بازداشت کوتاه مدت مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده

 امروز دوشنبه ۲۷ مرداد، مهراوه خندان، دختر ۲۰ ساله نسرین ستوده بازداشت و دقایقی پیش با تودیع قرار کفالت از دادسرای اوین آزاد شد. بازداشت او بدون ارائه هیچگونه توضیحی توسط نیروهای امنیتی و در منزل صورت گرفته است. خانواده نسرین ستوده در دوران حبس او همواره تحت فشارهای امنیتی و قضایی بوده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۲۷ مردادماه ۹۹، مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ساعاتی با تودیع قرار کفالت از دادسرای اوین آزاد شد.
رضا خندان، همسر نسرین ستوده در گفتگو با گزارشگر هرانا ضمن تائید این خبر گفت: “ظهر امروز ۵ مامور امنیتی در مقابل درب منزل آمده و بدون اینکه پیشتر احضاری صورت گرفته باشد بدون ارائه توضیحی مهراوه را بازداشت و به شعبه یک دادسری اوین منتقل کردند. نهایتا پس از چند ساعت پیگیری، دقایقی پیش با تودیع قرار کفالت آزاد شد”.

در سالهای حبس نسرین ستوده خانواده او همواره از سوی نهادهای امنیتی و قضایی تحت فشار بوده اند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین از روز سه‌شنبه ۲۱ مردادماه، طی نامه‌ای با شرح درخواست آزادی زندانیان سیاسی از اعتصاب غذای خود خبر داد.

نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. به گفته محمد مقیمی یکی از وکلای ستوده حکم وی در مجموع ۳۸ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق برای ۲ پرونده باز نسرین؛ بابت پرونده اول ۵ سال زندان و بابت پروندهٔ دوم ۳۳ سال زندان با ۱۴۸ ضربه شلاق به خود او ابلاغ شد.

در رابطه با پرونده دوم، خانم ستوده در جلسه دادگاهی که در تاریخ ۹ دی ۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد به صورت غیابی از بابت هفت عنوان اتهامی از جمله «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، عضویت موثر در گروهک غیرقانونی و ضد امنیتی کانون مدافعان حقوق بشر، لگام (حذف اعدام) و شورای ملی صلح، تشویق مردم به فساد و فحشا و فراهم آوردن موجبات آن و ظاهر شدن بدون حجاب شرعی در محل شعبه بازپرسی، اخلال در نظم و آسایش عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» جمعاً به ۳۳ سال حبس و تحمل ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. با این حال طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در ایران از این مدت ۱۲ سال آن «قابلیت اجرا دارد».

خبرگزاری هرانا

خانم ستوده مادر دو فرزند به نام‌های مهرآوه و نیما است.

دختر نسرین ستوده به دادسرای اوین برده شد

دویچه وله: مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده به دادسرای اوین برده شده است. ماموران قضایی حوالی ساعت ۱۱ پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۷ مرداد (۱۷ اوت) با مراجعه به منزل رضا خندان پدر مهراوه، او را به دادسرای اوین بردند.

هنوز دلیل احضار مهراوه خندان به دادسرای اوین روشن نیست. اما او پیشتر زمانی که تنها ۱۲ سال داشت از سوی دادسرای اوین بدون داشتن هیچگونه پرونده‌ای، ممنوع‌الخروج شده بود. چهار سال بعد (۲۰۱۶) هنگامی که مهراوه همراه پدرش برای گرفتن گذرنامه مراجعه کرده بود، به دلیل ممنوع‌الخروج بودن از دادن گذرنامه به وی خودداری شده بود.

در سال‌هایی که نسرین ستوده زندانی بود خانواده او زیر فشار بود. همسرش رضا خندان برای مدتی بازداشت شد و در برابر ملاقات منظم فرزندانش با وی نیز مانع‌تراشی می‌شد.

نسرین ستوده در ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ بازداشت شده و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد. او با اتهاماتی چون “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، عضویت در شورای ملی صلح، عضویت در کارزار حذف اعدام، حضور بدون حجاب در شعبه بازپرسی، “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” به مجموعا ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که طبق قانون مجازات اسلامی، ۱۲ سال این حکم اجرا می‌شود.

******

نگرانی نمایندگان پارلمان اروپا از سلامتی نسرین ستوده

دو مسئول نهادهای حقوق بشر پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اوضاع جسمی نسرین ستوده ابراز نگرانی کردند. آنها از دولت‌مردان ایران خواستند، به “ندای عدالت‌طلبانه” این مدافع حقوق بشر زندانی گوش فرادهند.

روز سه‌شنبه، ۲۸ مرداد (۱۸ اوت) هایدی ‌هاوتالا، نایب رئیس در امور دموکراسی، حقوق بشر و جامعه‌ی ساخاروف، و ماریا آرنا، رئیس کمیسیون فرعی حقوق بشر پارلمان اروپا بیانیه‌ای در رابطه با اعتصاب غذای وکیل زندانی نسرین ستوده و افزایش فشار بر خانواده او صادر کردند.

در آغاز این بیانیه که در بخش خبر وبگاه پارلمان اروپا منتشر شده آمده است: «ما به شدت در مورد سلامتی نسرین ستوده، برنده جایزه ساخاروف، نگران هستیم. او برای دومین بار در کمتر از شش ماه، زندگی خود را به‌خاطر اعتصاب غذا به خطر انداخته، زیرا دولت‌مردان ایران از پاسخ‌گویی به هرگونه درخواست قانونی برای آزادی مدافعان حقوق بشر و زندانیان عقیدتی سر باز می‌زنند.»

در ادامه بیانیه ضمن یادآوری این که زندانیان سیاسی و عقیدتی از اقدام حکومت ایران برای آزادی گسترده زندانیان در واکنش به شیوع کرونا بی‌بهره مانده‌اند تاکید شده که اوضاع این زندانیان در بحبوحه بیماری مرگ‌زای کووید ۱۹ بدتر شده است.

اشاره به دستگیری مهراوه خندان

نمایندگان پارلمان اروپا پس از اشاره به حکم ۳۸ سال زندان نسرین ستوده “به اتهام‌های ساختگی”، به دستگیری دختر او مهرآوه خندان پرداخته‌اند و شجاعت ستوده را ستوده‌اند.

مهراوه خندان روز دوشنبه، ۲۷ مرداد در منزل پدری‌اش دستگیر و پس از چند ساعت بازجویی با قرار کفالت آزاد شد.

گزارشگران بدون مرز هدف این اقدام را فشار بیشتر بر مادر دربند او ارزیابی کرده است.

نسرین ستوده از روز ۲۱ مرداد در اعتراض به برخوردهای فراقانونی و بی‌اعتنایی متولیان امر به حق آزادی مشروط زندانیان سیاسی و عقیدتی، اعتصاب غذا کرده است.

این وکیل مدافع منتقدان جمهوری اسلامی در خرداد ماه ۱۳۹۷ بازداشت  و به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام”، عضویت در شورای ملی صلح، عضویت در کارزار حذف اعدام،  حضور بدون حجاب در شعبه بازپرسی، “نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی” به مجموعا ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده که طبق قانون مجازات اسلامی، ۱۲ سال این حکم اجرا می‌شود.

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *