پیام به همایش وحدت اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران و سازمان جمهوریخواهان ایران

دوستان گرامی

با استقبال از تصمیم شما به تشکیل همایش مشترک، اقدام شما در مسیر وحدت را گامی درجهت اتحاد وسیع حول اهداف و آرمان های جمهوریخواهی می دانیم. تلاش برای همگرائی و وحدت وسیع تر نیروهای جمهوریخواه، سنگ بنای تشکیل اتحاد جمهوریخواهان ایران بوده است و در طول چند سال گذشته نیز ما همواره برای رسیدن به چنین هدفی کوشیده ایم. در عین حال از هر گامی که در این جهت برداشته شده است، پشتیبانی نموده ایم. با همین روحیه نیز طی سه سال گذشته سعی کرده ایم با شما دوستان روند همگرائی را ادامه داده و به توافقی برای وحدت سازمانی برسیم. تجربه مشترک نشان داد که رسیدن به وحدت، نیازمند تامل بیشتر روی مفاهیم، درک متقابل از دغدغه های نیروهای تشکیلاتی یکدیگراست.

دوستان عزیز

هیچ کدام از ما در اهمیت ایجاد یک نیروی متحد جمهوریخواه که بتواند در تحولات سیاسی کشور در حد توان خود تاثیر گذار باشد و قادرشود در بین نیروهای جمهوریخواه و سکولار کشور امید و انگیزه برای مشارکت فعال در تحولات جاری ایجاد نماید، تردیدی ندارد. ما همواره اعلام کرده ایم که جمهوریخواهان ایران مهم ترین نیروئی هستند که می توانند با خواست تامین حقوق شهروندی، رفع انواع تبعیض ها، تاکید بر انتخابی بودن همه ارکان حکومت و تبعیت حاکمیت از رای و انتخاب مردم، گذار به دموکراسی را تسهیل نمایند.

کشور ما امروز بیش از همیشه نیازمند گشایش چشم اندازهای امیدبخش است. نجات کشور از ورشکستگی اقتصادی، انزوای سیاسی، تحریم های اقتصادی در خارج و خفقان روزافزون در داخل، نیازمند بسیج همه نیروهائی است که دل در گروه آزادی از اسارت استبداد وایجاد امید به امکان تغییر و غلبه بر همه این ناهنجاری ها دارند. جمهوریخواهان ایران می توانند نقش مهمی در متشکل کردن و به صحنه آوردن آن بخش از جامعه ایفا نمایند که در طول سی و پنج سال گذشته همواره تلاش شده است با تبعیض و سرکوب از صحنه سیاسی کشور حذف شود. اما هر بار که در بزنگاه های مهم توانسته است پا به صحنه بگذارد، با رای و حضور خود کفه تحولات را به نفع نیروی اصلاح وضع موجود و تغییر آن سنگین تر کرده است. این نیروی عظیم اجتماعی مخالف ادغام نهاد دین با نهاد حکومت، مخالف ولایت فقیه و خواستار جمهوری متکی بررای شهروندان کشور و مبتنی بر حقوق بشر است.

دوستان عزیز

ما معتقدیم امروز دیگر جنبش جمهوریخواهی موقعیت خود را به عنوان یک جنبش تثبیت نموده است. اما جنبش ما زمانی خواهد توانست گام های اساسی به سوی اهداف خود بردارد، که بتواند با درس آموزی از تجارب خود، و تلاش برای استفاده از همه توان، گرایشات موجود در جنبش جمهوری خواهیرا متحد کند و به فکر بالا بردن ظرفیت تحمل و مدارا در آحاد خود به عنوان یک نیروی اجتماعی فراگیر باشد. ما باید بتوانیم حول مهم ترین اصول برنامه ای میان نحله های مختلف جمهوریخواهان برای رسیدن به یک جمهوری دمکراتیک و سکولار برای سازماندهی یک جنبش وسیع ، اتحاد هر چه گسترده تری را سازمان بدهیم. لازمه چنین کاری ایجاد تفاهم و توافق بر سر اشتراکات لازم و اساسی موجود بین همه این نحله هاست.هدف جنبش جمهوریخواهی ایجاد جامعه ای متکی بر اراده آزاد شهروندان و رعایت قواعد دمکراتیک است ونیروهای جمهوریخواه باید در روابط درونی خود، آیینه تمام نمای این قواعد دمکراتیک و اهداف آزادیخواهانه خویش باشند.

دوستان عزیز ، شرکت کنندگان محترم همآیش وحدت

اتحاد جمهوریخواهان ایران هم چنان پیگیر ادامه روند همگرائی با شماست و توافق برای حصول به یک سازمان مشترک بر اساس اصول مشترک را میسر می داند. امیدواریم همآیش وحدت شما تصمیماتی اتخاذ کند که راه همگرائی بیشتر بین نیروهای جمهوریخواه را هموار کند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران از بدو تاسیس خود برای سازمانیابی جمهوری خواهان دمکرات و سکولارتلاش می کند و خود را متعهد به همگرائی و وحدت با دیگر جمهوریخواهان ایران می داند. مبنای ما در این همگرائی اصول مندرج در بیانیه «برای اتحاد جمهوریخواهان ایران» است.

درعین حال باید تاکید کنیم همان طور که تجربه مذاکرات مشترک سه سال گذشته ما نیز آشکار ساخت، همگرائی و وحدت فقط بحث بر سر اصول نیست و قبل از همه ضروری است که در عرصه فعالیت سیاسی و تشکیلاتی بتواند عملی گردد. امیدواریم که بتوانیم در آینده همگام با تجدید تلاش ها برای رسیدن به توافق بر سر مبانی وحدت، همکاری های مشترک سیاسی و تشکیلاتی را نیز در عرصه های ممکن گسترش دهیم.

بار دیگر، صمیمانه برای همایش شما آرزوی موفقیت می کنیم و پیشاپیش وحدت دو سازمان را به همه شرکت کنندگان در همآیش تبریک می گوئیم.

هیات سیاسی اجرائی

اتحاد جمهوریخواهان ایران

جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳

۳۱ اکتبر ۲۰۱۴

Print Friendly, PDF & Email