ثبت نام 12 هزار داوطلب برای انتخابات مجلس دهم

 entekh_majles10

نزدیک به ۱۲ هزار داوطلب که ۱۲۳۰ نفر از آنان زن هستند، برای انتخابات مجلس ثبت نام کردند. محمدرضا باهنر و روح‌الله حسینیان اما در میان این افراد نیستند. در عوض تعداد پرشمار اصلاح‌طلبان نظر ناظران را جلب کرده است.

مصطفی معین، وزیر علوم دولت خاتمی، از جمله اصلاح‌طلبانی است که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده است

ساعت ۹ شب جمعه ۴ دی ماه (۲۵ دسامبر) مهلت ثبت‌نام داوطلبان نامزدی انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی ایران به پایان رسید. تعداد کسانی که برای این انتخابات ثبت‌نام کردند، بیشترین تعدادی بوده که تا کنون برای انتخابات مجلس در ایران ثبت شده؛ ۱۱هزار و ۸۹۳ نفر. از این میان ۱۲۳۰ نفر زن هستند که این نیز رکورد تازه‌ای در ایران است. در انتخابات دور قبلی مجلس مجموعا ۵ هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند.

در میان زنان علاوه بر چهره‌های شناخته‌شده سیاسی که برخی از آنان در دوره‌های قبل نیز نماینده مجلس بوده‌اند مانند سهیلا جلودارزاده، اشرف بروجردی، زهرا صدر اعظم نوری و زهره آقاجری، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت، نام‌هایی نیز از فعالان مدنی و حقوق زنان به چشم می‌خورند؛ کسانی مانند زینب جلالی نائینی، ناشر و نویسنده و شیما قوشه، وکیل و فعال حقوق زنان.

از میان زنان اصول‌گرا کسانی مثل مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت محمود احمدی‌نژاد، سوسن صفاوردی، همسر محمدعلی رامین (معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت احمدی‌نژاد)، نیره اخوان، لاله افتخاری، فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده نوری و فاطمه رهبر نمایندگان سابق و کنونی مجلس از جمله ثبت‌نام شدگان هستند.

بیشتر بخوانید: تلاش برای تغییر چهره مردانه مجلس؛ تلاشی موفق یا عقیم؟

در میان مردان جناح اصلاح‌طلب نام‌های خبرساز فراوانند. مصطفی معین، وزیر علوم دولت خاتمی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که قبل از انتخابات انصراف داد از جمله شناخته‌شده‌ترین کسانی است که برای مجلس ثبت نام کرده‌اند. فاطمه و محسن هاشمی، فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی نیز بدون توجه به حملات اخیر محافظه‌کاران به پدرشان خود را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی کاندید کردند.

فاطمه و محسن هاشمی، فرزندان رفسنجانی برای نمایندگی مجلس ایران ثبت ‌نام کردندفاطمه و محسن هاشمی، فرزندان رفسنجانی برای نمایندگی مجلس ایران ثبت ‌نام کردند

همین طور کسانی مثل اکبر اعلمی، نماینده مجالس ششم و هفتم، غلامعلی رجایی، مشاور هاشمی رفسنجانی، مرتضی الویری، شهردار پیشین تهران٬ محمدجواد حق‌شناس، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب٬ رسول منتجب‌نیا،‎ قائم مقام حزب اعتماد ملی٬ فیاض زاهد، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، علیرضا محجوب، نماینده پیشین مجلس و دبیرکل خانه کارگر، مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات، مسعود پزشکیان، نماینده مجالس هشتم و نهم و محمود علیزاده طباطبایی، وکیل و فعال سیاسی.

پیشتر نیز داود هرمیداس باوند، عیسی خان حاتمی، کورش زعیم و حشمت‌الله طبرزدی برای نامزدی مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده بودند.

تشتت در جناح اصول‌گرا

از دید بسیاری از ناظران، پراکندگی و چند دستگی در جبهه اصول‌گرایان از همین حالا و در مرحله ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس مشهود است. برخی از اصول‌گرایان نیز خود به این موضوع اشاره کرده و آن را نقد کرده‌اند.

