در سوگ آقای عزت الله سحابی

آقای عزت الله سحابی، امروز صبح، ساعت ۲ و ۱۰ دقیقه بامداد، دیده از جهان فروبست. مهندس سحابی یکی از برجسته ترین چهره های ملی ایران، از اعضای بنیانگذار نهضت آزادی ایران و رئیس شورای فعالان ملی مذهبی بود. او از سنین جوانی پا به عرصۀ فعالیت های سیاسی نهاد و ۶ دهه از زندگی اش را در این عرصه گذاراند. بارها بازداشت شد و قبل و بعد از انقلاب طعم تلخ زندان و شکنجه را چشید.

عزت الله سحابی شخصیتی تاثیر گذار در تاریخ معاصر و یکی از موثرترین افراد در میان طیف وسیعی از کنشگران سیاسی و فرهنگی در ایران بود. او در کارنامۀ سیاسی خود، عضویت در شورای انقلاب، عضویت در دولت موقت آقای بازرگان و مسئولیت سازمان برنامه و بودجه، نمایندگی مردم تهران در مجلس خبرگان و مجلس اول بعد از انقلاب را نیز داشت. علاوه بر این، با بنیانگذاری و انتشار نشریۀ «ایران فردا» تاثیرات عمیقی در طیف وسیعی از نیروها و تربیت سیاسی و فرهنگی آنان گذاشت.

مهندس سحابی بر رویکرد عدم خشونت در فعالیت های سیاسی پافشاری داشت. او بارها کنشگران سیاسی را به خویشتن داری و اجتناب از تندروی فراخواند و در طول زندگی سیاسی خود هرگز پا را از مسیر اعتدال بیرن ننهاد و با تمام ناملایملاتی که در حق او روا داشته شد، از اصول خود عدول نکرد. دغدغۀ اصلی آقای سحابی همواره سربلندی و آبادانی و پیشرفت ایران بود. تلاش در این راه و برای استقرار دمکراسی در ایران خمیرمایۀ اصلی فعالیت های او بود. او تا آخرین لحظات زندگی اش در این راه  تلاش ورزید و در اندیشۀ حفظ و اعتلای ایران بود.

عزت الله سحابی انسانی آزاده، مورد احترام و اعتماد همگان و از پشتیبانان بی بدیل جنبش سبز مردم ایران بود. اتحاد جمهوریخواهان ایران در گذشت آقای سحابی را ضایعه ای برای جنبش دمکراسی خواهی مردم ایران می داند و این فقدان را به ملت ایران، خانواده محترم سحابی، به ویژه دختر گرامی ایشان خانم هاله سحابی، همراهان ایشان در نهضت آزادی و شورای فعالان ملی – مذهبی تسلیت می گوید و خود را در سوگ این بزرگمرد تاریخ معاصر ایران شریک می داند.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۰ خرداد ۱۳۹۰
۳۱ مه ۲۰۱۱

Print Friendly, PDF & Email