برنامه‌ریزی گروهی از اصلاح‌طلبان برای معرفی نامزد در انتخابات ریاست جمهوری

مردمک  ۱۳۹۱/۰۴/۲۵

یک عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس هشتم گفته «با روشن‌تر شدن اوضاع سیاسی»، اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۲ شرکت می‌کنند. در همین حال پیشنهادهایی برای انتخاب نامزد واحد برای اصلاح‌طلبان به میان آمده است.

علی اکبر اولیا که در انتخابات مجلس نهم نامزد نشد، امروز ۲۵ تیرماه به خبرگزاری مهر گفتاصلاح‌طلبان در حال تبادل نظر و جمع‌بندی برای حضور در انتخابات هستند.

او ضمن تاکید بر این نکته که اطلاح‌طلبان با کاندیدای واحد در انتخاب شرکت می‌کنند گفت که اصلاح‌طلبان در مورد موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم به دو دسته تقسیم شده‌اند.

به گفته آقای اولیا گروهی از اصلاح‌طلبان «چون در برابر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور احساس مسئولیت می‌کنند دوست دارند در قالب ارزش‌های نظام فعالیت داشته باشند» اما درباره این‌که شرایط برای حضورشان فراهم است یا نه دچار تردید هستند.

این نماینده سابق مجلس در مورد دسته دوم گفت که آن‌ها «اصلاح‌طلبان انتخابات را فرصت خوبی برای بازگشت می‌دانند که بتوانند در قالب انتخابات، دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کنند.

او گفت که اصلاح‌طلبان «با گذشت زمان و روشن‌تر شدن شرایط سیاسی کشور» حتماً در انتخابات شرکت می‌کنند.

علی اکبر اولیا حزب کارگزاران سازندگی ایران را حزبی اصلاح‌طلب دانست و گفت تفاوتی بین کاندیدای کارگزاران و اصلاح‌طلبان نیست و در درون جریان اصلاح‌طلبی هر یک از داوطلبان که اجماع نظر بیشتری نسبت به آن وجود داشته باشد،به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان معرفی خواهد شد.

اما اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن دولت محمد خاتمی که از او به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده نام برده می‌شود،گفت که موتور اصلاح‌طلبان هنوز خاموش است. هر گروهی برای خودش یک موتور محرک دارد. این موتور‌ها که روشن شود ناگهان یک موج راه می‌افتد.موتور اصلی و محرک اصلاح‌طلبان، دانشجویان و دانشگاه‌ها بودند. این موتور الان کار نمی‌کند.

به گفته او اکثریت اصلاح طلبان اعتقاد دارند که باید در چارچوب نظام، در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند.

آقای جهانگیری که با هفته‌نامه آسمان گفت و گو می‌کرد گفت که آقای هاشمی که ملاقات‌های منظمی با رهبر جمهوری اسلامی دارد، در آستانه انتخابات مجلس گفته بود که از نظر آیت‌الله خامنه‌ای آمدن اصلاح‌طلبان به انتخابات مخالفتی ندارند و حتی اگر اکثریت مجلس را هم بگیرند مشکلی نیست. ولی وقتی این مطلب به اصلاح‌طلبان رسید نزدیک ایام ثبت نام بود امکان گفت‌وگو و تصمیم‌گیری برای اصلاح‌طلبان نبود.

او درباره گمانه‌زنی‌ها در مورد کانیداتوری‌اش گفت که نمی‌تواند بگوید که اصلاً فکر نکرده است، ولی هنوز به تصمیم نرسیده‌‌ است.

به معتقد است چون عضوی از یک جریان به نام جریان اصلاح‌طلبان است،. پس مستقلاً نمی‌تواند اقدام کند.

به گفته او، این‌که برخی دیگر نیز چنین می‌کنند و خود رأساً تصمیم می‌گیرند بی‌این‌که با مجموعه اصلاح‌طلبان مشورت کنند، نه تنها کمک نمی‌کند، بلکه آسیب هم می‌زند.

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات مجلس نهم برنامه گسترده‌تری برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری دارند. یکی از این برنامه‌ها که از سوی حزب مردم‌سالاری ارائه شده، «طرح مناسک» است.

سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان گفت که در این طرح برای اجماع بر روی کاندیدای اصلاحات دو طرح پیشنهاد شده بود.

‌به گفته مجید محتشمی در طرح اول پیشنهاد شده بود تمام احزاب اصلاحات در هر ۳۱ استان چند نفر را انتخاب کنند و در نهایت افرادی که برگزیده می‌شوند، کاندیداها را انتخاب خواهند کرد.

او در مورد پیشنهاد دوم گفت، طبق برآوردها ۵۰ حزب اصلاح‌طلب در سراسر کشور وجود دارد که با معرفی کردن ۱۰ نفر از سوی هریک ازاین احزاب یک کنگره ۵۰۰ تشکیل می‌شود و در این کنگره کاندیداها برنامه هایشان را ارائه می دهند و هر کسی که بیشترین رای را آورد، به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان معرفی شود.

بحث‌ها پیرامون هماهنگی‌های اصلاح‌طلبان برای معرفی نامزد در انتخابات در حالی مطرح می‌شود که چهار تشکل قدرتمند از این جناح،‏ حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی رسما از فعالیت منع شده‌اند و برای حزب اعتماد ملی و مجمع روحانیون مبارز محدودیت‌های عمده‌ای ایجاد شده است.‏

Print Friendly, PDF & Email