غلامعلی حداد عادل از جمله کسانی است که نگران “تفرقه” در جبهه اصول‌گرایان است. وی در مراسم سالمرگ علی اکبر پرورش گفته است: «هفته‌ها و ماه‌های آینده به هیچ وجه سهل و ساده نیست. خطری که اصول‌گرایی را تهدید می‌کند، خطر تفرقه است. اصول‌گرایان باید توجه داشته باشند که انقلاب را برای حزب، جریان یا تشکل خودشان می‌خواهند یا خودشان را برای انقلاب هزینه می‌کنند؟»

بیشتر بخوانید: دورخیز مدیران دولت احمدی‌نژاد برای ورود به مجلس دهم

یکی از نشانه‌های این تشتت را شاید بتوان در ثبت نام نکردن یکی از شاخص‌ترین چهره‌های اصول‌گرایان دید. محمدرضا باهنر، نایب رئیس کنونی مجلس ایران از ثبت نام برای دهمین دور مجلس خودداری کرد.

وی علاوه بر این دوره، در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم هم نماینده مجلس بوده و عضو مجمع تشخیص مصلحت است.

باهنر هنوز خودش دلیل ثبت نام نکردنش را اعلام نکرده اما گمانه‌زنی‌های متفاوتی در این باره وجود دارد؛ از جمله اینکه پست بالاتری به او پیشنهاد شده یا اینکه “جبهه پیروان خط امام و رهبری” که باهنر ریاست آن را بر عهده دارد، بناست با چهره‌های تازه‌تری وارد مجلس دهم شوند.

محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، از غایبان بزرگ جریان موسوم به اصولگرا در انتخابات اسفند ۹۴ است

روح‌الله حسینیان، نماینده مجالس هشتم و نهم نیز از جمله اصول‌گرایانی است که با ثبت نام نکردنش برای نمایندگی مجلس دهم، احتمال وجود “تفرقه” در این گروه را از دید برخی ناظران قوت بخشیده است.

در میان اصول‌گرایان، شاخص‌ترین چهره‌های ثبت‌نام شده را می‌توان این افراد دانست: علی لاریجانی، رئیس کنونی مجلس، غلامعلی حدادعادل، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، علی مطهری، الیاس ناداران، اسماعیل کوثری، حسن کامران و حمید رسایی، نمایندگان کنونی مجلس و علیرضا زاکانی، دبیرکل “جامعه رهپویان ولایت”.

یکی از خبرسازترین ثبت‌نام‌ها اما متعلق به محمد رویانیان بود. این فرمانده نظامی و مدیرعامل پیشین باشگاه پرسپولیس در حالی که دو ساعت از مهلت قانونی ثبت‌نام داوطلبان نمایندگی مجلس گذشته بود، آن‌طور که شاهدان عینی گزارش داده‌اند، با سر و صدا و از سد ماموران فرمانداری تهران گذشته و نامش را برای شرکت در انتخابات ثبت کرد.

او البته سابقه “دو ماه” بازداشت به دلیل یک پرونده فساد مالی دارد و مشخص نیست که با توجه به این سوءسابقه آیا صلاحیتش توسط شورای نگهبان تایید خواهد شد یا نه.

ورزشی‌های انتخابات مجلس دهم

جواد خیابانی، مجری شناخته‌شده ورزش در تلویزیون ایران یکی از غیر سیاسی‌ترین و البته شناخته‌شده‌ترین کسانی است که خود را برای ورود به مجلس دهم کاندید کرده‌اند.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا لیست بلندبالایی از چهره‌های ورزشی که برای نمایندگی مجلس ثبت نام کرده‌اند، منتشر کرده است. در میان این فهرست کسانی چون عزیز محمدی، رئیس اتحادیه مدیران باشگاه‌های فوتبال، حسن کامرانی‌فر، کمک داور بین‌المللی فوتبال، مهرزاد خلیلیان، مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان، و صادق درودگر، مدیرعامل تیم ملوان بندرانزلی به چشم می‌خورند.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی روحانی: مردم در اسفند حماسه می‌آفرینند

همچنین از میان دست‌اندرکاران ورزش کسانی چون افشین داوری، رئیس سابق فدراسیون دو و میدانی، بهنام محمودی، ملی‌پوش والیبال، و آرش میراسماعیلی، ملی‌پوش جودو جزو ثبت‌نام شدگان برای نمایندگی مجلس هستند.

سابقه حضور ورزشکاران در سیاست اما به پیشتر از این برمی‌گردد. اولین چهره شاخص ورزشی که وارد مجلس شد، امیررضا خادم، قهرمان سابق کشتی جهان بود که در سال ۱۳۸۲ نماینده مجلس شد. ورزشکاران دیگری همچون رسول خادم، حسین رضازاده، هادی ساعی، عباس جدیدی و علیرضا دبیر هم با حضور در شورای شهر تهران از ورزش به سیاست رفتند.

انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی روز ۷ اسفند برگزار می‌شود.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email