ولایتی: شیوه تیم قبلی مذاکره کننده را قبول ندارم

علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین المللی آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، گفته است که شیوه تیم قبلی مذاکره کننده اتمی ایران را قبول ندارد اما شیوه تیم فعلی “حکایت از تجربه آنها در مذاکرات دارد و جمهوری اسلامی ایران هم از کار خود و هم مذاکره کنندگانش مطمئن است.”

گروه مذاکره کننده پیشین ایران با سرپرستی سعید جلیلی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی که منصوب محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور وقت بود در چند دور مذاکره برای حل و فصل پرونده اتمی ایران شرکت کرد. این دوره مذاکرات در شهرهای مختلف از جمله در ژنو، استانبول، بغداد و آستانه برگزار شد اما به گفته طرف های غربی بدون نتیجه ملموس پایان یافت. در نتیجه، تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران در این دوره گسترش یافت.

قای ولایتی به ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفته “من شیوه گذشته مذاکره را قبول نداشتم. مذاکره قواعد خاص خود را دارد و باید در مذاکره حوصله لازم را به کار برد و حرف طرف مقابل را شنید و حرف حق خودمان را بزنیم.”

مشاور امور بین المللی رهبر ایران گفته است که “این جزو سیاست های قطعی جمهوری اسلامی ایران است که مذاکره باید ادامه پیدا کند. تیم مذاکره کننده نیز از افرادی تشکیل شده که سابقه طولانی کار دیپلماتیک و بین المللی دارند. همه اعضای تیم مذاکره کننده همکاران من در زمان حضورم در وزارت امورخارجه بودند و من همه آن ها را می شناسم.”

از راست محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین و سعید جلیلی سرپرست وقت مذاکرات اتمی ایران

آقای ولایتی به مدت ۱۶ سال وزیر امور خارجه ایران بود. او در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری رقیب حسن روحانی (رئیس جمهور فعلی) و سعید جلیلی (دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و مذاکره کننده اتمی) بود و در جریان مناظره های انتخاباتی هم به شیوه مذاکرات اتمی انتقاد کرد.

او در آستانه دور چهارم مذاکرات جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ گفته است که “مذاکرات هسته ای مبانی دارد که اصول آن توسط رهبر معظم انقلاب مشخص شده و دوستان مذاکره کننده باید در این چارچوب مذاکره کنند.”

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email