حمله به معترضان، بمباران و کشتار مردم فلسطین را محکوم می کنیم!


درگیری و تنش بین دولت دست راستی اسرائیل و فلسطینان، ابعاد گسترده‌تری یافته‌است. اعتراضات مسالمت آمیز به حکم دادگاه اسرائیلی در مورد تخلیه‌ی اجباری خانه‌های فلسطینی‌ها در ناحیه‌ی «شیخ جراح»، از بیت المقدس فراتر رفته‌ و به تنش سراسری تبدیل شده‌است. واکنش دولت اسرائیل به اعتراض‌های مسالمت آمیز فلسطینی‌ها با اعلام آماده‌باش پلیس و داعمال خشونت در مسجد الاقصی در آستانه‌ی عید فطر، درگیری با مردم و تنش با آن‌ها را به مناطق دیگر نیز کشانده‌است. انتشار ویدیوئی از یک مرد عرب که توسط افراطی‌های یهودی از اتومبیل بیرون کشیده‌شده و مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد، نمونه‌ای از خشونت جاری علیه اعراب ساکن اسرائیل است. این نوع درگیری‌ها به گسترش بیشتر تنش و خشونت متقابل اعراب و یهودیان در اکثر شهرهای اسرائیل منجر شده‌است.

خشونت‌های متقابل در برخی مناطق اسرائیل از کنترل خارج شده است. تا جائی که رئیس‌جمهور اسرائیل نسبت به ادامه‌ی این وضعیت هشدار داده است. شهردار« لد» وضعیت این شهر را مثل «جنگ داخلی» توصیف کرده‌است. هم اکنون در این شهر حکومت نظامی اعلام شده‌است. شواهد حاکی است دارودسته‌های دست راستی به شکار فلسطینی‌ها و اعراب اسرائیلی در شهرهای مختلف مشغول‌اند. هم زمان، بعد از شلیک موشک از طرف حماس به سوی شهرهای اسرائیل، ارتش این کشور باریکه‌ی غزه را در معرض بمباران‌های ویرانگر و انتقامجویانه قرار داده‌است. ارتش اسرائیل تا شامگاه پنجشنبه بیش از ۶۰۰ هدف را در غزه بمباران و در یک مورد یک برج ۱۳ طبقه را با خاک یکسان کرده است. میزان واقعی خسارات و تلفاتی که وارد شده، هنوز روشن نیست. اما بنا به اخباری که منتشر شده‌است حداقل ۱۱۹ تن کشته شده‌اند که ۱۷ تن از آن‌ها کودکان بوده‌اند. حماس و جهاد اسلامی نیز اعلام کرده‌اند که صدها موشک را به سوی شهرهای اسرائیل شلیک کرده‌اند. در همین رابطه اعلام شده است که ۹ تن در اثر موشک‌های حماس جان خود را از دست داده‌اند که یکی از آن‌ها از سربازان ارتش اسرائیل بوده‌است.

دولت نتانیاهو برای برون رفت از بن‌بستی که بعد از برگزاری چهار انتخابات در عرض دو سال گذشته، هم‌چنان گرفتار آن است، در صدد بهره‌برداری از این خشونت‌ها برای نجات خود است. بنیامین نتانیاهو نفع خود را در ادامه‌ی خشونت‌ها و تشدید اقدامات جنگی علیه فلسطینی‌ها می‌بیند تا با جلب افراطی‌ترین جریان‌های دست راستی بتواند دوباره دولت خود را سرپا نگه دارد. از طرف دیگر، حماس نیز در رقابت با دولت خودگران فلسطین، با شلیک بی‌هدف صدها موشک به سوی شهرهای اسرائیل، بهانه‌ی لازم را برای بمباران مردم غزه و اقدامات جنگی ویرانگر ارتش اسرائیل مهیا می‌کند. شلیک این موشک‌ها نه تنهاکمکی به پایان دادن به خشونت‌ها و تامین امنیت مردم فلسطین و اعراب اسرائیلی نمی‌کند، بلکه برعکس بر دامنه‌ی خصومت‌های کور می‌افزاید. فلسطینی‌ها باید به جای دامن زدن به خشونت و خصومت بیشتر و افتادن در دام دولت نتانیاهو، از تظاهرات مشترک اعراب و یهودیان طرفدار صلح در مخالفت با خشونت و جنگ حمایت کنند.

اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار آتش بس فوری، توقف بمباران غزه و موشک باران شهرها از سوی حماس و خاتمه‌ی خشونت و سرکوب است. ما اقدامات دولت دست راستی اسرائیل در سرکوب اعتراضات فلسطینی‌ها، ترویج خشونت علیه اعراب ساکن اسرائیل، بمباران غزه، هم‌چنین موشک باران شهرهای اسرائیل را شدیدا محکوم می‌کنیم. اعتراض به صدور حکم تخلیه‌ی خانه‌های فلسطینی‌ها حق آنان است. این احکام باید لغو شوند. دولت اسرائیل باید به اشغال فلسطین، تبعیض علیه شهروندان عرب این کشور پایان دهد. ادامه‌ی اشعال سرزمین های فلسطینی و تبعیض علیه اعراب اسرائیلی عامل مهمی در ادامه‌ی چرخه‌ی خشونت و تشویق افراط‌گرائی در هر دو سو است. ما شهرک‌سازی‌ها در مناطق اشغالی را غیر قانونی می دانیم و از اجرای مصوبات سازمان ملل متحد، بازگشت اسرائیل به مرزهای ۱۹۶۷، تشکیل دو دولت و همزیستی دو ملت در کنار هم پشتیبانی می‌کنیم.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ – ۱۴ مه ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

2 comments

  • اکبر

    مقصر اصلی حماس و گروه های نیابتی ج. ا هستند که مردم را سپر بلا کرده اند نه اسراییل!

  • ناصر اذرافروز

    محکوم میکنم جنایات دولت اسراییل با چنین جنایتی علیه مردم بیگناهی که مایل به خشونت نیستند .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *