بیانیه: در محکومیت اعدام های دسته جمعی اخیر

etehade-jomhourikhahanسحرگاه روز سه شنبه ۱۲ مرداد ماه ۱۳۹۵ برابر با ۲ اگوست ۲۰۱۶ خبر اعدام بیش از ۲۰ تن از زندانیان کرد در زندان رجایی شهر کرج اعلام شد. بنا به اخبار منتشر شده، این افراد اعضای یک گروه مذهبی به نام «جهاد و توحید» بوده اند. مقامات قضائی اتهام این افراد را «محاربه»، «تاسیس یک گروه تروریستی»، «کشتن یک امام جمعه و چند محیط بان» و … اعلام کردند. به دنبال اعلام این خبر، فعالان حقوق بشری از امکان اعدام  های بیشتر اظهار نگرانی کرده بودند. روز ۱۸ مرداد ماه از انتقال یک زندانی سیاسی کرد و پنج نفر دیگر با اتهامات مربوط با قاچاق مواد مخدر به سلول های انفرادی خبر داده بودند. بنا به گفتۀ همین منابع سحرگاه روز سه شنبه ۱۹ مرداد ماه این افراد نیز به دار آویخته شده اند.

اعدام دسته جمعی زندانیان کرد در زندان گوهردشت، با اتهاماتی مبهم و بدون رعایت حقوق قانونی آنان در چارچوب قوانین موجود کشور، نشان دهنده  عزمی در دستگاه قضائی جمهوری اسلامی است  که هر از گاه با برافراشتن چوبه های دار به دنبال ایجاد فضای رعب و وحشت در منطقه کردستان است. این اعدام ها علاوه بر آن که بدون رعایت حقوق اولیه متهمان در برخورداری از یک محاکمۀ عادلانه و منطبق با موازین حقوق بشر صورت می گیرند، در عین حال، با دامن زدن به نفرت و دشمنی قومی و مذهبی، تنش در منطقه را تشدید نموده، هر تلاشی در جهت تامین صلح و امنیت در کردستان و تامین حقوق اولیه و انسانی مردم آن را  با مشکل مواجه می سازند.

درست است که با توجه به کشمکش ها و رقابت هایی که در منطقه وجود دارد، کم نیستند نیروهائی که سعی می کنند با دامن زدن به آشوب ها در مناطق مرزی جنگ شیعه و سنی راه انداخته، جنگ های مذهبی و اغتشاش را به ایران هم بکشانند، اما رفتار های تنگ نظرانه و خشونت آمیز و عدم تحمل در قوه قضائیه ایران، به جای خنثی کردن این نوع رویکردهای خصمانه، عملا منجر به تقویت آن ها می شود.

اتحاد جمهوریخواهان ایران اعدام های دسته جمعی اخیر را شدیدا محکوم می کند؛ خواستار توقف این اعدام ها، رعایت حقوق قانونی متهمان توسط دستگاه قضائی کشور، برخورداری متهمان از یک دادرسی عادلانه، و تجدید نظر در اجرای احکام مرگ در مورد دیگر محکومین در بند است. ما مخالف صدور احکام اعدام و خواهان لغو آن در قوانین جزائی کشور هستیم. ما از همه نیروهای سیاسی، نهادهای مدافع حقوق بشر و انسان های آزادیخواه می خواهیم با اعتراض به کشتاری که در زندان های جمهوری اسلامی صورت می گیرد، خواستار پایان دادن به اعدام ها و احترام به حق حیات زندانیان و رعایت حقوق انسانی آنان شوند.

هیات سیاسی اجرائی

اتحاد جمهوریخواهان ایران

۱۹ مرداد ۱۳۹۵ – ۹ اوت  ۲۰۱۶

 

 

Print Friendly, PDF & Email