شکوفايی حيات وحش، در غياب انسان و کنار راديواکتيو

مجموعه عکس هايی که توسط دوربين های مخفی از منطقه آسيب ديده چرنوبيل گرفته شده نشان می دهد که حيات طبيعی و وحش اين منطقه که سالهاست خالی از سکنه بوده احيا شده و در حال شکوفايی است.

عکس های سرگی گاشاک تصاوير بی همتايی از زندگی حيوانات در اين منطقه ارائه می دهند.

گرگ، عقاب، سیاهگوش و گونه ای از خفاش که برای نخستین بار در چند دهه گذشته در این منطقه مشاهده شده، در عکس های سرگی گاشاک دیده می شوند.

از زمان وقوع فاجعه انفجار در مرکز هسته ای چرنوبيل، در سال ۱۹۸۶، منطقه وسيعی که تحت تاثير تشعشات هسته ای قرار گرفت خالی از سکنه بوده است. اين « محدوده ممنوعه » در بخش هايی از خاک اوکراين و بلاروس قرار دارد.

به گزارش روزنامه « اينديپندنت » عکس های سرگی گاشاک توسط دستگاههای مکانيکی موسوم به تله های عکسبرداری و بعضی از آنها شخصا توسط وی گرفته شده اند. در عکس های کم نظير وی می توان تصاويری از زندگی گياهی و جانوری منطقه را ديد که تاکنون کمتر کسی آن را ديده اند.
گرگ، عقاب، سیاهگوش و گونه ای از خفاش که برای نخستین بار در چند دهه گذشته در این منطقه مشاهده شده، در عکس های سرگی گاشاک دیده می شوند.
سرگی گاشاک که يکی از ماموران امداد و نجاتی بود که در زمان وقوع اين فاجعه به منطقه اعزام شده بود چند سال اخير از وقت خود را صرف عکسبرداری از پرندگان و ساير جانوران در اين منطقه کرده است و حتی توانسته رد پای نوعی از خرس های قهوه ای که از جانوارن بومی اين منطقه هستند را ثبت کند.

اين منطقه ممنوعه صدها کيلومتر مربع را شامل می شود. شهر اصلی اين منطقه به نام « پيرپيات» يک زمانی يکی از شهرهای با رونق دوران اتحاد شوروی بود و بيش از ۵۰ هزار نفر جمعيت داشت. از زمان وقوع فاجعه چرنوبيل اين شهر و تمام روستاهای اطراف آن به شهر ارواح بدل شده اند و هيچ انسانی در تمامی اين مناطق پا نگذاشته است.

روزنامه « اينديپندنت » يادآوری می کند که پس از وقوع فاجعه چرنوبيل بيش از ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان منطقه تغيير اسکان داده شده و از منطقه تخليه شدند. در تمام اين مدت فقط حدود چند صد نفر از افراد بازنشسته و يک دنده قوانين را زير پا گذاشته و به زادگاه خود بازگشته اند.

در زمان وقوع انفجار تعداد بسيار کمی از جانوران وحشی در اين منطقه می زيستند. اما پس از خروج انسانها از اين منطقه به نظر می رسد که جمعيت پستانداران بزرگ رو به افزايش گذاشته است. با وجوديکه اين جانوران درجه بسيار بالايی از مسموميت به مواد راديو اکتيو دارند ولی ظاهرا خيلی عادی به نظر می رسند.

براساس مطالعاتی که در يک کتاب مربوط به حيات وحش منطقه پس از حادثه چرنوبيل جمع آوری شده تنها نمونه های بيماری يا علائم غيرعادی که در جانوران اين منطقه مشاهده شده است لکه های رنگ باختگی روی پوست و نقص عضو در معدود پرندگانی مثل پرستوهای بومی است.

اما عوارض اين تشعشات هسته ای روی حيوانات اهلی منطقه کاملا متفاوت بوده است. هنوز هم می توان نمونه هايی از تاثيرات غيرعادی آن را روی دام و طيوری که در اطراف اين منطقه پرورش داده می شوند مشاهده کرد و گاهی کشف چنين نمونه هايی در بازارهای گوشت محلی موجی از نگرانی و هراس را ايجاد می کند.

در مقابل جانوران وحشی که اکنون تعداد آنها در اين منطقه افزايش يافته است غير از حد بالايی از آلودگی به تشعشات هسته ای ظاهرا عارضه ديگری ندارند. مطالعات اخير نشان می دهد که فاجعه چرنوبيل و خروج انسانها از منطقه اطراف آن عملا بزرگترين منطقه امن برای حيات وحش در اروپا را خلق کرده است چيزيکه به عنوان نتيجه يک فاجعه هسته ای اعجاب آور است.

رادیو فردا

Print Friendly, PDF & Email