چالش ترکیب کمیسیون‌های تخصصی مجلس در میدان ائتلاف‌های جدید

چالش ترکیب کمیسیون‌های تخصصی مجلس به نزدیک‌های خط پایانی رسیده است. با این حال هنوز 3 کمیسیون در انتظار شناختن اعضای خود هستند و در آن طرف هم محمدعلی وکیلی گفته که هنوز ده نفر از نمایندگان، کمیسیون‌های تخصصی خود را انتخاب نکرده‌اند. در همین حال به گفته رنجبرزاده، دیگر عضو هیات‌رییسه مجلس تاکنون ۵ نفر از نمایندگان، کمیسیون‌های تخصصی خود را تغییر داده‌اند تا دیگران جایگزین آنها در این کمیسیون‌ها شوند. با این همه اما هنوز یک بخش مهم کار باقی مانده که ناظر به انتخاب روسا و هیات‌رییسه کمیسیون‌های تخصصی است. جایی که دوباره تبدیل به آوردگاهی برای وزن‌کشی‌های سیاسی در مجلس می‌شود که این‌بار رنگ و بویی تخصصی هم دارند.

طیف‌های مجلس در شرایطی کاملا متفاوت نسبت به انتخابات هیات رییسه سراغ تعیین ترکیب روسای کمیسیون‌های تخصصی می‌روند. اگر در انتخاب رییس مجلس، ترکیب بهارستان دهم به دو صف مجزای اصلاح‌طلب- اصولگرا تقسیم شد و نیروهای مستقل بیشتر به سمت سنگین کفه ترازو، یعنی اصولگرایان گرایش پیدا کرد اما همه‌چیز در انتخابات هیات رییسه دایم به هم ریخت. آنجا وقتی تعداد اصلاح‌طلبان هیات‌رییسه از سه نفر در هیات رییسه موقت به پنج نفر در هیات رییسه دایم رسید و خصوصا اینکه آنها توانستند دو جایگاه نواب رییسه را هم در اختیار بگیرند، معلوم شده بود که صف‌کشی‌ها بعد از قطعی شدن ریاست لاریجانی بر بهارستان دچار تحول جدی شده است؛ تحولی که بعدا با برداشتن علم تجزیه فراکسیون ولایت توسط اطرافیان علی لاریجانی و مستقلین ابعاد جدید خود را نشان داد.

بدین‌ترتیب تا رسیدن مجلس دهم به مرحله انتخابات ریاست کمیسیون‌ها دو صف‌کشی‌مهم در بین طیف‌های سیاسی به هم ریخته است؛ اول صف‌کشی انتخاباتی لیست‌هایی مانند امید و اصولگرایان که بر سر ریاست لاریجانی دگرگون شد و دوم هم صف‌کشی فراکسیون‌های امید و ولایت که بعد از نتیجه دادن تلاش‌ها برای استمرار ریاست علی لاریجانی کاملا متحول شد. بر این اساس متر و عیار سنجش گرایش سیاسی فراکسیون‌ها نه می‌تواند ترکیب لیست‌های انتخاباتی باشد و نه چینش‌ فراکسیون‌های سیاسی مجلس. البته این بدان معنا نیست که این دو صف‌کشی‌هم الزاما در تمام جاها خالی از معنا و کارکرد سیاسی شوند. آن هم در شرایطی که هنوز سرنوشت کمیسیون‌های حقوقی، کشاورزی و شوراها به دلیل نبود متقاضی به بحران عضو برخورد کرده‌اند..

کمیسیون اجتماعی؛ شانس امیدی‌ها
در کمیسیون اجتماعی مجلس دهم نام ۶ نفر از لیست اصولگرایان، ۱۲ نفر از لیست امید و 5 نفر از مستقلین به چشم می‌خورد. تا همینجا ترکیب کمیسیون اجتماعی به نفع لیست امید به نظر می‌رسد. مهم اما اینجاست که از جمع غیر امیدی‌های این کمیسیون، مشخصا سه نفر از اصولگرایان معتدل با گرایش‌هایی نزدیک به لیست امید به چشم می‌خورند؛ غلامرضا کاتب، رسول خضری و سلمان خدادادی. اما این تنها موضوع مهم در این کمیسیون نیست. آن طرف عبدالرضا عزیزی، رییس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم و از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی به هیچ عنوان نمی‌خواهد که ادامه ریاستش در دوره دهم قطع شود. البته در مقابل او باز هم یک حامی علی لاریجانی قرار دارد؛ سلمان خدادادی. در میان این دو هنوز لیست امیدی‌ها گزینه‌ای را برای ریاست معرفی نکرده‌اند. ولی شاید عدم معرفی نامزد تا اینجای کار به دلیل مشخص نشدن ترکیب کمیسیون‌ها بوده باشد.

کمیسیون اصل نود؛ نبرد اصولگرایانه
در کمیسیون اصل نود اما همه‌چیز به نفع اصولگرایان است. آنها با چهار نماینده، در مقابل سه نماینده لیست امید و یک نماینده مستقل دارای اکثریت هستند. اما باز هم پیچیدگی‌ موضوع بیشتر از اینهاست. اول اینکه از این ۸ نفر، ۶ نفر برای رقابت ریاست اعلام آمادگی کرده‌اند. اما مهم‌تر این است که دو نامزد اصلی از ترکیب اصولگرایان هستند؛ محمد علی پورمختار، رییس کمیسیون اصل نود مجلس نهم و حسن نوروزی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس هشتم. در روزهای اخیر بر سر آنچه حسن نوروزی گم‌شدن ۱۷ پرونده در کمیسیون اصل نود مجلس نهم خوانده، اختلافی جدی بین این دو به جریان افتاده است. نوروزی به دنبال همین دعوا گفته که حتما مقابل پورمختار رقابت می‌کند. این دو اکنون از یک جریان واحد، یعنی اصولگرایان طیف سنتی رقیبان اصلی ریاست کمیسیون اصل نود هستند.

کمیسیون برنامه وبودجه؛ رای اصولگرایان به یک اصلاح‌طلب
اما برای کمیسیون برنامه و بودجه اوضاع پیچیده‌تر است. کمیسیونی که ۹ اصولگرا، ۸ اصلاح‌طلب و ۵ نماینده مستقل دارد. مستقل‌های این کمیسیون هم همچون شهباز حسن‌پور یا منصور مرادی و مهدی فرشادان گرایش‌های پر‌رنگی به سمت اصولگرایان دارند. اما این دلیل نمی‌شود که کاندیدای اصولگرایان برای ریاست این کمیسیون، یعنی حمیدرضا حاجی‌بابایی دست بالا را داشته باشد. اصلاح‌طلبان برای برنامه و بودجه مجلس دهم گزینه‌ای در آستین دارند غلامرضا تاجگردون. او وقتی که اصلاح‌طلبان در نهمین دوره مجلس کمرنگ‌ترین حضور پارلمانی تاریخ خود را تجربه می‌کردند، در میان ژنرال‌های اقتصادی اصولگرایان حاکم از مصباحی‌مقدم گرفته تا احمد توکلی و الیاس نادران، توانست رییس کمیسیون برنامه و بودجه شود. حالا وضعیت نسبت به آن روزها به مراتب بهتر شده است. چه آنکه از طیف اصولگرایان هم نمایندگانی چون یوسفیان ملا، هادی قوامی، مفتح و حتی محبی‌نیا از هواداران ریاست تاجگردون هستند.

کمیسیون امنیت ملی؛ نزدیکی به لاریجانی، امتیاز ویژه
برای کمیسیون امنیت ملی به‌هم‌ریختن منطق لیست‌های انتخاباتی بیش از همه جا محرز است. در این کمیسیون ۹ نماینده از فهرست اصولگرایان، ۱۳ نماینده از لیست امید و ۲ نماینده مستقل حضور دارند. طبق منطق لیست‌های انتخاباتی باید نامزد لیست امید یعنی مصطفی کواکبیان بیشترین شانس را برای پیروزی در این کمیسیون داشته باشد. اما واقعیت چیز دیگری است. جدی‌ترین گزینه اصولگرایان برای این کمیسیون علاءالدین بروجردی است که سابقه سه دوره ریاست در همین کمیسیون از مجلس هفتم تا نهم را دارد. اما علاوه بر این از نمایندگان لیست امید هم چهره‌هایی چون کاظم جلالی، هادی شوشتری، سید محسن علوی و هاجر چنارانی از رای‌دهندگان به او محسوب می‌شوند. هر چند شاید در آن سو هم نامزدی مجتبی ذوالنور رای اصولگرایان را قدری بشکند نمایندگانی چون کریمی قدوسی و نقوی حسینی را متوجه خود کند.

کمیسیون انرژی؛ شانس یک مستقل
مهم‌ترین نامزد ریاست کمیسیون انرژی نماینده‌ای از جریان مستقل است؛ هدایت‌الله خادمی. او طی دو هفته گذشته رای عده‌ای از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را نیز به نفع خود جلب کند. این کمییسیون ۹ نماینده از لیست اصولگرایان، ۹ نماینده از لیست امید و ۶ نماینده از میان مستقلین دارد. موضوع چالش برانگیز کمیسیون انرژی در هفته‌های گذشته کنار گذاشته شدن دو نماینده لیست امید از ترکیب آن یعنی فردین فرمند و علی ساری بود؛ دو نماینده‌ای که اولی مدرک فوق‌دکترای انرژی از دانشگاه نیویورک داشت و دومی دکترای برق قدرت بود. با این وضع از میان اصولگرایان فعلا فریدون حسنوند پا به عرصه رقابت گذاشته اما او یک مشکل جدی دارد. حسنوند در دولت دهم استاندار احمدی‌نژاد در بوشهر بود و بعد از آن همچنان در حلقه احمدی‌نژادی‌ها باقی ماند تا شاید جذابیتش در بین نمایندگان مجلس دهم کاهش پیدا کند. در بین لیست امیدی‌ها هم امیری خامکانی به عنوان نماینده‌ای که از مجلس پنجم تاکنون در کمیسیون انرژی حضور داشته، نامزد ریاست است.

کمیسیون آموزش؛ رقابت بزرگ
کمیسیون آموزش محل رقابت بزرگان است؛ مهدی زاهدی، وزیر علوم احمدی‌نژاد در مقابل محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات. ترکیب کمیسیون شامل ۱۰ نماینده لیست امید، ۹ نماینده اصولگرا و ۴ مستقل می‌شود. اما این ۴ مستقل که عبارتند از کارن خانلری، اسفندیار اختیاری، قاسم احمدی لاشکی و محمود نگهبان سلامی، همگی گرایش به ریاست محمدرضا عارف دارند. ضمن آنکه در اینجا کسی از لیست امید رای به ریاست زاهدی نخواهد داد.
کمیسیون بهداشت امیدی‌های امیدوار
در کمیسیون بهداشت هم دست بالای اصلاح‌طلبان، هم به لحاظ خط‌کشی‌ لیست‌ها و هم در واقعیت منطق بازی مشهود است. آنها ۱۳ نماینده در اینجا دارند که بسیار بیشتر از ۷ نماینده اصولگرایان است. ضمن اینکه از دو نماینده مستقل یعنی سیدمرتضی خاتمی و سیامک مره‌صدق رای نفر دوم احتمال بسیار زیاد به نفع نامزد اصلاح‌طلبان خواهد بود. کما اینکه اگر همچنین نشود اصلاح‌طلبان با ۱۳ رای دارند.

کمیسیون صنایع؛ اصلاح‌طلبان پرتعداد، اصولگرایان پرشانس
۱۰ اصولگرا، ۱۲ اصلاح‌طلب و یک مستقل اصولا باید شانس زیادی برای ریاست اصلاح‌طلبان در کمیسیون صنایع و معادن به همراه بیاورد. اما حمیدرضا فولادگر در هفته‌های گذشته سخت مشغول کار بوده است. او رای زارعی، تک‌نماینده مستقل کمیسیون را دارد و از آن‌سو شنیده می‌شود که توانسته رای یک یا دو نفر از اصلاح‌طلبان را هم بگیرد. درکمیسیون صنایع؛ اما رمضانعلی سبحانی‌فر نیز از بین اصلاح‌طلبان در تکاپوی جمع کردن رای است.

کمیسیون‌ عمران؛ جایی برای نقش‌آفرینی مستقلین
معادلات کمیسیون عمران بیش از هر جایی بسته به رای مستقلین است. آنها در این کمیسیون ۷ رای دارند. در مقابل ۶ رای اصلاح‌طلبان و ۹ رای اصولگرایان. هر کس آنها را به سمت خود جلب کند برنده بازی است. از میان اصولگرایان سید کمال‌الدین شهریاری گزینه‌ای جدی است که هم دکترای شهرسازی دارد و هم سوابقی در حد معاونت وزارت مسکن و اقتصاد. در مقابل اصلاح‌طلبان گزینه‌های جوانی چون عبدالکریم حسین‌زاده و محمد دامادی را دارند.

کمیسیون فرهنگی در انتظار ۵ عضو دیگر
کمیسیون فرهنگی مجلس اما هر چند تا اینجا کم متقاضی بوده اما از سر و صدا و حاشیه چیزی کم نداشته است. نام این کمیسیون بیشتر از وزن تعداد اعضایش بر سر زبان‌هاست. آن هم با این محوریت که چرا نمایندگان به این کمیسیون کم توجه هستند. روی کاغذ تا اینجا این کمیسیون ۷ عضو اصولگرا و عضو اصلاح‌طلب یا متمایل به اصلاحات دارد. احمد سالک هم فعلا اصلی‌ترین گزینه ریاست کمیسیون فرهنگی است. اما کمیسیون فرهنگی هنوز ۵ عضو تا رسیدن به حداقل حدنصاب کم دارد و شاید همان ۵ عضو صف‌کشی‌ها را تغییر دهند. چه آنکه از جریان اصولگرای این کمیسیون هم نمایندگانی چون لاریجانی احتمالا رای به ریاست سالک نخواهند داد.

روزنامه اعتماد

 

********************************

اسامي هيئت رئيسه و اعضاي 13 کميسيون‌‌ تخصصي

خبرگزاري آريا- امروز اسامي هيئت رئيسه 13 کميسيون‌‌ تخصصي مجلس دهم تکميل شد.
به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا، ديروز اولين جلسه کميسيون‌هاي تخصصي  دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي برگزار شد که دستور کار جلسات اين کميسيون‌ها انتخاب رئيس و اعضاي هيئت رئيسه بود. در پايان اين جلسات روساي 12 کميسيون‌ تخصصي مجلس شوراي اسلامي انتخاب شدند. اما جلسه کميسيون حقوقي و قضايي به دليل به حدنصاب نرسيدن برگزار نشد بنابراين انتخاب هيئت رئيسه اين کميسيون به روز ديگري موکل شد.
بنا بر اين گزارش امروز اعضاي هيئت رئيسه کميسيون حقوقي و قضايي مجلس هم مشخص شد.
با توجه به نتايج انتخاب اعضاي هيئت رئيسه 13 کميسيون‌ تخصصي مجلس شوراي اسلامي، 11اصولگرا و 2 اصلاح‌طلب بر کرسي رياست اين کميسيون‌ها تکيه زده‌اند.

