سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه و واکنش‌های داخلی و خارجی به آن

روابط عمومی سپاه پاسداران پنجشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرده است که یک فروند پهپاد آمریکایی پس از ورود به قلمرو هوایی ایران در منطقه کوه مبارک استان هرمزگان سرنگون کرده است. اما یک مقام نظامی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، گفته است، هیچ یک از پهپادهای این کشور در آسمان ایران نبوده‌اند.

در بیانیه سپاه پاسداران آمده است نخستین ساعات بامداد پنجشنبه یک فروند پهپاد تجسسی «آر کیو ۴ گلوبال هاوک» آمریکا بعد از ورود به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

آسوشیتدپرس می‌گوید، کاپیتان بیل اوربن، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام ، حاضر به اظهار نظر در این مورد نشده است.

اما این سخنگوی نظامی آمریکا تصریح کرده است، هیچ پهپاد آمریکایی امروز بر فراز آسمان ایران نبوده است.

در حالی این خبر منتشر شده که طی هفته اخیر و به دنبال حمله به دو نفتکش در دریای عمان تنش بین ایران و آمریکا تشدید شده است.

آمریکا می گوید شواهد نشان می دهد که سپاه پاسداران در این حمله دست داشته است. ایران این اتهام را رد می‌کند.

سنتکام روز یک‌شنبه تایید کرد که ایران در روز پنجشنبه هفته گذشته یک موشک زمین به هوا به سوی یک پهپاد آمریکایی مدل ام‌کیو ۹ شلیک کرد ولی این پرتاب ناموفق بوده است.

بیشتر در این باره:فرمانده کل سپاه: پهپاد آمریکایی در حال تعرض به حریم ایران بود

در بیانیه سنتکام آمده بود که موشک شلیک شده با فاصله حداکثر یک کیلومتر از کنار پهپاد رد شده است. این موشک زمین به هوا از نوع SA-7 بوده است.

این پهپاد بر فراز کشتی فرونت التر، یکی از دو نفتکشی که در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند، در پرواز بوده است.

در همین زمینه، یک مقام آمریکایی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته بود، موشک به هدف نخورد و در دریا سقوط کرد.

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در بخش دیگری از بیانیه خود همچنین تایید کرده که یک فروند پهپاد آمریکایی مدل ام‌کیو-۹ با شلیک موشک زمین به هوا از نوع SA-6 از سوی شبه‌نظامیان حوثی در یمن سقوط کرده است.

پیش از این، شبکه ماهواره‌ای المسیره، وابسته به حوثی‌های یمن، خبر داده بود که این پهپاد در الحدیده در ساحل غربی یمن مورد هدف قرار گرفته است.

*****

 

سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران در روز پنجشنبه ۳۰ خرداد واکنش‌های مختلفی را در داخل و خارج از ایران به همراه داشته است.

دولت و مقام‌های نظامی آمریکا با تشریح مختصات این پهپاد گفته‌اند که این پرنده نظامی هنگام پرواز در محدوده هوایی بین‌المللی هدف قرار گرفته اما سپاه پاسداران مدعی شده است که آن را بر فراز «محدوده سرزمینی» ایران سرنگون کرده است.

ظریف: به سازمان ملل شکایت می‌کنیم

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفته است پهپاد آمریکایی سرنگون‌شده در آسمان ایران بوده و «آمریکا در مورد آب‌های سرزمینی دروغ می‌گوید».

فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام، حمله ایران به این پهپاد را «بدون دلیل» خوانده ولی وزیر امورخارجه ایران با «دفاعی» خواندن این حمله، در صفحه توئیترش آمریکا را متهم به «تجاوز» کرده و گفته است این اقدام را به سازمان ملل ارجاع می‌دهد.

علاوه بر ظریف، «کیوان خسروی» سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران هم در موضع‌گیری مشابه‌ای گفت است آماده «واکنش قاطع» هستیم و «آمریکا هیچ توجیهی برای واکنش نظامی» به این رویداد ندارد.

او نیز آمریکا را متهم به «تجاوز» به حریم هوایی ایران کرده و گفته است ایران به سازمان ملل شکایت خواهد برد.

بامداد روز پنج‌شنبه یک فروند پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» پس از ورود به آسمان ایران هدف سامانه پدافندی سپاه پاسداران قرار گرفت. بر اساس بیانیه سپاه پاسداران، این پهپاد پس از پرواز از جنوب خلیج فارس، «بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد» و نهایتا درون فضای سرزمینی ایران هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

وزارت امورخارجه ایران نیز پیشتر اعلام کرده بود که پرواز این پهپاد، «غیرقانونی و تجاوزکارانه» و «نقض حریم» آسمان ایران بوده است.

در واکنشی دیگر، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران پینشهاد داده بود که دولت ایران «با قید فوریت» و به صورت رسمی از آمریکا در سازمان ملل شکایت کند.

