پیام به همآیش چهارم اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران

دوستان گرامی

برگزاری همایش چهارم را به شما شادباش می گوییم و امیداواریم که این همایش گامی دیگر در راستای هدف اتحاد نیروهای جمهوریخواه ایران باشد..

کشور ما امروز بعد از ۳۴ سال حاکمیت جمهوری اسلامی، در همه عرصه ها با بن بست مواجه است. بحران در زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی همه گیر شده است. انزوای بین المللی نیز مزید بر علت شده است. انتخابات اخیر و افشاگری های محافل درون حکومت بیش از پیش نشان داد که تا چه حد اوضاع کشور نگران کننده است و این نگرانی تا سطوح بالای حکومت هم رخنه کرده است. اکنون دیگر همه نیاز به تغییر را احساس می کنند. حتی بسیاری از مدافعان نظام حاکم نیز ادامه وضعیت به شیوه تاکنونی را غیرممکن می دانند. در طول سال های اخیر خواست تغییر به کرات و هر جا که امکانی وجود داشته است به نحوی مطرح شده است. جنبش اصلاحات و اراده میلیونی شهروندان در انتخابی متفاوت از خواست حکومت در سال ۷۶ گامی در این جهت بود. جنبش مطالبه محور و برآمد قدرتمند جنبش های مدنی و مطالباتی علیرغم سرکوب و ارعاب حکومت، پافشاری بر حقوق شهروندی، مبارزه علیه تبعیض و بی حقوقی در اشکال مختلف آن، بیان آشکار تلاش برای تحقق هدف ایجاد جامعه ای آزاد ، متکی بر اراده شهروندان و مبتنی بر حقوق بشر بود. جنبش سبز قدرتمند ترین برآمد خواست تغییر در طول تاریخ جمهوری اسلامی، اوج این تلاش ها و ادامه بیش از یک صد سال پیکار مردم ایران برای ایجاد جامعه آزاد و عادلانه، از مشروطیت تاکنون بود.

روشن است که جمهوری اسلامی کوشیده است با استقرار نظام ولایت فقیه، انتخاب دیگری برای مردم ایران باقی نگذارد.اما در عین حال مردم کشور ما هم نشان داده اند که تن به تحمیل حکومت نمی دهند و قادر هستند در محدوده تعیین شده توسط حکومت نیز موانع را را از سر راه بردارند و نقشه های حکومت را برای بی تاثیر نمودن رای و اراده مردم خنثی کنند. مردم کشور ما هر جا که اندک فرصتی یافته اند، صحنه را به نفع خود تغییر داده اند. کافی است به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ سال اخیر نگاه کنیم. همه ابزارهای کنترل حکومت بر صندوق های رای بار ها به چالش کشیده شده اند و جنبش حق طلبانه شهروندان به کرات جای پای خود را در روند حوادث برجای گذاشته است. این جنبش ها به ویژه جنبش سبز مهم ترین سرمایه ما برای ایجاد یک جامعه پیشرفته و مدرن است. جمهوریخواهان ایران باید خود را نیروی تقویت جنبش حق طلبانه شهروندان و پژواک رسا تر آن دانسته و از هیچ تلاشی برای فشرده تر کردن صفوف خود در جهت پاسخ گویی به این مهم فروگذاری نکند.

جمهوریخواهان ایران مهمترین نیروئی هستند که می توانند مانعی در برابر باز تولید استبداد در هر شکل آن ایجاد نمایند و با اتکا به جنبش های مدنی برآمد مجدد آن در اشکال قدیم و یا جدید را محدود تر و ناممکن سازند. جمهوریخواهان برخلاف نحله های دیگری در جنبش سیاسی ایران که منشا مشروعیت حکومت را در جای دیگری جز رای و اراده شهروندان جست و جو می کنند، حاکمیت بر سرنوشت کشور را به رای شهروندان کشور و انتخاب آزادانه آن ها منحصر می نمایند. از این روی موفقیت جمهوریخواهان ایران در تبدیل گفتمان جمهوریخواهی به یک گفتمان مسلط و تبدیل جمهوریخواهی به یک هدف فراگیر ملی در گرو اتحاد وسیع آن ها و پایان دادن به تشتت در صفوف خویش است. باید خرده اختلافات را کنار گذاشت و به این واقعیت توجه داشت که وجود تکثر میان نیروهای جمهوریخواه از نقاط قوت آن است. ما باید حول مهم ترین اصول برنامه ای میان نحله های مختلف جمهوریخواهان برای رسیدن به یک جمهوری دمکراتیک و سکولار اتحاد وسیعی را سازمان دهیم و با تاکید بر اشتراکات لازم برای چنین اتحادی، گام های عملی برداریم. هدف جنبش جمهوریخواهی ایجاد جامعه ای متکی براراده آزاد شهروندان و رعایت قواعد دمکراتیک است ونیروهای جمهوریخواه نباید به دلیل این یا آن اختلاف به تفرق و چندگانگی خود ادامه دهند.

دوستان گرامی

نزدیک به دو سال است که ما و شما بر سر اتحاد در صفوف جریانات جمهوریخواه تبادل نظر می کنیم و در این تبادل نظرها به نتایج قابل اتکایی در جهت وحدت رسیده ایم. همایش سوم شما و نیز همایش پنجم ما در این زمینه مصوبات روشنی داشته اند. همچنین برای ما جای خرسندی است که شما و سازمان جمهوریخواهان ایران به تازگی به توافقاتی بر اساس منشور ده ماده ای مشترک ما در بیانیه« برای اتحاد جمهوریخواهان»و منشور شما دست یافته اید.

اکنون وقت آن رسیده است که گام های عملی در جهت وحدت گسترده تر سازمان های جمهوریخواه برداشته شود.

امیدواریم که همایش چهارم شما بتواند با موفقیت برنامه های پیش بینی شده را به سرانجام رسانده و گام های موثرتری در جهت حصول به وحدت در صفوف جمهوریخواهان بردارد.

با آرزوی موفقیت برای همایش شما

هیات سیاسی اجرائی

اتحاد جمهوریخواهان ایران

۲۴ اوت ۲۰۱۳.

Print Friendly, PDF & Email