اسامي نهايي هيئت رئيسه 13 کميسيون‌‌ تخصصي مجلس

1.  کميسيون انرژي

رئيس: فريدون حسن‌وند

نائب اول: حسين اميري خامکاني

نائب دوم: علي ادياني‌راد

دبير اول: کوروش کرم‌پورحقيقي

دبير دوم: عبدالحميد خدري

سخنگو: اسدالله قره‌خاني

2. کميسيون فرهنگي

رئيس: نصرالله پژمان‌فر

نائب اول: احمد سالک

نائب دوم: جمشيد جعفرپور

دبير اول: علي ابراهيمي

دبير دوم: فاطمه ذوالقدر

سخنگو: احد آزاديخواه

3. کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات

رئيس: غلامرضا تاجگردون

نائب رئيس اول: جهانبخش محبي‌نيا

نائب رئيس دوم: هادي قوامي

سخنگو: محمدمهدي مفتح

دبير اول: محمد فيضي

دبير دوم: محسن بيگلري

4. کميسيون امور شوراها و امورداخلي کشور

رئيس: محمدجواد کوليوند

نائب رئيس اول: پروانه مافي

نائب رئيس دوم: حميدرضا کاظمي

سخنگو: حسين مقصودي

دبير اول: اصغر سليمي

دبير دوم: سهراب گيلاني

5.  کميسيون صنايع و معادن

رئيس:‌عزيز اکبريان

نائب رئيس اول: داريوش اسماعيلي

نائب رئيس دوم: فريدون احمدي

دبير اول: جواد حسيني‌کيا

دبير دوم: سيده‌حميده زرآبادي

سخنگو: سعيد باستاني

6. کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري

رئيس: محمدمهدي زاهدي

نائب رئيس: داوود محمدي

نائب رئيس دوم: محمود نگهبان‌سلامي

سخنگو: ميرحمايت ميرزاده

دبير اول: عليرضا سليمي

دبير دوم: فاطمه سعيدي

7. کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي

رئيس: علاءالدين بروجردي

نائب رئيس اول: کمال دهقان

نائب رئيس دوم:حسن بيگي

سخنگو: سيدحسين نقوي

دبير اول:محمدجواد جمالي‌نوبندگاني

دبير دوم: سيدمحسن علوي

8.  کميسيون اقتصادي

رئيس: محمدرضا پورابراهيمي

نائب رئيس اول: سيدناصر موسوي‌لارگاني

نائب رئيس دوم: سيدفريد موسوي

دبير اول: سيدحسن حسيني‌شاهرودي

دبير دوم: علي اسماعيلي

سخنگو: کاظم دلخوش‌اباتري

9. کميسيون بهداشت و درمان

رئيس: علي نوبخت‌حقيقي

نائب رئيس اول: سيدمرتضي خاتمي

نائب رئيس دوم: محمدحسين قرباني

سخنگو: محمدنعيم اميني‌فرد

دبير اول: يعقوب شيوياري

دبير دوم: بشير خالقي

10. کميسيون اجتماعي

رئيس: سلمان خدادادي

نائب رئيس اول: سهيلا جلودارزاده

نائب رئيس دوم: علي رستميان

سخنگو: جليل مختار

دبير اول: ناهيد تاج‌الدين

دبير دوم: روح‌الله صالح‌بابايي

11. کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي

رئيس: علي‌محمد شاعري

نائب رئيس اول: جلال محمودزاده

نائب رئيس دوم: نظر افضلي

سخنگو: علي وقف‌چي

دبير اول: محمدباقر سعادت

دبير دوم: علي بختياري

12. کميسيون عمران

رئيس: محمدرضا رضايي کوچي

نائب رئيس اول: علي يارمحمدي

نائب رئيس دوم: سيدهادي بهادري

سخنگو: صديف بدري

دبير اول: حسين نيازآذري

دبير دوم:  شلدمهر کاظم‌زاده

13. کميسيون حقوقي و قضايي

رئيس: اللهيار ملکشاهي

نائب رئيس اول: محمد کاظمي

نائب رئيس دوم: و يحيي کمالي‌پور

سخنگو: حسن نوروزي

دبير اول: حسين رضازاده

دبير دوم: جليل‌رحيمي‌جهان‌آبادي

 اعضاي کميسيون‌هاي مجلس دهم
اعضاي 13 کميسيون‌ تخصصي و 2کميسيون خاص دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي پس از تغيير و تحولات انجام شده، نهايي شد.
اسامي نهايي کميسيون‌هاي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي  عبارتند از:

کميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري

1. محمدرضا عارف

2. کارن خانلري

3. قاسم احمدي‌لاشکي

4. اسفنديار اختياري‌کسنويه‌يزد

5. اسدالله عباسي

6. محمود نگهبان‌سلامي

7. محمد قمي

8. فريده اولادقباد

9. سيدمحمدباقر عبادي

10. فاطمه سعيدي

11. سيدجواد ساداتي‌نژاد

12. ميرحمايت ميرزاده

13. محمد بيرالوندي

14. حبيب‌الله دهمرده

15. داود محمدي (فرزند مراد)

16. محمود صادقي

17. جبار کوچکي‌نژاد

18. فرهاد فلاحتي

19. محمدمهدي زاهدي

20. سيدمحمدجواد ابطحي

21. عليرضا سليمي

22. ضياءالله اعزازي‌ملکي

23. محمدباسط دورازهي

 کميسيون اجتماعي

1.عليرضا محجوب

2. سلمان خدادادي‌

3.ا حمد عليرضابيگدلي

4.رسول خضري

5.محمدرضا بادامچي

6.سيدحمزه اميني

7.جليل مختار

8.علي ساري

9.شکور پورحسين‌شقلان

10.رضا شيران‌خراساني‌

11.ناهيد تاج‌الدين

12.حسن لطفي

13.    روح‌الله بابايي‌صالح

14.علي کرد

15.عباس گودرزي

16.    محمد وحدتي‌هلان

17.سميه محمودي

18.زهرا ساعي

19.خديجه ربيعي‌فرادنبه

20.مسعود رضايي

21.علي رستميان‌سبزه‌خاني

22.سهيلا جلودارزاده

23.عبدالرضا عزيزي

اعضاي کميسيون اقتصادي

1. عامر کعبي

2. سيدفريد موسوي

3. سيدتقي کبيري

4. محمود بهمني

5. الياس حضرتي

6. زهرا سعيدي‌مبارکه

7. محمدحسين حسين‌زاده‌بحريني

8. شهاب نادري

9. عين‌الله شريف‌پور

10. سيدکاظم دلخوش‌اباتري

11. محمدرضا پورابراهيمي‌داوراني

12. حمدالله کريمي

13. سيدناصر موسوي‌لارگاني

14. رحيم زارع

15. سيده‌فاطمه حسيني

16. علي اسماعيلي

17. محمد حسن‌نژاد

18. علي‌اکبر کريمي

19. محمود شکري

20. قرجه طيار

21. معصومه آقاپورعليشاهي

22. سيدحسن حسيني

22. احمد انارکي‌محمدي

کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي

1. کاظم جلالي

2. هادي شوشتري

3. عليرضا رحيمي

4. مصطفي کواکبيان

5. حشمت‌الله فلاحت‌پيشه

6. ولي‌الله نانواکناري

7. محمدمهدي برومندي

8. علي نجفي‌خوشرودي

9. شهروز برزگر

10. کمال دهقان

11. علاءالدين بروجردي

12. سيدمحسن علوي

13. مرتضي صفاري‌نطنزي

14. محمدجواد جمالي‌نوبندگاني

15. سيدقاسم جاسمي

16. اردشير نوريان

17. سيدحسين نقوي‌حسيني

18. جواد کريمي‌قدوسي

19. محمدابراهيم رضايي

20. مجتبي ذوالنوري

21. مسعود گودرزي

22. ابوالفضل حسن‌بيگي

23. هاجر چناراني

کميسيون انرژي

1. محمد خالدي‌سردشتي

2. عبدالله سامري

3. کوروش کرم‌پور حقيقي

4. عدل هاشمي‌پور

5. بهروز نعمتي

6. عبدالحميد خدري

7. قاسم ساعدي

8. حسن بهرام‌نيا

9. مجيد ناصري‌نژاد

10. غلامرضا شرفي

11. حبيب‌الله کشت‌زر

12. اسدالله قره‌خاني‌الوستاني

13. جلال ميرزايي

14. حسين اميري‌خامکاني

15. سکينه الماسي

16. علي‌عسگر ظاهري‌عبده‌وند

17. فريدون حسنوند

18. احمد مرادي

19. احمد صفري

20. علي ادياني

21. علي گل‌مرادي

22. هدايت‌الله خادمي

23. سلام اميني

کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات

1. هادي قوامي

2. حسن سليماني

3. محمدرضا تابش

4. محسن بيگلري

5. سيدمهدي فرشادان

6. غلامرضا تاجگردون

7. محمدمهدي مفتح

8. منصور مرادي

9. محمد فيضي‌زنگير

10. جهانبخش محبي‌نيا

11. محمد حسيني

12. نبي هزارجريبي

13. غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي

14. حميدرضا حاجي‌بابايي

15. شهباز حسن‌پوربيگلري

16. عزت‌الله يوسفيان‌ملا

17. علي کاظمي

18. مهرداد بائوج‌لاهوتي

19. غلامرضا حيدري

20. علي قرباني

21. عبدالرضا مصري

22. محمد خدابخشي

23. حسينعلي حاجي‌دليگاني

اعضاي کميسيون بهداشت و درمان

1. مسعود پزشکبان

2. سيامک‌مره‌صدق

3. حسينعلي شهرياري

4.سيداميرحسين قاضي‌زاده‌هاشمي

5. عباسعلي پوربافراني

6.اکبر رنجبرزاده

7.احمد حمزه

8.همايون هاشمي

9. محسن عليجاني‌زماني

10.بشير خالقي

11.بهروز بنيادي

12.سيدمرتضي خاتمي

13.يعقوب شيوياري

14.ابوالفضل سروش

15.همايون يوسفي

16.محمدحسين قرباني

17.محمدنعيم اميني‌فرد

18.منوچهر جمالي‌سوسفي

19.بيح نيکفر ليالستاني

20.علي نوبخت‌حقيقي

21.احمد همتي

22.حيدرعلي عابدي

23. اکبر ترکي

کميسيون شوراها و امور داخلي کشور

1.محمد آشوري‌تازياني

2.مير خجسته

3.حسين مقصودي

4.محمد محمودي‌شاه‌نشين

5.محمدرضا صباغيان‌بافقي

6.عبدالرضا هاشم‌زائي

7. پروانه مافي

8.محمدجواد کوليوند

9.قاسم ميرزايي‌نکو

10.ابوالفضل ابوترابي

11.محمدقسيم عثماني

12.احمد بيگدلي

13.شهاب‌الدين بيمقدار

14.    سهراب گيلاني

15.احمد اميرآبادي‌فراهاني

16. علي‌اصغر يوسف‌نژاد

17. سيدحميدرضا کاظمي

18. اصغر سليمي

19.سيدمصطفي ذوالقدر

کميسيون صنايع و معادن

1. غلام‌محمد زارعي

2. سيدمهدي مقدسي

3. داريوش اسماعيلي

4. محسن کوهکن‌ريزي

5. حميدرضا فولادگر

6. محمدرضا منصوري

7. سيده‌حميده زرآبادي

8. سيدجواد حسيني‌کيا

9. سعيد باستاني

10. محمدحسين فرهنگي

11. عزيز اکبريان

12. محمدرضا نجفي

13. محمد عزيزي

14. نادر قاضي‌پور

15. عبدالله رضيان

16. ولي ملکي

17. فريدون احمدي

18. حميد گرمابي

19. رمضانعلي سبحاني‌فر

20. رامين نورقلي‌پو

21. علي اسدي‌کرم

22. رضا انصاري

23. رضا عليزاده

کميسيون عمران

1. يوناتن بت‌کليا

2. حسين نيازآذري

3. شهرام کوسه‌غراوي

4. محمد دامادي

5. صديف بدري

6. سيدهادي بهادري

7. اقبال محمديان

8. عليم يارمحمدي

9. محمدمهدي افتخاري

10. سيدحسين افضلي

11. سيدابوالفضل موسوي‌بيدکي

12. سيداحسن علوي

13. عبدالکريم حسين‌زاده

14. شادمهر کاظم‌زاده

15. فرج‌الله رجبي

16. محمدرضا رضايي‌کوچي

17. سيدکمال‌الدين شهرياري

18. حسن خسته‌بند

19. قلي‌الله قلي‌زاده

20. محمدرضا ملکشاهي‌راد

21. حسين هاشمي‌تختي‌نژاد

22. مجيد کيانپور

23. حميد بنايي

 کميسيون فرهنگي

1.    احمد سالک

2.    محمداسماعيل سعيدي

3.    نصرالله پژمان‌فر

4.    جمشيد جعفرپور

5.    سيده‌فاطمه ذوالقدر

6.    احد آزاديخواه

7.    طيبه سياوشي‌شاه‌عنايتي

8.    سيداحسان قاضي‌زاده‌هاشمي

9.    اصغر مسعودي

10.    سيدصادق طباطبايي‌نژاد

11.    پروانه سلحشور

12.    . مهدي شيخ

13.    احمد مازني

14.    علي مطهري

15.    محمدعلي وکيلي

16.    غلامرضا کاتب

17.    عليرضا ابراهيمي

کميسيون قضايي و حقوقي

1.    محمد دهقاني

2.    حسن نوروزي

3.    حسين رضازاده

4.    محمد کاظمي

5.    يحيي کمالي‌پور

6.    محمدعلي پورمختار

7.    محمدجواد فتحي

8.    اللهيار ملکشاهي

9.    ژرژيک آبراميان

10.    جليل رحيمي‌جهان‌آبادي

11.    علي بختيار

12.    بهمن طاهرخاني

13.    روح‌الله حضرت‌پورطلاتپه

 کشاورزي، آب و منابع طبيعي

1. علاءالدين خادم

2. محمدصادق حسني‌جورياني

3. نورمحمد تربتي‌نژاد

4. نظر افضلي

5. علي وقفچي

6. عباس پاپي‌زاده‌پالنگان

7. عبدالغفور ايران‌نژاد

8. شمس‌الله شريعت‌نژاد

9. علي‌محمد مرادي

10. سيدراضي‌ نوري

11. احمد کيخا

12. جلال محمودزاده

13. حبيب‌الله نيکزادي‌پناه

14. رضا کريمي

15. عبدالله حاتميان

16.  علي‌محمد شاعري

17. يوسف داودي

18. علي اکبري (بجنورد)

19. علي بختياري

20. علي ابراهيمي

21. علي اکبري (شيراز)

22. محمدباقر سعادت

23. جواد کاظم‌نسب

کميسيون اصل نودم قانون اساسي

1. داوود محمدي

2. بهرام پارسايي

3. فرهاد تجري

4. علي‌اردشير لاريجاني

5. محمدرضا اميرحسنخاني

6. فردين فرمند

7. ولي داداشي

کميسيون تدوين آئين‌نامه داخلي مجلس

1. عزت‌الله يوسفيان‌ملا

2. احمدعلي کيخا

3. مهرداد بائوج‌لاهوتي

4.  شهباز حسن‌پور

5. محمددهقان

6. محمدمهدي مفتح

7. عباس پاپي‌زاده

8.  علي اکبري

9.  علي‌اصغر يوسف‌نژاد

10.  محمدعلي وکيلي

11.  عليرضا رحيمي

12.  رضا شيران

13.  غلامرضا کاتب

14.  غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي

15.  محمود عزيزي

Print Friendly, PDF & Email