۲۰ مسأله زیست محیطی ایران

mohitzisti

۱- لازمه هر حرکت بنیادینی در مسیر توسعه پایدار، تبدیل اقتصاد دولتی به اقتصاد آزاد و مردمی است؛ سیستم مدیریت دولتی یک عامل مهم توسعه نیافتگی و عدم پذیرش مسؤولیت در آلودگی محیط زیست است.

۲- صنایع قدیمی خودروسازی ایران، به دلیل استفاده از تکنولوژی قدیمی و عدم ارتباط با دنیای جدید، آلوده کننده‌ترین و پرمصرف‌ترین خودرو‌ها را تحویل مشتـری ایرانی خود می‌دهد و سالیانه میلیون‌ها تن مواد آلاینده و سرب و کربن به هوا می‌فرستد، میلیون‌ها لیتر بنزین و گازوئیل اضافی هدر می‌دهد و ضرر مالی و جانی بسیاری را وارد می‌آورد. باید به وضعیت نامطلوب کنونی در صنعت خودروسازی پایان داده شود.

۳- ماده آزبست یک ماده خطرناک آلوده‌کننده و سرطان‌زاست. هنوز در لنت ترمزهای خودرو‌ها و سقف ساختمان‌ها از این ماده استفاده می‌شود. فکری به حال آن باید کرد.

۴- پالایشگاه‌های تصفیه نفت ایران به دلیل استفاده از تکنولوژی چند دهه پیش خود یکی از عوامل آلوده کننده هوا و بارش باران‌های اسیدی در برخی استان‌ها هستند که بدون نوسازی آن‌ها، نمی‌توان به اصلاح وضعیت محیط زیست، امید داشت.

۵- اکثریت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی فاقد سیستم دفع بهداشتی و بازیافت زباله و جمع آوری و تصفیه فاضلاب بیمارستانی هستند که این امر، باعث آلودگی مضاعف است.

۶- در اغلب شهر‌ها دفن یا سوزاندن زباله به روش قدیمی صورت می‌گیرد. در حالی که باید بازیافت شوند.

۷- منابع آبی کشور به دنبال خشکسالی و تغییرات آب و هوایی کره زمین در حال اتمام است. صنایع آب‌بر مانند فولاد و پتروشیمی باید تعطیل شوند یا به کنار دریای عمان منتقل گردند.

۸- مناطق ویژه و شهرک‌های صنعتی فاقد سیستم جمع‌آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب و پسابهای آلوده صنعتی هستند. به جز آن امکانات برای دفع زباله‌های الکترونیکی که به شدت آلوده‌کننده هستند وجود ندارد.

۹- به دلیل استفاده اکثریت مردم در شهر‌ها و روستا‌ها از چاههای جذبی برای دفع فاضلاب، منابع آب شیرین زیر زمینی همواره در معرض آلوده شدن می‌باشند.

۱۰- هر چند همه حواس‌ها به سمت خودروهاست، اما واقعیت این است که در کنار آن، موتورسیکلت‌ها یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط زیست هستند که علاوه بر آلوده‌سازی هوا، آلودگی‌های صوتی و معضلات اجتماعی متعددی را به بار می‌آورند.

۱۱- نیروگاههای برق به دلیل استفاده از مازوت و نیروگاه‌های گاز به دلیل عدم نوسازی از جهت تکنولوژیک به یکی از آلوده کننده‌ترین صنایع تبدیل شده‌اند.

۱۲- استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی بر خلاف برنامه اعلام شده در برنامه پنجم توسعه هنوز رونق نگرفته است. انرژی‌های نو یکی از عوامل اصلی توسعه پایدار هستند.

۱۳- شیوه کشاورزی و دامپروری بایستی تغییر یابد. خشکسالی باعث خواهد شد که بسیاری از روستا‌ها خالی از سکنه شوند. سمت و سوی کشاوزی باید به سمت تولید محصولاتی که آب‌بری کمتر دارند باشد.

۱۴- حسن همجواری با همه همسایگان از جنبه سیاسی، اقتصادی و تعامل با همه کشورهای جهان و سازمان ملل متحد و سازمانهای جهانی برای رفع مشکلات زیست محیطی ضرورت دارد.

۱۵- استفاده غیر منطقی از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی باعث آلوده شدن محصول و خاک زراعی می‌شود. باید به سمت کشت ارگانیک حرکت کرد.

۱۶- وزارت آموزش و پرورش در آموزش دبستانی دروس حفظ محیط زیست را جزو آموزه‌های درسی دانش آموزان قرار دهد.

۱۷- بسیاری از اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و سواری‌های سازمانهای انتظامی و نظامی و مراکز دولتی که برای سرویس کارکنان استفاده می‌شود، مدل قدیمی بوده و بسیار آلوده کننده هستند. نوسازی آن‌ها یک راه حل سازنده است.

۱۸- آنتن‌های تقویت موبایل و پارازیت، لطمه بسیاری به سلامت محیط زیست انسان‌ها وارد می‌سازد.

۱۹- با گسترش اقتصاد دیجیتال و بهره گیری از خدمات اینترنت و دولت الکترونیک، می‌شود میزان رفت و آمدهای غیر ضروری را کم کرد و از آلودگی بیشتر جلوگیری نمود.

۲۰- خشکسالی و تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین مشکل اساسی همه کشورهاست. با راه اندازی شبکه مدرن جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب‌های خانگی، بیمارستانی و صنعتی، هم از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌شود و هم بخشی از فاضلاب پس از تصفیه به چرخه مصرف برخواهد گشت.

عصر ایران؛ سعيد افشار

 

Print Friendly, PDF & Email