کشتار معترضان در سوریه باید متوقف شود!

بیانیه در همبستگی با جنبش آزادیخواهانه مردم سوریه، علیه سرکوب و جنگ داخلی، برای دیالوگ ملی!

طی ۱۱ ماه گذشته حکومت سوریه در مقابل چشم جهانیان هزاران نفر از شهروندان کشور را در خیابان ها و در زندان ها قتل عام کرده است. ادامه این وضعیت با بمباران شهر «حمص» طی روز های اخیر به یک فاجعه تمام عیار  تبدیل شده است.

بهار عربی در سوریه با سرکوب خشن و کشتار شهروندان این کشور مواجه گشته است. از شروع اعتراضات تا کنون بنا به آمار کمیسر عالی حقوق بشر، بیش از هفت هزار نفر جان باخته اند. صدها هزار نفر آواره شده اند. حمله سازمان یافته ارتش سوریه به راهپیمائی های مسالمت آمیز معترضان به خصوص در شهرهای «حمص» و« حما» با شدت تمام ادامه دارد. تداوم سرکوب خشن اعتراضات، قبل از هر چیز دامنه خشونت در جامعه را گسترش داده است. بخشی ازجریان مخالف نیز با اعلام پیوستن تعدادی از ارتشیان به صفوف مخالفان، به تسلیح نیروهای خود دست زده و این امر بر شدت درگیری ها در مناطق نفوذ مخالفان افزوده است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد دولت سوریه را به دلیل گلوله باران شهرها، سرکوب و کشتار معترضان، به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم نموده است. اما تاکنون دو قطعنامه علیه دولت بشار اسد در شورای امنیت سازمان ملل با وتوی روسیه وچین مواجه شده است. جامعه عرب ادامه حضور ناظران خود در سوریه را بدون نتیجه ای متوقف کرده است. آخرین قطعنامۀ پیشنهادی این جامعه در شورای امنیت سازمان ملل وتو شده است. اما این قطعنامه روز پنجشنبه ) ۱۶ فوریه – ۲۷ بهمن) در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با ۱۳۷ رای موافق و تنها ۱۲ رای مخالف (اکوادور، ایران، بلاروس، بولیوی، چین، روسیه، زیمبابوه، سوریه، کره شمالی، کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا) به تصویب رسید. در این قطعنامه از بشار اسد خواسته شده است که از حکومت کناره گیری کند.

مردم سوریه به وعده های حکومت خاندان اسد برای تغییر و اصلاح اموراعتمادی ندارند. عقب نشینی های حکومت بشار اسد در برابر خواست مردم بسیار محدود و تاکنون مورد قبول هیچ کدام از بخش های اپوزیسیون نبوده است. نیاز امروز کشور و مردم سوریه پایان دادن به خشونت ها، آغازگفتگوهای جدی با حضور ناظران بین المللی و ایجاد شرایط مشارکت همه نیروها در آن است. ادامه خشونت و سرکوب از سوی حکومت و تقابل مسلحانۀ بخشی از اپوزیسیون با آن، می تواند زمینه ساز فرادستی اسلامگرایان افراطی که از پشتیبانی رژیم های ارتجاعی منطقه برخوردارند، شده و سوریه را درگیر یک جنگ داخلی تمام عیار بکند که هم مانع رشد آرمان های دموکراسی خواهانه گشته و هم منطقه را بی ثبات کند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار پایان دادن به کشتار مردم توسط رژیم حاکم بر سوریه است. ما با اعلام همبستگی عمیق خود با جنبش آزادیخواهانۀ مردم، از هر تلاش سازمان ملل برای متوقف نمودن حمام خون در این کشور استقبال می کنیم. ادامه وضعیت کنونی جز کشتار بیشتر شهروندان کشور و ویرانی بیشتر سوریه حاصلی نخواهد داشت. ما معتقدیم که آغاز دیالوگ ملی و پایان دادن به دیکتاتوری، تنها امکان برای رسیدن به یک راه حل مسالمت آمیز، جهت گذار به دمکراسی است.

هیات سیاسی اجرائی

اتحاد جمهوریخواهان ایران

۹ اسفند ۱۳۹۰

۲۸ فوريه ۲۰۱۲

 
 
Print Friendly, PDF & Email