فراکسیون اصولگرایان مجلس: وزرای دولت جدید طرفدار فتنه‌گران نباشند

فراکسیون اصولگرایان، دومین فراکسیون بزرگ جناح اصولگرا در مجلس نهم، “فعال نبودن در فتنه و عدم جانبداری از فتنه‌گران” را جزو شرایط لازم برای وزرای دولت حسن روحانی رئیس جمهور منتخب دانست.

این فراکسیون، چهارشنبه ۲ مرداد (۲۴ ژوییه) با صدور بیانیه ای خطاب به آقای روحانی به بیان “مبانی و معیارهای مورد نظر این فراکسیون برای دادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی” پرداخته است.

مراسم تحلیف حسن روحانی روز ۱۳ مرداد در مجلس ایران برگزار خواهد شد و طبق قانون، رئیس ‌جمهور باید حداکثر تا دو هفته پس از آن، کابینه‌ خود را به مجلس معرفی کند.

فراکسیون اصولگرایان در بیانیه امروز خود، “داشتن روحیه تعامل با مجلس در چارچوب قانون اساسی و قوانین مصوب”، “اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب اسلامی و پیروی از سیره عملی امام خمینی در سیاست داخلی و خارجی کشور” و “اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری” را از جمله دیگر شرایط لازم برای وزرای دولت آینده دانسته است.

“بهره‌مندی از دانش و تجربه کافی وقدرت مدیریت و کارآمدی در حوزه مسئولیت” و “برخورداری از عملکرد روشن وسلامت اخلاقی و مالی و سیاسی از داشتن عزم و اراده برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و تلاش به منظور تامین عدالت اجتماعی و اقتصادی” دو شرط دیگری هستند که در بیانیه فراکسیون اصولگرایان مورد تاکید قرار گرفته است.

“فراکسیون اصولگرایان”، نام یکی از دو فراکسیون اصلی جناح اصولگرا در مجلس نهم است که نسبت به فراکسیون رقیب اصولگرا، به نام “رهروان ولایت”، اعضای کمتری دارد. ریاست این فراکسیون با غلامعلی حداد عادل رئیس مجلس هفتم و پدر عروس آیت الله خامنه ای است که رقابت بر سر ریاست مجلس نهم را با نتیجه ۸۹ به ۱۷۷ به علی لاریجانی، کاندیدای فراکسیون رقیب “رهروان ولایت”، واگذار کرد.

فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم، به لحاظ سیاسی به “جبهه پایداری انقلاب اسلامی” نزدیک است که همسو با محمدتقی مصباح یزدی به شمار می آید.

اکثر اعضای این فراکسیون، که در زمان تشکیل حامی دولت دهم بود، با شدت گرفتن شکاف میان دولت و منسوبان آیت الله خامنه ای از حمایت علنی از محمود احمدی نژاد دست کشیده یا به منتقد وی تبدیل شده اند. اما گروهی کوچک از اعضای فراکسیون اصولگرایان، هنوز از دولت دهم حمایت می کنند.

در بخشی از بیانیه امروز فراکسیون اصولگرایان خطاب به رئیس جمهور منتخب نیز توصیه شده که چند نفر از وزرای دولت محمود احمدی نژاد در دولت بعدی حضور داشته باشند تا موجب “تداوم تجربه و ثبات در مدیریت” شوند.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email