خروج آمریکا از برجام و تجدید تحریم‌ها را محکوم می کنیم!

بر حفظ برجام و مقابله با تهدیدات آمریکا و متحدانش پای می فشاریم!

دونالد ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و تهدیداتی را که از همان آغاز ریاست جمهوری اش بارها تکرار کرده بود، عملی ساخت و دستور تجدید تحریم ها علیه ایران را صادر نمود. ترامپ دلیل روشنی جز اتهامات بی پایه در بارۀ برنامه هسته ای ایران ارائه نکرد و اصلی ترین دلیل او برای اتخاذ این تصمیم، استناد به اسنادی بود که بنیامین نتانیاهو رئیس دولت دست راستی اسرائیل چند روز پیش در یک اقدام نمایشی به عنوان اسناد جاسوسان اسرائیل از برنامۀ اتمی جمهوری اسلامی ایران رونمائی کرد. اسنادی که بلافاصله از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی بی اعتبار اعلام شدند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه طی بیانیۀ‌ مشترکی اعلام کردند علیرغم خروج آمریکا در این پیمان باقی خواهند ماند و از ایران نیز خواستند در برجام بماند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز تاسف از تصمیم دولت آمریکا، خواستارحفظ برجام شد. فدریکو موگرینی سرپرست روابط خارجی اتحادیۀ اروپا، بر تعهد اروپا به برجام تاکید کرد و از طرفین خواست به رغم خروج امریکا، در حفظ آن بکوشند. خروج آمریکا از برجام، اما بلافاصله بعد از اعلام، با استقبال نتانیاهو نخست وزیر دست راستی دولت اسرائیل و دولت عربستان سعودی قرار گرفت.

تردیدی نیست که اعلام خروج دولت آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های اقتصادی شرائط دشواری را بر کشور ما تحمیل خواهد کرد. با ایجاد موانع در برابر گشایش اقتصادی و سیاسی، گشایش اقتصادی و سیاسی با جهان را بیش از پیش با بن بست مواجه خواهد ساخت و تاثیرات مخربی بر اقتصاد بحران زدۀ کشور خواهد داشت. دود این تحریم ها قبل از همه به چشم مردم خواهد رفت و بر مشکلات معیشتی آنان خواهد افزود.

خروج آمریکا از برجام در عین حال، با ایجاد بی اعتمادی نسبت به پایداری توافقات بین المللی، بر فضای دیالوگ، گفت و گو و توافق لطمه زده، از اعتماد به نهادهای بین الملی خواهد کاست و با تقویت جبهه بندی های متخاصم، رقابت تسلیحاتی را به‌خصوص در منطقۀ بحرانی خاورمیانه، تشدید و با دامن زدن به تنش های بیشتر، خطر درگیری های نظامی و جنگ و خونریزی را بیشتر خواهد کرد.

ما از ماندن در برجام و همکاری با ۵ دولت امضا کنندۀ آن به عنوان سیاست اعلام شدۀ دولت روحانی استقبال می کنیم و معتقدیم صلاح کشور ما در آن است که از اقدام متقابل خودداری کرده، با حضور فعال در مجامع بین المللی و عمل به تعهدات خود، نقشۀ ترامپ و متحدان آن در منطقه را حنثی کند. ضروری است که سیاست خارجی کشور به دست دولت سپرده شود و به دخالت نظامیان در روابط بین المللی و به‌خصوص مناسبات در منطقه پایان داده شود. در شرائط دشوار کنونی نباید گذاشت سرنوشت کشور به دست کسانی بیفتد که در اندیشۀ رقابت با لفاظی های ترامپ، نتانیاهو و ولیعهد عربستان هستند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر علیه کشورمان را محکوم می کند؛ بر حفظ برجام و عمل به تعهدات در چارچوب آن پای می فشارد. ما برجام را به نفع مردم کشورمان و تامین صلح در منطقه می دانیم و معتقدیم ادامۀ مذاکره با اتحادیۀ اروپا به نفع کشور و مردم ایران است.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ – ۸ مه ۲۰۱۸

Print Friendly, PDF & Email