اریکسون به همکاری با مخابرات ایران ادامه می‌دهد

خبرگزاری رويترز روز سه‌شنبه، ۳۰ آبان‌ماه، در گزارشی اختصاصی نوشت که شرکت سوئدی اريکسون همچنان به کار خود با بزرگ‌ترين اپراتور موبايل ايران ادامه داده و به اين شرکت برای گسترش شبکه‌اش کمک می‌کند.

رويترز در گزارشی که براساس يک سند داخلی اريکسون و مصاحبه با يکی از سخنگويان اين شرکت تهيه شده، می‌نويسد که اريکسون همچنین متعهد شده است تا سال ۲۰۲۱، از يک شرکت موبايل ایرانی ديگر پشتيبانی کند.

اريکسون که بزرگ‌ترين سازنده تجهيزات تلفن همراه در جهان است، در سند داخلی که در اختيار رويترز قرار دارد، ارتباطات خود با جمهوری اسلامی را «کمک اوليه انسان‌دوستانه» می‌خواند، در حالی که گروه‌های مدافع حقوق بشر در ايران می‌گويند که رژيم ايران از شبکه مخابرات تلفن همراه اين کشور برای رديابی و شنود مخالفان حکومت استفاده می‌کند.

شيرين عبادی، وکيل و برنده جايزه صلح نوبل، در گذشته شرکت سوئدی اريکسون، سازنده موبايل‌های سونی اريکسون، را به کمک به جمهوری اسلامی در کنترل مکالمات تلفنی شهروندان مخالف حکومت متهم کرده بود.

در حالی که تحريم‌ها عليه ايران شامل صدور تجهيزات استاندارد مخابرات به ايران نمی‌شود، اريکسون و سه شرکت مهم ساخت تجهيزات تلفن همراه اعلام کرده‌اند که در نظر دارند فعاليت خود در ايران را کاهش دهند، ولی قراردادهای فعلی خود را لغو نخواهند کرد.

فردريک هالستان، يکی از سخنگويان اريکسون، در گفت‌وگو با رویترز تائید کرد که اين شرکت در حال حاضر روی يک پروژه جديد با ارتباطات سيار ايران (MCCI) همکاری می‌کند، ولی افزود که قرارداد اين پروژه در سال ۲۰۰۸ امضا شده و این شرکت در نظر ندارد که فعاليت خود در ايران را فراتر از توافق‌نامه‌های پيشين گسترش دهد.

ارتباطات سيار ايران که زيرمجموعه‌ای از شرکت مخابرات ايران است می‌گويد بيش از ۴۴ ميليون مشترک دارد. اخيرا اين شرکت ذست به گسترش شبکه خود زده است، ولی اطلاعاتی در مورد اين که اين گسترش به چه منظور صورت گرفته و شامل چه فعاليت‌هايی است در دست نيست.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که فردریک هالستان حاضر نشد در مورد اين که اين پروژه چه زمينه‌هايی را در برمی‌گيرد و پرداخت به اريکسون از چه طريقی صورت می‌گيرد توضیح دهد.

تحريم‌ها عليه بانک‌ها و موسسات مالی ايران موجب شده که تهران با مشکلات فراوانی برای پرداخت به شرکت‌های خارجی روبه‌رو شود و بسياری از اين شرکت‌ها فعاليت خود با ايران را قطع کرده‌اند.

فردریک هالستان همچنين گفت که اريکسون متعهد شده تا از شرکت ام‌تی‌ان ايرانسل بر اساس قرارداد سال ۲۰۰۶ حمايت کند.

در مهرماه گذشته، سوئد از گزارش يک روزنامه اسرائيلی مبنی بر تلاش اين کشور برای جلوگيری از تصويب تحريم‌های تازه اتحاديه اروپا عليه تهران انتقاد کرد.

روزنامه هاآرتص به نقل از يک مقام وزارت خارجه اسرائيل نوشته بود که سوئد برای حفظ قرارداد شرکت اريکسون، سعی در جلوگيری از تصويب تحريم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی دارد.

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email