کمیسر عالی حقوق بشر اعدام کودک مجرمین درایران را محکوم کرد

ژنو(۲۲آوریل)– کمیسر عالی حقوق بشر، میشل بچله روز چهارشنبه اقدام مقامات ایران به اعدام دومین کودک مجرم در فاصله‌ی تنها چهار روز را محکوم کرد.

گزارش شده است که شایان سعیدپور سه شنبه۲۱ آوریل در زندان سقز در استان کردستان اعدام شده است. او در یک رسیدگ قضایی که به نظر می‌رسد شدیدا نقصان داشته، بابت جرم انتسابی که در رمانی که کم‌تر از ۱۸ سال داشته مرتکب شده، به اعدام محکوم شده است. آقای سعیدپور یکی از ۸۰ زندانی بوده است که در تاریخ ۲۷ مارس در اعتراضات علیه شرایط زندان به دنبال شیوع کووید-۱۹از زندان سقز فرار کرده‌اند. او در تاریخ ۳ آوریل مجددا بازداشت شده است.
گزارش شده است که شنبه گذشته ۸ آوریل، مجید اسماعیل زاده نیز در زندان اردبیل در استان اردبیل اعدام شده است. او در سال ۲۰۱۲ بازداشت شده و به اتهام انتسابی قتل در زمانی که کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌است به اعدام محکوم شده‌است.

مرگ زندانی سوم، دانیال زین‌العابدینی که او نیز با وجود این که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸سال داشته به اعدام محکوم شده بود، در تاریخ ۲ آوریل تأیید شد، پس از آن که توسط مأمورین در زندان میاندوآب در استان آذربایجان غری مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. او و زندانیان دیگری که در تاریخ ۲۸مارس در زندان مهاباد جهت اعتراض به شرایط زندان در پی همه‌گیری کووید-۱۹ و خودداری مسئولین از آزادی موقت آنان شورش کرده بودند، به زندان میاندوآب منتقل شده بود.


کمیسر عالی اظهار داشت «اعدام این دو کودک مجرم مطلقا به موجب قوانین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع است. نهادهای مختلف سازمان ملل و گزارشگران ویژه مکررا تصریح کرده‌اند که صدور مجازات اعدام برای جرایم افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال داشته اند، مطلقا ممنوع است.»


«با وجود مداخلات مکرر و تعاملات دفتر من با دولت ایران درباره‌ی این موضوع، صدور این احکام و اعدام کودک مجرمین ادامه دارد. این مسأله موجب تأسف و -با توجه به غیرقانونی بودن آشکار آن- محکوم است. من درخواست خود از مقامات ایران را تکرار می‌کنم که به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری خود احترام گذاشته، فورا اعدام کودک مجرمین را متوقف کرده و تمامی مجازات‌های اعدام را تعدیل نمایند.»

وی‌افزود:«همچنین ضرب و شتم تا حد مرگ دانیال زین‌العابدینی در حالی که وی دربازداشت دولت بوده است نقض فاحش حق بر حیات به موجب قوانین بین‌المللی حقوق یشر است.»


بچله به مقامات ایران یادآورشد که دفتر حقوق بشر سازمان ملل از آنان خواسته بود فورا نسبت به مرگ زین‌العابدینی اقدام به تحقیقات مستقل و بی‌طرفانه کند و افراد مسئول مورد بازخواست قرارگیرند.

بچله گفت «این واقعیت که دو تن از این کودک مجرمی که در سه هفته گذشته جان شا ن را از دست داده‌اند در اعتراضات ناشی از ترس شیوع کوید- ۱۹ در زندان‌ها شرکت داشته‌اند، نگرانی شدیدی نسبت به احتمال تسریع اعدام سایر زندانیان محکوم به مرکگ که در این اعتراضات شرکت کرده‌اند، ایجاد می کند.

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *