۱۳۲ میلیون کودک در جهان از تحصیل محروم‌اند

کودکان در کشورهای فقیر جهان از پیشرفت محروم هستند. این امر به ویژه شامل مناطق روستایی در این کشورها می‌شود. به گزارش یونیسف آلمان، ۱۳۲ میلیون کودک در کشورهای در حال رشد به مدرسه نمی‌روند.

حق تحصیل برای کودکان در بسیاری از کشورهای جهان فقط بر روی کاغذ قرار دارد. “یونیسف” (صندوق کودکان سازمان ملل) شعبه آلمان به مناسبت شصتمین سال تاسیس خود گزارش تازه‌ای در این زمینه منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است که در کشورهای رشدیابنده و در حال گذار، بیش از ۱۳۲ میلیون کودک اصلا به مدرسه نمی‌روند. افزون بر آن تقریبا ۴۰ درصد از ۲۰۰ میلیون بیکار در سراسر جهان افراد جوان زیر ۲۵ سال هستند.

مشکل نابرابری

یورگن هرئوس، رئیس یونیسف آلمان می‌گوید: «۷۵ درصد کودکان و نوجوانان فقیر در کشورهایی زندگی می‌کنند که در رده متوسط درآمد سرانه قرار دارند». به گفته وی در این کشورها شکاف میان فقر و ثروت همچنان عمیق‌تر می‌شود.

کودکان در کشورهای فقیر از سوء‌تغذیه رنج می‌برند

دان تول، رئیس بخش آسیای یونیسف، نیز خاطر نشان می‌سازد که “بزرگ‌ترین مشکل، نابرابری است”. به گفته وی، در این کشورها پول و منابع طبیعی به اندازه کافی وجود دارد، ولی باید اطمینان حاصل کرد که کودکان نیز از این ثروت‌ها بهره‌مند می‌شوند.

در گزارش یادشده همچنین آمده است که اگر چه در حال حاضر بیش از هر زمان کودکان به مدارس ابتدایی می‌روند، ولی کیفیت آموزش غالبا بد است. دختران و کودکان در مناطق روستایی کشورهای یادشده بیش از همه از این وضعیت متضرر می‌شوند.

در این کشورها شمار کودکان خانواده‌های فقیر که به مدرسه نمی‌روند، چهار بار بیشتر از کودکان خانواده‌های ثروتمند است.

فقر و سوء‌تغذیه

به‌رغم رشد و اعتلای اقتصادی در کشورهای رشدیابنده و نیز در حال گذار، کماکان فقر بزرگ‌ترین تهدید برای کودکان است. سوء‌تغذیه در نخستین سال‌های زندگی کودکان باعث می‌شود که امکانات فراگیری آنان بطور چشمگیری کاهش یابد.

شرایط زندگی کودکان به ویژه در کشورهایی مانند افغانستان، سومالی و سودان جنوبی که از ثبات سیاسی برخوردار نیستند وخیم است. به این مسئله باید فاجعه‌های طبیعی ناشی از تغییرات اقلیمی را نیز افزود.

کارشناسان یونیسف معتقدند که اگر در دهه ۱۹۹۰ میلادی سالانه ۵ /۶۶ میلیون کودک در معرض فاجعه‌های طبیعی بودند، این رقم در دهه کنونی تا ۱۷۵ میلیون کودک افزایش خواهد یافت.

یونیسف آلمان در کنار این آمار نگران‌کننده از انسان‌های پرشماری نیز سپاسگزاری کرده که از سال ۱۹۵۳ تا کنون از فعالیت‌های صندوق کودکان سازمان ملل پشتیبانی کرده‌اند. در ۶۰ سال گذشته شهروندان آلمان روی هم با ۷ /۱ میلیارد یورو از پروژه‌های یونیسف پشتیبانی کرده‌اند.

مردم آلمان فقط در سال ۲۰۱۲ حدود ۸۴ میلیون یورو به صندوق کودکان سازمان ملل کمک کرده‌اند؛ این رقم ۴ /۹ میلیون یورو کمتر از سال پیش از آن است.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email