تخت روانچی: اجرایی شدن برجام با مشکلاتی روبرو شده است

 

مجید تخت روانچی، معاون وزارت خارجه ایران در مصاحبه با ایسنا موانع موجود بر سر راه اجرای برجام را شرح داده است. کارشکنی برخی موسسات آمریکایی و نیز سیستم ناسالم بانکی ایران از جمله این موانع هستند.

takhtravanchi

مجید تخت روانچی، معاون وزارت امور خارجه ایران و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا به پرسش‌هایی درباره روند اجرای برجام و رفع تحریم‌ها پاسخ داده است.

او تاکید کرده که آمریکایی‌ها یک روند واحد در قبال رفع تحریم‌ها ندارند و دو صدای متفاوت از داخل آمریکا شنیده می‌شود؛ یکی از وزارت خارجه آمریکا که می‌گوید در انجام کارهای بانکی و مالی با ایران هیچ مشکلی وجود ندارد و پیام دوم از سوی “اوفاک” می‌آید که ناقض پیام اول است.

دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (The Office of Foreign Assets Control) با نام مخفف “اوفاک” (OFAC) یکی از ارگان‌های تحت نظر وزارت خزانه‌داری آمریکاست.

بیشتر بخوانید: گزارش وزارت خارجه: بازگشت به شرایط پیش از تحریم زمان‌بر است

تخت روانچی می‌گوید انتظار از اوفاک این است که یک مجوز جامع (General Licence) برای تمامی بانک‌ها صادر کند یا اگر نمی‌تواند، با تک‌تک بانک‌ها تماس بگیرد و نگرانی‌های آنها را از معامله با ایران برطرف کند.

معاون وزارت خارجه می‌گوید: «ما خواهان آن هستیم که اوفاک صریح و سریع وارد کار شود و مشکلات و ابهامات و سوالات را رفع کند تا سریع به نتیجه برسیم. البته آمریکایی‌ها می‌گویند در دستورالعمل‌ها مسائل، ابهامات و سوالات را گفته‌ایم اما حرف ما و بانک‌های بزرگ این است که این مقدار کفایت نمی‌کند.»

یک سال از حصول توافق اتمی ایران با شش کشور جهان می‌گذرد و بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور رفع شده اما همچنان بانک‌های اروپایی برای تبادل مالی با ایران دچار ترس و واهمه هستند.

تخت روانچی توضیح می‌دهد که بیشتر مشکل مربوط به بانک‌های بزرگ است و بانک‌های کوچک مشکل خاصی برای معامله با ایران ندارند.

بیشتر بخوانید: تلاش بی‌ثمر اروپا برای محافظت از بانک‌ها در همکاری با ایران

او می‌گوید: «یک دلیلش ترس بانک‌های بزرگ به خاطر تحریم‌های اولیه آمریکاست که نگرانند دوباره تنبیه شده و مورد جریمه‌های سنگین از سوی آمریکا قرار گیرند و اتفاقا ایراد ما به آمریکایی‌ها این است که وقتی در دوران تحریم آن فضای منفی بین‌المللی را علیه ایران ایجاد کردند به طوری که حتی در زمینه معاملات دارویی مشکل پیدا کردیم، الان هم موظفند این فضای منفی را بشکنند. آنها (آمریکایی‌ها) یک قول‌هایی داده‌اند اما ما هنوز راضی نیستیم.»

به گفته معاون وزارت خارجه این فضای ترس و واهمه را هیچکس جز خود آمریکایی‌ها نمی‌تواند بشکند.

تخت روانچی می‌گوید: «معتقدیم اگر یک بانک بزرگ اروپایی بیاید و همکاری را شروع کند برای دیگر بانک‌ها هم اعتماد ایجاد می‌شود و فضای نگرانی خود به خود شکسته می‌شود. این فضا را کسی دیگر جز آمریکایی‌ها نمی‌تواند بشکند، یعنی اوفاک باید در اسرع وقت به سوالات پاسخ دهد و اطمینان دهد کاری که این بانک‌ها می‌خواهند در تعامل با ایران داشته باشند در چارچوب برجام مشکلی ندارد، هر چند در نهایت تصمیم همکاری با آن بانک‌هاست.»

تحریم‌هایی غیر از موضوع هسته‌ای ومشکلات داخلی بانک‌های ایران

مجید تخت روانچی به مشکل دیگری بر سر راه اجرایی شدن برجام هم اشاره کرده و می‌گوید: «مقداری از این مشکلات بر می‌گردد به این‌که تحریم‌های دیگری هم به جز تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای (تحریم‌های اولیه آمریکا) وجود دارد که باعث نگرانی برخی موسسات مالی اروپایی می‌شود که ما هم به آن منتقد هستیم و به آمریکایی‌ها هم این را گفته‌ایم که آنها بر اساس برجام باید فضای لازم را ایجاد کنند تا این نگرانی رفع شود و از دید ما این کار را انجام نمی‌دهند.»

مشکل دیگر از دید تخت روانچی، مشکلاتی است که بانک‌های ایران دارند. او در این باره می‌گوید: «ما نزدیک به ۱۰ سال در تحریم بودیم و در این مدت ارتباط بانکی ما در سطح بین‌المللی قطع و در حد صرافی بوده است اما قوانین و مقررات نظام بانکی بین‌المللی در این مدت تغییر کرده است و برای رساندن خود به سطح بین‌المللی به زمان نیاز داریم.»
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران همچنین به مشکل پولشویی در ایران اشاره کرد و گفت مقرراتی در این زمینه تصویب شده است.

چندی پیش مدیر اداره فدرال نظارت مالی آلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته بود مانع اصلی بر سر همکاری‌های تجاری اروپا با ایران شفاف نبودن فعالیت‌های مالی این کشور دانست. او گفته بود نام ایران همچنان در لیست سیاه پولشویی قرار دارد.

با توجه به مجموعه این مشکلات است که معاون وزارت خارجه ایران تاکید می‌کند که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده اما در عمل اجرایی شدن برجام با مشکلاتی رو به رو شده است.

بیشتر بخوانید: برجام، کلیدی که هنوز قفل اقتصاد ایران را باز نکرده

در پایان این مصاحبه، خبرنگار به این موضوع اشاره می‌کند که کمتر از یک سال به پایان عمر دولت یازدهم باقی مانده و طولانی شدن روند اجرای برجام می‌تواند به ضرر دولت روحانی باشد.

تخت ‌روانچی در پاسخ بر این نکته تأکید کرده که دولت به دلیل انتخابات پیش‌رو دست به “مصلحت‌اندیشی یا کنار گذاشتن اصول” نزده است. او می‌گوید: «ما در چارچوب برجام کارها را جلو می‌بریم. معتقدیم بحث برجام یک موضوع فراجناحی است و به امنیت ملی ما مربوط است و باید جدای از مباحث انتخاباتی به آن نگاه شود چراکه اساسا موضوعات سیاست خارجی فراجناحی است، البته برخی مواقع هم ممکن است دست‌خوش سیاسی‌کاری‌ها شود که باید سعی کنیم از آن اجتناب کنیم.»

به گفته تخت ‌روانچی توجه دولت اینک “بر روی اجرای درست و سریع برجام فارغ از تحولات سیاسی داخلی” متمرکز شده است.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email