پوتین: امیدوارم درگیری رخ ندهد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، نیز با اشاره به اینکه درگیری نظامی بین ایران و آمریکا «دست‌کم برای منطقه خاورمیانه یک فاجعه خواهد بود» ابراز امیدواری کرد که «موضوع به آنجا ختم نشود».

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، رئیس‌جمهوری روسیه در برنامه پرسش و پاسخ با شهروندان، در توضیح دیدگاهش گفت: چنین چیزی «به موجی از خشونت‌ها و احتمالا افزایش شمار پناهجویان از منطقه منجر خواهد شد».

ولادیمیر پوتین همچنین با اشاره به اینکه «ایران کشوری شیعه است» گفت: «ایرانیان حتی در جهان اسلام به این مشهورند که برای دفاع از کشورشان می‌توانند شدت عمل در پیش بگیرند».

دبیرکل سازمان ملل و موگرینی: طرفین خویشتنداری کنند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، از طرفین خواسته است که حداکثر تلاش خود را برای کاهش تنش‌ها به کار گیرند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در یک موضع‌گیری مشابه خواستار مسئولیت‌پذیری طرفین برای کاهش تخاصم موجود شده است.

او گفته دو روز پیش در واشینگتن با مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا دیدار و درباره پرهیز از افزایش تنش‌ها، دغدغه‌های مشترکی داشته‌اند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در دیدار با ترامپ از لزوم همراهی جهانی برای یافتن راه‌حل خروج از بحران سخن گفته است

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز که در واشینگتن به دیدار ترامپ رفته است، از تشدید تنش‌ها به شدت ابراز نگرانی کرد.

او تاکید کرد که باید با همراهی جامعه جهانی، راه‌حلی برای خروج از بحران موجود یافت.

تماس تلفنی وزیران خارجه روسیه و فرانسه

خبرگزاری اینترفکس گزارش داده که سرگئی لاوروف و ژان‌ایو لو دریان، وزیران خارجه روسیه و فرانسه، روز پنج‌شنبه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

بنابر همین گزارش، وزیران خارجه دو کشور درباره موضوعاتی مختلف از جمله ایران گفت‌وگو کردند.

به گزارش اینترفکس، جزئیات بیشتری از این مکالمه «که به درخواست فرانسه انجام شد» منتشر نشده است.

نتانیاهو: همه از آمریکا حمایت کنند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم در واکنش به سرنگون شدن پهپاد آمریکایی، در توئیتی نوشت که ایران در ۲۴ ساعت گذشته، «اعمال خشونت آمیز» علیه آمریکا و جامعه جهانی را تشدید کرده و ملت‌های خواهان صلح و امنیت باید از تلاش‌های آمریکا علیه ایران حمایت کنند.

سفر بولتون به اسرائیل

همزمان کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، روزهای شنبه و یکشنبه به اسرائیل سفر خواهد کرد تا با «مقام‌های ارشد اسرائیل و روسیه» دیدار کند.

کاخ سفید هدف از این سفر را «گفت‌وگو درباره امنیت منطقه» ذکر کرده و گفته است که آقای بولتون با نخست وزیر اسرائیل و همچنین با همتایان خود از اسرائیل و روسیه دیدار خواهد کرد.

جلسه در کاخ سفید

خبرگزاری آسوشیتدپرس عصرپنج‌شنبه ۳۰ خرداد به نقل از دو منبع مرتبط گزارش داد که از رهبران سنا و مجلس نمایندگان دعوت شده است برای گفت‌وگو با دونالد ترامپ «درباره گزارش توجیهی ایران» به کاخ سفید بروند.

بنابر همین گزارش، در این دیدار علاوه بر رهبران سنا و مجلس نمایندگان، نمایندگان ارشد کمیته‌های «اطلاعات» و «نیروهای مسلح» دو مجلس نیز شرکت خواهند داشت.

رادیو فردا

*****

واکنش ترامپ به سرنگونی یک فروند پهپاد آمریکا توسط سپاه پاسداران

ترامپ: ایران مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شد

ترامپ در باره هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی توسط سپاه گفت: «ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد. این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بود و این مسئله مستند شده است، ما آن را مستند ثبت کرده‌ایم، آن هم به طور علمی، نه فقط به حرف. اشتباه بدی مرتکب شدند.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به هدف‌ قرارگرفتن یک پهپاد ارتش آمریکا برفراز خلیج فارس در توئیتی نوشت: «ایران مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده است.»

ترامپ هم‌چنین در دیدار با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا در کاخ سفید در این باره  گفت: «ایران مرتکب اشتباه بزرگی شد. این پهپاد در آب‌های بین‌المللی بود و این مسئله مستند شده است، ما آن را مستند ثبت کرده‌ایم، آن هم به طور علمی، نه فقط به حرف. اشتباه بدی مرتکب شدند.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «پهپاد غیرمسلح بود و به روشنی بر فراز آبهای بین المللی پرواز می کرد. »

وی افزود: «احساس من این است، شاید هم اشتباه کنم، شاید هم درست باشد. احساس من این است که این اشتباه یک نفر بوده که کاری کرده که نباید می‌کرد. مرتکب اشتباه شده است. ممکن است یک آدم خودسر آن را هدف قرار داده باشد. تصور می کنم یک ژنرال یا فردی که در ساقط کردن پهپاد، اشتباه کرده است. نمی‌گویم که آن کشور اشتباه کرده است، بلکه یکی از افراد تحت فرماندهی اشتباه کرده است.»

