احمدی نژاد در مجلس ‘در چارچوب منافع نظام روشنگری می‌کند’

قاسم جعفری، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس ایران به نقل از محمود احمدی‌نژاد گفت که وی در جلسه سوال از رئیس جمهور “در چارچوب منافع نظام و انقلاب” برای مردم “روشنگری” خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای جعفری امروز دوشنبه ۲۹ آبان (۱۹ نوامبر) گفت که در نشست شب گذشته میان تعدادی از نمایندگان مجلس و رئیس جمهور، آقای احمدی نژاد وعده داده در جلسه پاسخگویی به سوال مجلس، حرفی که “به ضرر انقلاب، نظام و مصالح مردم باشد” نزند.

به نوشته همین خبرگزاری، این نشست پس از آن برگزار شده که عده ای از نمایندگان مجلس، که اکثرا عضو فراکسیون اصولگرایان هستند، در آستانه سوال از رئیس جمهور “هماهنگی هایی را با لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور به منظور دیدار با احمدی نژاد انجام دادند”.

طرح سوال از رئیس‌جمهور، دو هفته پیش در نشست علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. سئوال کنندگان، دولت را به بی تدبیری در کنترل بازار ارز متهم کرده اند و طبق قانون، آقای احمدی نژاد حدود دو هفته دیگر وقت دارد تا با حضور در جلسه علنی به انتقادات آنها پاسخ دهد.

سه هفته پیش، حسین‌علی حاجی دلیگانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس، در گزارشی از جلسه مشترک هیات رئیسه این فراکسیون با آقای احمدی نژاد گفته بود که وی اعلام کرده سوال از خود را “فرصتی برای بیان حرف های ناگفته” می داند.

خبرگزاری مهر، به نقل از یکی از اعضای فراکسیون اصولگرایان که نام وی را ذکر نکرده، نوشته است که آقای احمدی نژاد در نشست دیشب در مورد تحریم های اقتصادی و نوع مواجهه دولت با آن صحبت کرده و وعده داده که در جلسه سوال از رئیس جمهور “در این خصوص کاملتر و بیشتر توضیح دهد”.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، آقای احمدی نژاد در این نشست گفته است که اگر “علت اصلی” مشکلات اقتصادی به مردم گفته شود، خواهند توانست “دشمنان را در رسیدن به اهداف خود ناکام بگذارند”.

منتقدان محافظه کار محمود احمدی نژاد، علت اصلی مشکلات اقتصادی کشور را سوء مدیریت دولت می دانند و می گویند که مسئولان دولتی قصد دارند با معرفی کردن تحریم های بین‌المللی به عنوان علت اصلی مشکلات، مسئولیت خود را در این زمینه انکار کنند.

مسئولان و رسانه های نزدیک به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، تاکید دارند که تحریم های وضع شده بر سر برنامه هسته ای ایران، تاثیر تعیین کننده ای بر اقتصاد این کشور ندارند و قادر نخواهند بود جلوی ادامه این برنامه را بگیرند.

محمود احمدی نژاد در نشست دیشب، همچنین خواستار آن شده که “به خاطر برخی مطامع شخصی و گروهی، نگاه و توجه مردم از توطئه و فشار دشمن به سایر موضوعات منحرف نشود” و افزوده است: “اگر چه عده‌ای تلاش دارند با خبررسانی‌های ناجوانمردانه و دروغ‌پراکنی، القائاتی علیه دولت انجام دهند، اما بی‌تردید از چنین اقداماتی سودی نخواهند برد.”

یک نماینده حاضر در این نشست که نام او ذکر نشده، به خبرگزاری مهر گفته است که رئیس جمهور در پایان جلسه قول داده “در آینده ای نه چندان دور و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری” مشکلات اقتصادی کشور حل خواهد شد.

به نوشته سایت ریاست جمهوری، آقای احمدی‌نژاد، همچنین “اهمیت تمرکز مدیریت در کشور” را مورد تاکید قرار داده و با این ایده که “چند نفر خارج از مجموعه دولت بخواهند برای انجام امور اجرایی تصمیم‌گیری و اعمال نظر کنند” مخالفت کرده است.

او در شرایطی این اظهارات را بیان کرده که هیات رئیسه مجلس ایران، در حال بررسی طرح “تشکیل قرارگاه اقتصادی فرا قوه ای” است. در صورت تصویب این طرح، شورایی ۶ نفره متشکل از ۲ نفر از هر یک ازقوای سه گانه، مسئولیت اتخاذ تصمیم های اصلی اقتصادی را در ایران بر عهده خواهد گرفت.

انتقاد از جلسه دولت و نمایندگان

پیش از برگزاری نشست یکشنبه، عده از نمایندگان مجلس شیوه دعوت از خود برای حضور در این نشست را مورد انتقاد قرار داده و گفته بودند که دعوتنامه ها، بر خلاف عرف معمول، بدون هماهنگی با هیات رئیسه مجلس میان نماینده ها توزیع شده است.

در پی این اعتراض ها، محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس، که اداره جلسه دیروز را برعهده داشت، با تایید بر اینکه “هیات رئیسه از دعوت نمایندگان ‌اطلاعی ندارد” اظهار داشت: “این گونه رفت‌وآمدها بین مجلس و دولت نباید به‌ عنوان جلسه مشترک دولت و مجلس تعبیر شود”.

به گزارش رسانه های ایران، اغلب نمایندگان عضو “فراکسیون رهروان ولایت”، فراکسیون اکثریت مجلس ایران که رهبری آن را علی لاریجانی بر عهده دارد، در نشست دیشب حاضر نشده اند.

به نوشته این خبرگزاری ها، بیشتر نمایندگان حاضر در این نشست، اعضای “فراکسیون اصولگرایان” بوده اند که فراکسیونی کوچک‌تر از فراکسیون رهروان ولایت و تحت ریاست غلامعلی حداد عادل است.

در عین حال، آقای حداد عادل و نیز مرتضی آقا تهرانی، از بانفوذترین اعضای فراکسیون اصولگرایان، در جلسه دیروز حضور نداشته اند.

بی بی سی

دوشنبه 19 نوامبر 2012 – 29 آبان 1391

 

 

Print Friendly, PDF & Email