خط لوله دور زدن نفت از خلیج فارس به راه افتاد

صدای آمریکا  ۱۳۹۱/۰۴/۲۵

همزمان با تشدید تهدید های ایران در مورد بستن تنگه هرمز در خلیج فارس، امارات متحده عربی امروز بی سرو صدا نخستین محموله نفت را در خط لوله ای  بارگیری کرد که از یک ترمینال جدید صادراتی در خلیج عمان می گذرد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی از فجیره می گوید مقامات نفتی امارات متحده عربی و مدیران شرکت های عمده نفتی اکسان موبیل، شل و توتال در مراسم بهره برداری از این ترمینال، که مسیری جایگزین برای صدور ۷۵ درصد نفت صادراتی امارات است، حضور داشتند.
امارات متحده عربی در واکنش به تهدید های ایران، عملیات ساختمانی این خط لوله و ترمینال صادراتی آن را  در امارت فجیره، که مدت ها به تاخیر افتاده بود، به سرعت به مراحل تکمیلی رساند.
امارات متحده عربی امیدوار است ظرف چند ماه آینده صادرات نفت را از این تاسیسات به یک میلیون و پانصد هزار بشکه در روز برساند ، که قریب دو سوم کل صادرات دو میلیون و چهار صد هزاربشکه  ای روزانه آن کشور است.
این خط لوله  ۳۷۰ کیلومتری می تواند در صورت لزوم تا سه چهارم صادرات نفتی امارات متحده عربی را  به  بازارهای مصرف منتقل کند.
نخستین محموله نفتی که   امروز  بارگیری شد نفت حاصل از حوزه هائی غربی در بلندی های مشرف به ابوظبی بود که از  ساحل فجیره  در شرق  امارات با کشتی به پاکستان صادر می شود.
بازار بخش عمده ای از نفت صادراتی امارات متحده عربی در آسیاست.

Print Friendly, PDF & Email