاری در این روزها هم این حرف‌ها را مطرح می‌کند.

رئیس جمهوری ایران در ادامه سخنان خود، چند نمونه دیگر از این گونه اقدامات را بیان و تاکید کرد که «خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی و دستگاه‌های تبلیغاتی که از دولت پول می‌گیرند نباید این قدر علیه دولت سیاسی‌کاری کنند».

محمود احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به انتقادهایی که علیه او و دولت مطرح می‌شود، این سوال را مطرح کرد که در این کشور فقط دولت کار می‌کند و جاهای دیگر اشکال ندارد؟

او گفت: «يک انتقاد از قوه قضاييه را به من بگوييد. آيا قوه قضاييه قابل انتقاد نيست يا نقش كمتری در امنيت اقتصادی دارد؟ اگر نقش ندارد چطور يک قوه مستقل و هم‌طراز و يا گاهی بالاتر از رييس‌جمهوری است كه می‌تواند رييس‌جمهوری را مورد سوال قرار دهد؟ آيا مجلس نقشی ندارد يا شهرداری اشكالی ندارد؟»

رئیس دولت‌های نهم و دهم بار دیگر این سوال را پرسید که «آیا در این کشور هیچ‌کس هسچ اشکالی ندارد و فقط دولت است؟» و ادامه داد: به آقای ضرغامی گفتم كدام قانون گفته است صداوسيما ناظر بر دولت است… آيا در دستگاه‌های ديگر كشور هيچ اشكالی وجود ندارد و در اين كشور همه چيز مرتب است و تنها دولت ضعف دارد؟

«نگویید جنگ قطعی است»

آقای احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود درباره بروز جنگ گفت: من از برخی افراد در داخل می‌خواهم حرف‌هایی نزنند که خواسته‌های دشمن را محقق کند، نگویید که جنگ قطعی است. ما البته آماده‌ایم و مهم این است که آماده‌ایم و نگرانی نداریم.

به نظر می‌رسد اشاره محمود احمدی‌نژاد به سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران باشد که اول مهر ماه گفت «دشمنی» اسرائیل با ایران بسیار جدی است و درگیری‌های فعلی بین تهران و تلاویو در نهایت به درگیری فیزیکی می‌انجامد .

آقای جعفری همچنین تاکید کرد که جنگ رخ می‌دهد اما این که در چه تاریخی و در کجا باشد مشخص نیست. به گفته او این موضوع به دلیل آن است که انقلاب اسلامی ایران مرز ندارد.

«توقیف شرق اشتباه بود»

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگار روزنامه اعتماد که از او درباره توقیف شرق پرسید، رفتار وزیر خود را «اشتباه» خواند و گفت که «مشی دولت در هفت سال گذشته روشن است و دولت حداکثر آزادی ممکن را داشته است و در واقع ما آزادی نزدیک به مطلق برقرار کرده‌ایم. نظر من در این باره نیز مشخص است و به نظرم کار وزیر ارشاد قطعاً اشتباه بوده است.»

روزنامه شرق پنجم مهرماه به دنبال چاپ کاریکاتوری با نام «چشم‌بندان» توقیف شد. کاریکاتور «چشم‌بندان» از هادی حیدری، افرادی را نشان می‌دهد که به صف ایستاده و به یکدیگر چشم‌بند می‌‌زنند.

این کاریکاتور اما انتقاد مجلس و شماری از اصولگران را برانگیخت چراکه معتقد بودند این کاریکاتور به عکس‌هایی از جنگ شباهت دارد که در آن رزمندگان به صف می‌ایستادند و به یکدیگر پیشانی‌بند می‌زدند. در همین راستا، محمد حسینی، وزیر ارشاد در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس ابراز امیدواری کرد که هیئت نظارت همراهی کرده و تکلیف روزنامه شرق را مشخص کند.

وزیر ارشاد تاکید کرد که نظرش توقیف روزنامه شرق است و این موضوع را به دادستانی اعلام کرده و در جلسه هیئت دولت با وزیر دادگستری نیز مذاکره کرده است. روزنامه شرق همان شب توقیف شد.

حالا احمدی‌نژاد می‌‌گوید که «قطعا این تصمیم اشتباه بوده اما من نمی‌توانم در این باره دستور دهم، امیدوارم قوه قضاییه در این امر وارد شده و رسیدگی کند و باید توجه داشت که این تصمیم در غیاب بنده گرفته شده است.»

به زعم رئیس‌جمهوری ایران، «اگر روزنامه‌ای اقدام کرده باید به دادگاه صالحه رفته و در هیات منصفه به آن رسیدگی شود. چرا که کسی نمی‌تواند نظر شخصی خود را اعمال کند.»

مردمک       سه شنبه 02 اکتبر 2012 – 11 مهر 1391

 

Print Friendly, PDF & Email