فراخوان تجمع اعتراضی سکوت به مناسبت روز جهانی معلم؛ ۱۶ مهرماه در سراسر کشور

etesabe-moalemanشورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور در فراخوانی به مناسبت روز جهانی معلم، اعلام کرده است که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی و به دور از هرگونه گرایش سیاسی، در تجمعی کاملا صنفی در قالب سکوت و با در دست داشتن پلاکارد به بیان خواسته‌های قانونی خود می‌پردازند.

به گزارش کلمه، شورای هماهنکی فرهنگیان در بیانیه ی خود با ذکر مطالبات این قشر از جامعه تصریح کرده که این تجمع اعتراضی بوده و برگزاری هرکنش دیگری در هر زمان دیگر، مورد تأیید تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور نیست.

در بخشی از این بیانیه تصریح شده است که به منظور احترام به تألمات روحی مردم و نیز با نشان دادن حسن نیت فرهنگیان مبنی بر عدم تمایل قلبی به تعطیلی کلاس‌های درس و ممانعت از ایجاد خلل در امر آموزش، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور، برگزاری این مراسم را که بنابر دلایلی در قالب کنش مدنی «تجمع» برگزار می‌شود، سه روز به تعویق انداخته، از معلمان سراسر کشور درخواست می‌نماید در روز پنج شنبه شانزدهم مهر ماه ۱۳۹۴ در این تجمع اعتراضی که در قالب سکوت برگزار می‌شود، شرکت کنند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند جان و خرد

سیزدهم مهرماه برابر با پنجم اکتبر از سوی سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی معلم انتخاب شده است. طبق توصیه نامه یونسکو، در این روز علاوه بر تکریم معلم، به اهمیت آموزش صحیح و رایگان و رفاه معلمان بیش از پیش پرداخته شده و بر آن تاکیدمی شود، زیرا این معلمان هستند که به کودکان، عشق به زندگی را می‌آموزند و جامعه را به تعالی می‌رسانند. بنابراین سرمایه گذاری در این بخش بی‌شک مهم‌ترین عامل توسعهٔ جوامع خواهد بود، زیرا این باور عمیق وجود دارد که: «هیچ جامعه‌ای فرا‌تر از اندیشهٔ معلمانش رشد نخواهد کرد.»

کشورهای جهان در این روز برنامه‌هایی را برای معلمان خود تدارک دیده و معلمان را به روشهای‌های نوین تدریس و همچنین با حمایت‌های مالی به فعالیت در این زمینه تشویق می‌کنند. زیرا عقیده دارند معلمانی که از لحاظ مالی و شغلی، در شرایط مناسب به سر نمی‌برند، یقیناً در زمینه آموزش صحیح نیز موفق نخواهند بود.

هر ساله معلمان ایران همراه با معلمان سایر کشور‌ها این روز را پاس می‌دارند و خواستار حمایت اصولی دولت‌ها از آموزش و پرورش و توجه منطقی و عدالت محور به متولیان تولید معرفت و دانایی می‌شوند.

امسال روز جهانی معلم با دو موضوع متفاوت، متقارن گردیده است:

یکی تقارن با ایام گرامیداشت جان باختگان حادثهٔ تلخ منا که ملت شریف ایران را در مرگ دلخراش عزیزانشان سوگوار نمود و دیگری همزمانی آن با ساعات فعال فرآیند آموزش در مدارس کشور.

لذا به منظور احترام به تألمات روحی مردم و نیز با نشان دادن حسن نیت فرهنگیان مبنی بر عدم تمایل قلبی به تعطیلی کلاس‌های درس و ممانعت از ایجاد خلل در امر آموزش، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور، برگزاری این مراسم را که بنابر دلایلی در قالب کنش مدنی «تجمع» برگزار می‌شود، سه روز به تعویق انداخته، از معلمان سراسر کشور درخواست می‌نماید به همین مناسبت در روز پنج شنبه شانزدهم مهر ماه ۱۳۹۴ در این تجمع اعتراضی که در قالب سکوت برگزار می‌شود، شرکت کنند.

اهم دلایلی که سبب شده است تا مراسم گرامیداشت روز جهانی معلم به صورت تجمع اعتراضی برگزار شود، به شرح زیر است:

۱. به فراموشی سپردن بازنشستگان آموزش و پرورش و بی‌توجهی محض به این قشر رنج کشیده، به گونه‌ای که نازل بودن حقوق آن‌ها و اختلاف فاحش آن حتی نسبت به همکاران شاغلشان در آ. پ سبب شده است در سخت‌ترین شرایط معیشتی ممکن به سر ببرند.

۲. ناکارآمدی آموزش و پرورش در انجام رسالت آموزشی و تربیتی خود به دلیل نگرش ناصحیح تصمیم سازان کلان کشور نسبت به این نهاد بنیادین، به گونه‌ای که فرآیند تعلیم و تربیت در نازل‌ترین سطح ممکن قرارگرفته است.

۳. ادامهٔ روند تبعیض آمیز گذشته در تعیین و تأمین حقوق و مزایای معلمان و سایر کارکنان آموزش و پرورش نسبت به سایر حقوق بگیران دولت به نحوی که سبب ایجاد فاصلهٔ طبقاتی کاملا ملموس در میان کارکنان دولت شده است و این امر سبب گردیده تا این قشر عظیم عموماً زیر خط فقر قرار گیرند.

۴. اقدام فراقانونی وزارت آموش و پرورش در جهت خصوصی کردن تعلیم و تربیت برخلاف اصل سی‌ام قانون اساسی.

۵. ادامه و تشدید روند احضار، تهدید، بازداشت و زندانی نمودن معلمان شریف و متعهدی که دلسوزانه در جهت رشد و تعالی همه جانبهٔ کشورشان، از سر صدق و اخلاص و تعهد قدم بر داشته‌اند.

لذا فرهنگیان سراسر کشور صرفاً در زمان و مکان اعلام شده، بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی، به دور از هرگونه گرایش سیاسی، در این تجمع کاملا صنفی در قالب سکوت و با در دست داشتن پلاکارد به بیان خواسته‌های قانونی خود می‌پردازند. بنابراین برگزاری هرکنش دیگری در هر زمان دیگر، مورد تأیید تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور نمی‌باشد.

زمان: شانزدهم مهرماه ۱۳۹۴ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ صبح

مکان تجمع در سراسر کشور:

همکاران مراکز استان‌ها و مناطق نزدیک به آن‌ها در محوطه ادارات کل
همکاران شهرستان‌ها در ادارات شهرستان
همکاران تهران نیز در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسر کشور

مهرماه ۱۳۹۴

 

Print Friendly, PDF & Email