پیام همبستگی جمهوری‌خواهان ایران به: همایش هشتم اتحاد جمهوری‌خواهان ایران

اعضای محترم اتحاد جمهوری‌خواهان ایران؛

سلام‌های گرم ما را به نمایندگی از کلیه اعضای همبستگی جمهوری‌خواهان ایران پذیرا باشید و به شما بابت تلاش‌هایتان برای برگزاری همایش هشتم خسته نباشید می‌گوییم و آرزو می‌کنیم همایش شما گام بلند دیگری در تقویت قطب جمهوری‌خواهی در سپهر سیاسی و مسیر دستیابی به دموکراسی برای ایران عزیزمان باشد. تداوم  فعالیت “اتحاد جمهوری‌خواهان” که از تشکل‌های قدیمی جمهوری‌خواه در کشور است، مایه خوشحالی همه نیروهای خواهان استقرار جمهوری عرفی (سکولار) در ایران است.

نشست شما در هنگامه‌ای برگزار می‌شود که میهن‌مان در شرایط حساسی به سر می برد و در این موقعیت ویژه، درک درست از شرایط و کمک به شکل‌گیری حرکت‌هایی برای تغییرات مثبت سیاسی و اجتماعی ضروری است. در این فضا انحصارطلبی سیاسی، واپسگرایی فرهنگی و ناکارآمدی‌های انباشته شده در چهار دهه‌ی گذشته، در کنار گسترش فشارهای خارجی بیش از پیش کشور را در سراشیبی سقوط قرارداده و مردم، به‌خصوص اقشار محروم را آسیب پذیر ساخته است.  به باور ما در این مقطع راه منطقی و امکان‌پذیر نجات کشور از آینده‌ای تیره که  تداوم وضعیت موجود درپی دارد،  گسترش اعتراضات اجتماعی و جنبش‌های مردم نهاد در سطح ایران است تا با سیال شدن قدرت و خواست و اراده‌ی مردم، موازنه قوای اجتماعی برضد سرکوب‌گران و اقتدارگرایان حاکم و به سود خیر و مصلحت ایرانیان تغییر یابد.  دو دهه‌ی اخیر و بخصوص عملکرد دولت روحانی و مجلس دهم بار دیگر نشان داد که نهاد ولایت فقیه سرسختانه در برابر هرگونه تغییر ساختاری حتی در معنای اقل آن مقاومت کرده و اجازه تحولات مثبت را نمی‌دهد. بخش مسلط اصلاح‌طلبان نیز بیش از پیش در برابر قدرت تسلیم شده و به جای پیگیری تغییرات سیاسی و اجتماعی و پاسخگویی به مطالبات معترضان، در پی سهم‌گیری بیشتر از بلوک قدرت و تناول از سفره رانت‌های نظام هستند.

این دو واقعیت، گویای بن بست رویکردهای رفورمیستی و اصلاح‌طلبانه و دل بستن به تغییرات در چارچوب قانون اساسی موجود است. در این راستا، بیش از پیش فضا برای پیشبرد تغییرات بینادین ساختار قدرت و گذار مسالمت آمیز از کلیت نظام جمهوری اسلامی به دموکراسی پایدار، مساعد شده است. افزایش صداها و نداهایی که در داخل کشور به روشها و طُرُق  مختلف بر ضرورت تغییر قانون اساسی و استقرار ساختار قدرت دموکراتیک تاکید می‌کنند، گواهی بر این مدعا است. بدیهی است موفقیت در حصول به گذار، نیازمند طی کردن پیش‌مرحله‌ی آزادسازی از طریق توانمند‌سازی جنبش‌های اعتراضی میدانی و عبور آنها از توان دستگاه سرکوب است.

از این‌رو در این مقطع افزایش همکاری‌ها و همگرایی در بین نیروهای جمهوری‌خواه عرفی (سکولار) که خود را مقید به موازین دموکراسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر دانسته و ضمن مخالفت با گسترش درگیری‌ها در روابط خارجی،  مشوق مدل حکومتی “جمهوری سکولار دموکرات” هستند ، نقش مهمی در تقویت و هم‌افزایی جنبش اعتراضی مردم ایران و امید آفرینی مضاعف دارد. افزایش همکاری‌ها و فراروئیدن آنها به سطوح بالاتر از لحاظ  سازمان‌یافتگی در روندی تدریجی و واقع بینانه نوید‌بخش ارتقاء جایگاه قطب جمهوری‌خواهی به عنوان بخشی از نیروهای دموکراسی‌خواه در عرصه سیاسی ایران خواهد بود.

 این حرکت نیازمند حفظ استقلال گروه‌های مختلف جمهوری‌خواه است که به لحاظ تاریخی، هویتی و ویژگی‌های گفتمانی و خواستگاه فکری، مسیرهای متفاوتی را پیموده‌اند و موجودیت متمایزی پیدا کرده اند اما این امر منافاتی با سمت گیری‌های راهبردی و استراتژیک در قالب جبهه‌ها و ائتلافات سیاسی آینده که موجب تقویت جمهوری‌خواهی شود نخواهد داشت. بنابراین به باور ما بهترین شکل پیوند، راهکارهای جبهه‌ای و ائتلافی است تا درهم پیوستگی مان با یکدیگر، جریان بزرگ جمهوری را قوام بخشد.

انتخابات مجلس یازدهم فرصت مناسبی است تا از یک سو گامی مهم در روند تشکیل اپوزیسیون معتبر، ملی و توانمند و تقویت جنبش دمکراسی‌خواهی از بُعد گفتمانی و سازمان‌یافتگی اجتماعی برداشته شود و از سوی دیگر جمهوری‌خواهان سکولار دمکرات، موجودیت متمایز سیاسی خود را در مواجهه با مشروطه خواهان پادشاهی و اصلاح‌طلبان به نمایش گذاشته و جایگاه مستقل خود در عرصه سیاسی را با دوری از تجارب شکست خورده و آزموده شده‌ی مشارکت در ساختار انتخاباتی معیوب جمهوری اسلامی  تثبیت کنند. این مسیر نیازمند هم‌اندیشی و بررسی‌های کارشناسی از سوی نیروهای ائتلاف است که امیدواریم هر چه سریعتر ساختار آن شکل گرفته و قوام یابد.

همبستگی جمهوری‌خواهان ایران  ضمن آرزوی موفقیت برای “اتحاد جمهوری‌خواهان ایران” در دستیابی به اهداف نشست دوسالانه خود، تمایل و آمادگی خود را برای گسترش فعالیت‌های مشترک  به سطح ائتلاف جمهوری‌خواهان سکولار- دمکرات اعلام می‌دارد.

هیات سیاسی –  اجرایی همبستگی جمهوری‌خواهان ایران

12 مهر 1398 ( 4 اکتبر 2019)

Print Friendly, PDF & Email