ترامپ درباره اینکه واکنش آمریکا به این حادثه چه خواهد بود، گفت: «خواهید فهمید، خواهید فهمید. روشن است که می‌دانید که در این مورد زیاد صحبت نمی‌کنیم، اما آن‌ها مرتکب اشتباه شدند.»

 

پهپاد «گلوبال هاواک» ارتش آمریکا صبح روز پنجشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) با شلیک موشکی از سوی نیروهای سپاه پاسداران ایران بر فراز آبهای خلیج فارس سرنگون شد.

مقا‌م‌های مرکز فرماندهی نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه (سنتکام) می‌گویند این پهپاد در زمان هدف قرار گرفتن، بر فراز تنگه هرمز پرواز می‌کرد و وارد حریم هوایی ایران نشده بود.

بیل اوربان، سخنگوی سنتکام بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد (۲۰ ژوئن) به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «پهپاد آمریکایی بر فراز خاک ایران نبوده است.»

سنتکام هم‌چنین اعلام کرد که این پهپاد عملیاتی تحریک‌آمیز علیه ایران انجام نداده و نیروهای سپاه پاسداران بی‌دلیل آن را هدف قرار داده‌اند.

اما  سپاه پاسداران می‌گوید این پهپاد  پس از ورود به حریم هوایی ایران سرنگون شده است.

در بیانیه‌ سپاه پاسداران که ساعتی پس از هدف قرار دادن پهپاد آمریکایی منتشر شد، آمده است: «در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی گلوبال هاواک آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد».

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته که لاشه پهپاد سرنگون‌شده آمریکا در آبهای بین‌المللی تنگه هرمز است و اکیپ‌هایی از نیروی دریایی آمریکا به این منطقه اعزام شده‌اند. ارتش آمریکا هنوز درباره مکان دقیق لاشه پهپاد این کشور اظهار نظر نکرده است.

روایت منبع رویترز که نامش اعلام نشده، در صورت درستی، با روایت ایران در تضاد است. تهران می‌گوید پهپاد آمریکایی را در حریم سرزمینی ایران هدف قرار داده است.

ارتش آمریکا پیشتر نیز از تلاش نیروهای ایرانی برای سرنگون کردن یک پهپاد تجسسی آمریکا بر فراز آبهای خلیج فارس خبر داده بودند. بنابر گزارش سنتکام، یک موشک زمین به هوای ایران از نوع «اس ای ۷» در روز ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) یک پهپاد آمریکایی «ام کیو ۹» را نشانه گرفت.

به گفته سنتکام، ایران با این کار می‌خواست مانع «مشاهده حمله سپاه پاسداران به نفتکش کوکرکا کوریجس شود».

موشک سپاه پاسداران از فاصله یک کیلومتری پهپاد آمریکایی «ام کیو ۹» گذشته بود.

این پهپاد آمریکایی در حالی سرنگون شده که تنش‌ها میان ایران و آمریکا در پی حمله به دو کشتی نفتکش در آب‌های دریای عمان تشدید شده است. آمریکا ایران را مسئول این حمله‌ها می‌داند، اما ایران این اتهامات را رد کرده است.

مقام نظامی آمریکایی: پهپاد ساقط شده آمریکا ۳۴ کیلومتر از حریم ایران دور بود

چند ساعت بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران، جوزف گاستلا مقام نظامی نیروی هوایی آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت پهپاد آمریکایی دست کم ۳۴ کیلومتر از نزدیک ترین نقطه از مرز با ایران فاصله داشت.

این مقام نظامی افزود که پهپاد آمریکا در فضایی بین دبی در امارات و عمان هدف قرار گرفت.

این تازه ترین اظهارنظر این مقام آمریکایی در حالی است که ایران مدعی است که پهپاد آمریکا به خاطر ورود به حریم هوایی ایران هدف قرار گرفته است.

از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه ۳۰ خرداد به خبرگزاری رویترز گفت که قطعات متلاشی شده پهپاد ارتش ایالات متحده که توسط ایران ساقط شده در حریم دریایی ایران نیست.

این مقام، که رویترز هویت او را مشخص نکرده است، گفت که لاشه پهپاد ساقط شده در آب‌های بین‌المللی در تنگه هرمز افتاده و نیروی دریایی آمریکا به محل اعزام شده است.

اگر اظهارات این مقام با جمع‌آوری قطعات پهپاد تایید شود، آنگاه مدارک فیزیکی برای رد ادعای تهران که می‌گوید پهپاد در آب‌های سرزمینی ایران بوده، در دست خواهد بود.

 

Print Friendly, PDF & Email