“فقط ۱۰ درصد از دریاچه ارومیه باقی مانده”

استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تبریز می‌گوید بیش از ۹۰ درصد از دریاچه‌ی ارومیه خشک شده و برای احیای آن حدود ۲۵ سال زمان لازم است. او از جمله طرح‌های کشاورزی نیازمند آب در اطراف این دریاچه را از عوامل خشکی آن می‌داند.

بهروز ساری‌صراف، مدیر گروه آب و هواشناسی و استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تبریزدر گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می‌گوید، دریاچه ارومیه از فرم دریاچه خارج شده و تبدیل به بستر نمکی یا پلایا شده و همه تلاش‌های کنونی هم فقط برای جلوگیری از خیزش نمک است.

این کارشناس در صحبت‌های خود  ضمن استناد به آخرین آمار منتشر شده در سایت شرکت آب منطقه‌ای استان (۲۴ آذر) که حجم آب موجود در دریاچه ارومیه را برابر با یک میلیارد و ۶۶ میلیون متر مکعب برآورد کرده، می‌گوید طبق میانگین درازمدت ۳۰ ساله، میزان آب موجود در دریاچه باید برابر با ۱۶ میلیارد مترمکعب باشد.

کاهش آب دریاچه عوامل زیادی دارد ولی استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تبریز “بی‌توجهیقانون‌گذاران و مسئولان” را یکی از مهم‌ترین عوامل به‌وجود آمدن بحران خشکی دریاچه‌ی ارومیه می‌داند. او تاکید می‌کند پانزده سال پیش برخی هشدار محققان و دانشگاهیان مبنی بر خشکی دریاچه‌ی ارومیه را “سیاه‌نمایی” خواندند و در این مورد بی‌توجهی شده است.

تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن چغندر در حاشیه دریاچه

بهروز ساری‌صراف در ادامه صحبت‌های خود از کشت چغندر در حاشیه دریاچه ارومیه هم انتقاد می‌کند. او در این رابطه به تبدیل ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار حاشیه دریاچه ارومیه به باغ هم اشاره می‌کند. به نظر ساری‌صراف، طرح کشت چغندر با توجه به نیاز شدید به آب اشتباه بوده و اجرای این طرح بحران خشکی دریاچه ارومیه را تشدید کرده است.

این کارشناس محلی همچنین درباره تاثیر خشکی دریاچه ارومیه بر گرم‌شدن هوا هم می‌گوید: «پهنه‌ی آبی دریاچه در گذشته نقش موثری در تعدیل هوای شهرهای حاشیه‌ دریاچه داشت. اما امروزه با توجه به‌وجود پهنه‌ خشکی در سطح وسیع و خاصیت خشکی‌ها شاهد گرم‌شدن هوا حتی در فصول سرد سال هستیم.»

استاد اقلیم‌شناسی دانشگاه تبریز اگرچه تاکید می‌کند که ۹۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده ولی امید به احیای این دریاچه را هم از دست نداده و خاطرنشان می‌کند به “اقدامات اورژانسی” نیاز است؛ اقداماتی که نیاز به زمان دارد: «برای احیای دریاچه‌ای مثل دریاچه‌ی ارومیه در دنیا حدود ۲۵ سال زمان لازم است. امیدواریم حداقل نوادگان و نسل‌های آینده‌ی ما یک قرن دیگر احیای دریاچه را ببینند!»

دویچه وله

***

۳۲۳ کیلومتر از وسعت دریاچه ارومیه کاهش یافته است

فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه اعلام کرد که در سال جاری ۳۲۳ کیلومتر از وسعت دریاچه ارومیه کاهش یافته است.

فرهاد سرخوش چهارشنبه ۲۰ دسامبر / ۲۹ آذر به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت تراز آب دریاچه ارومیه در ۲۸ آذر سال جاری ۱۲۷۰.۲۸متر بود در حالی که سال گذشته در همین زمان تراز آب این دریاچه ۱۲۷۰.۵۵ متر بود.

بدین ترتیب در مقایسه با سال گذشته تراز آب دریاچه ارومیه ۲۷سانتی‌متر کم شده است.

سرخوش همچنین افزود در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۱۷۴۷.۹۹ کیلومترمربع است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۲۰۵۸.۹۶ کیلومتر مربع بود.

حجم آب دریاچه ارومیه در ۲۹ آذر امسال ۱.۵۸ میلیون مترمکعب اعلام شده در حالی که در ۲۸ آذرماه سال گذشته این حجم یک میلیارد و ۷ میلیون مترمکعب بود.

به‌گفته مدیر فرهاد سرخوش اگر طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به موقع اجرا نمی‌شد، اکنون این دریاچه وجود نداشت.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز ۲۶ مهر گفته بود که آب حوضه دریاچه ارومیه کاهش یافته چون در سال گذشته ۳۸ درصد بارش‌ کاهش یافته است.

بیش از ۸۰ درصد از مساحت کل دریاچه ارومیه طی دو دهه گذشته کاهش یافته و به کم‌ترین میزان سطح وسعت خود رسیده است. بنابر طرح دولت ایران قرار بود دریاچه ارومیه در سال ۱۳۰۲ احیا شود اما بنابر آخرین گزارش‌ها زمان احیای کامل این دریاچه سال ۱۴۰۳، یعنی یک سال دیرتر از برنامه پیش‌بینی شده اعلام شد.

مقامات ایران تأیید کرده‌اند که وضعیت دریاچه ارومیه در سال ۱۳۹۶ مناسب نبوده است. این درحالی است که مقامات دولت یازدهم اعلام کرده بود که روند خشکی دریاچه ارومیه متوقف شده است.

بیشتر بخوانید:

رئیس سازمان محیط زیست: آب دریاچه ارومیه کاهش یافته

رادیو زمانه

Print Friendly, PDF & Email