بازداشت ۷ وکیل دادگستری و فعال مدنی؛ تداوم نگهداری پنج تن در بازداشت

حقوق بشر ایران؛ ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰: روز شنبه ۲۳ مرداد ماه، ماموران امنیتی ۷ تن از وکلای دادگستری و فعالان مدنی که قصد تنظیم شکایتی علیه ستاد کرونا و شخص اول مملکت را داشتند در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی تهران بازداشت کردند. دو تن از ایشان، ساعاتی پس از بازداشت آزاد شدند و ۵ تن دیگر همچنان در بازداشت هستند.

سازمان حقوق بشر ایران بازداشت این ۷ وکیل و فعال مدنی را به‌شدت محکوم کرده و خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط ایشان است. محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان در این خصوص گفت: «مقامات جمهوری اسلامی به جای سرکوب منتقدین، بایستی در قبال بی‌کفایتی مسئولان، سیاست‌های غلط و بخصوص نقش فرد شماره یک نظام در تلف شدن روزانه صدها نفر بخاطر کرونا پاسخگو باشند».

بعد از ظهر شنبه، ۲۳ مرداد ماه، ۷ تن از وکلای دادگستری و فعالان مدنی به‌نام‌های آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی تهران، توسط نیرهای امنیتی بازداشت شدند.

پس از ساعاتی، محمدهادی عرفانیان کاسب و لیلا حیدری، که هردو وکیل دادگستری هستند، آزاد شدند. با این وجود، پنج تن دیگر همچنان در بازداشت هستند.

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «این وکلا و فعالان مدنی می‌خواستند از رهبری درخصوص مدیریت بحران کورونا، شکایتی به دادگاه کارکنان دولت ارائه دهند».

یک منبع دیگر که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «در جلسه‌ای که در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی برگزار شده بود، ناگهان ۱۵ نفر به همراه دو بازپرس وارد می‌شوند و ایشان را دستگیر می‌کنند».

گفتنی است، در جریان بازداشت این افراد، برخی وسایل شخصی، از جمله تلفن‌های همراه ایشان توسط ماموران ضبط شده است.

درپی این بازداشت جمعی وکلا و فعالان مدنی، اعضای کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز طی بیانیه خواستار آزادی فوری همه بازداشت‌شدگان و برخورد قاطع باعاملان بازداشت ایشان شدند.

دربخشی از این بیانیه آمده است: «شماری از همکاران؛ وکلای دادگستری که طبق اصل ۳۴ قانون اساسی در تدارک دادخواهی نسبت به قصور و تقصیر حکمرانی پیرامون مدیریت و مهار اپیدیمی کرونا بوده‌اند قبل از هر اقدامی توسط اشخاصی که خود را ضابطین و عوامل قضایی معرفی کرده‌اند تهدید به انصراف از شکایت و متعاقبا بدون تحقق هر جرمی و فارغ از موازین نحوه رسیدگی به تخلفات وکلا مصوب کانون بین المللی وکلای دادگستری بازداشت شده‌اند».

ایران امروز

*****

بازداشت هفت وکیل دادگستری و کنشگر مدنی توسط نیروهای امنیتی تهران

شمار دیگری از وکلای دادگستری و فعالان مدنی در تهران بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی لوازم شخصی آن‌ها را ضبط کرده‌اند. از علت بازداشت و محل انتقال آن‌ها اطلاعی در دست نیست. احتمال می‌رود تعداد بیشتری بازداشت شده باشند.

روز شنبه ۲۳ مرداد (۱۴ اوت) خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از بازداشت دست‌کم هفت وکیل دادگستری و کنشگر مدنی خبر داده است.

این خبرگزاری نام بازداشت شدگان را چنین اعلام کرده است: آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری.

گفته شده است که لیلا حیدری، محمدهادی عرفانیان کاسب، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی و آرش کیخسروی از وکلای دادگستری بوده‌اند. این در حالی است که مهدی محمودیان روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بوده است. مریم افرافراز نیز از کنشگران مدنی و از اعضای جمعیت امام علی است.

این خبرگزاری در گزارش خود نوشته است که این افراد «توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.»

گفته می‌شود لوازم شخصی این افراد و از جمله تلفن همراه آنان توسط نیروهای امنیتی تهران ضبط شده است. همین منبع خبری در ادامه نوشته است:

«هرچند از دلایل بازداشت، نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری این افراد اطلاعی در دست نیست با این حال احتمال می‌رود تعداد بازداشت شدگان بیش از این تعداد بوده باشد.»

دویچه وله

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *