بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند

 

brexit_eu2016

با پایان شمارش آرای همه‌پرسی در بریتانیا، طرفداران خروج این کشور از اتحادیه اروپا در اکثریت قرار گرفتند. نزدیک به ۵۲ درصد بریتانیایی‌ها به خروج رای دادند. راست‌گرایان پوپولیست اروپا از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند.

شمارش آرای همه‌پرسی تاریخی بریتانیایی‌ها برای ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا پایان یافت و طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برنده این همه‌پرسی شده‌اند.

بنابرآخرین گزارش‌ها ۵۲ درصد بریتانیایی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رای داده‌اند. موافقان ماندن در اروپا ۴۸ درصد بودند. حدود ۸/ ۱۶ میلیون نفر به خروج از اتحادیه اروپا و ۷/ ۱۵ میلیون نفر به باقی‌ماندن رای داده‌اند.

میزان مشارکت مردم در همه‌پرسی بسیار بالا و حدود ۷۲ درصد بوده است. میزان مشارکت مردم در انتخابات پارلمانی سال گذشته در این کشور تنها حدود ۶۶درصد بود.

براساس گزارش‌ها آرای مردم در همه مناطق رای‌گیری یکسان نبوده است. در اسکاتلند اکثر رای دهندگان به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده‌اند. شهرهای بزرگ نیز اکثرا به ماندن در اتحادیه اروپا رای داده‌اند در حالی که ساکنان شهرهای کوچک خروج را انتخاب کرده‌اند.

با آشکار شدن نتایج همه‌پرسی ارزش پوند بریتانیا به کمترین سطح خود از سال ۱۹۸۵ رسیده است. گزارش‌ها همچنین حاکی است که قیمت نفت نیز در نخستین ساعات صبح جمعه در بازارهای ‌آسیا کاهش یافت.

نخستین واکنش‌ها

واکنش مقام‌های اروپایی به نتایچ همه‌پرسی متفاوت بود. سیاستمداران طرفدار اتحادیه اروپا با ناراحتی و نگرانی نسبت به خروج بریتانیا واکنش نشان داده‌اند در حالی که سیاستمداران راست‌گرا از آن استقبال کرده‌اند. راست‌گرایان پوپولیست اروپا از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجند.

“گیرت ویلدرز”، پوپولیست راست‌گرای هلند با اعلام نتایج همه‌پرسی بریتانیا در توییتر نوشت: «بای بای بروکسل». اوا اضافه کرد هلند کشور بعدی در خروج از اتحادیه اروپا خواهد بود.

بیشتر بخوانید: همه‌پرسی در بریتانیا و سرنوشت اروپا • یک تفسیر

ماری لوپن سیاستمدار راستگرای فرانسه احساسات خود درباره همه‌پرسی بریتانیا را با کلمه نوشتن “پیروزی” در توییتر نشان داد. او خواستار همه‌پرسی مشابهی در فرانسه شد.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا ساعتی دیگر در مقابل ساختمان شماره ۱۰ داونینگ‌استریت درباره نتایج همه‌پرسی صحبت خواهد کرد.

Infografik EU-Referendum UK Brexit PERS

نتایج همه‌پرسی شکست سختی برای نخست‌وزیر بریتانیاست و احتمالا منجر به کنار رفتنش از قدرت خواهد شد. ایده همه‌پرسی درباره ماندن و یا خروج بریتانیا را نخستین بار او مطرح کرد. حال او در چاهی که خود کنده است خواهد افتاد. کامرون طرفدار باقی‌ماندن کشورش در اتحادیه اروپا بود.

“نایجل فاراژ “، رهبر حزب استقلال بریتانیا روز جمعه، روز اعلام نتیجه همه‌پرسی را “استقلال بریتانیا” نامید.

ولفگانگ شویبله وزیر دارایی آلمان در واکنش به نتیجه همه‌پرسی گفت، او انتظار نتیجه‌ی دیگری از همه‌پرسی روز گذشته بریتانیا داشت، با‌این‌حال او تاکید کرد، اروپا در کنار هم خواهد ایستاد. شویبله افزود، ما ناگزیر هستیم که بهترین اقدام را در برابر تصمیم دوستان بریتانیایی خود انجام دهیم.

آلکساندر استاب، نخست‌وزیر فنلاند نیز پس از اعلام نخستین نتایج همه‌پرسی بریتانیا در توییتر نوشت: «به من بگویید هنوز در خوایم و کابوس وحشتناکی می‌بینم.»

رئیس پارلمان اروپا: کامرون مقصر است

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در واکنش به نتایج همه‌پرسی بریتانیا دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا را سرزنش کرد و او را در نتایج همه‌پرسی مقصر دانست. شولتز گفت “کامرون مسئولیت بزرگی بر عهده دارد”. به اعتقاد رئیس پارلمان اورپا فرایند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به سرعت آغاز خواهد شد.

مارتین شولتز که با شبکه دوم تلویزیون آلمان گفت‌وگو می‌کرد، درباره موقعیت بریتانیا پس از همه‌پرسی گفت، در اروپا از این‌پس با بریتانیا به عنوان “کشور ثالث” رفتار خواهد شد. او افزود، ما خود را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آماده کرده‌ایم.

به نظر رئیس پارلمان اروپا خروج بریتانیا، خروج دیگر کشورها از اتحادیه اروپا را در پی نخواهد داشت. او می‌گوید «موج خروج از اتحادیه اروپا پیش نخواهد آمد.»

روز سه‌شنبه آینده پارلمان اتحادیه اروپا در جلسه‌ی ویژه‌ای نتیجه همه‌پرسی بریتانیا را بررسی خواهد کرد. دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز تا ساعتی دیگر درباره نتیجه همه‌پرسی در بریتانیا اظهارنظر خواهد کرد.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email