بحران افغانستان؛ اشرف غنی گریخت، طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری شدند

ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان

ساعاتی بعد از گریختن محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از این کشور، افراد طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری در کابل شدند.

تلویزیون الجزیره با نمایش تصاویر اعضای طالبان در نقاط مختلف ساختمان ارگ تایید کرد که آنها کنترل ارگ ریاست جمهوری را در دست گرفته‌اند.

در این تصاویر دیده می‌شود که اعضای طالبان پرچم این کشور را در داخل ارگ برمی‌چینند و پرچم خود را به جای آن بالا می‌برند.

یکی از سخنگوهای طالبان گفته است که این گروه کنترل ۱۱ منطقه پایتخت را در دست گرفته است.

محمد اشرف غنی، ساعاتی بعد از خروج از افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک کرده است.

آقای غنی گفت که امروز با انتخاب سختی برای “ایستادن مقابل طالبان مسلح” یا “ترک کشور عزیز” افغانستان روبرو بوده است.

او طالبان را برنده “داوری شمشیر و تفنگ” خواند و گفت که اکنون آنها مسئول حفاظت از “عزت نفس، ثروت و شرافت” مردم افغانستان هستم.

پیشتر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان اعلام کرد که یک “شورای هماهنگی” با هدف صلح و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تشکیل شده است.

ساعاتی قبل عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی هم با نشر ویدیویی در فیسبوک خود از آقای غنی با عنوان “رئیس جمهور پیشین” یاد کرد و گفت از کشور خارج شده است.

او در این ویدیو گفته است که از نیروهای امنیتی کشور می‌خواهد که در “تامین امنیت همکاری” کنند. آقای عبدالله همچنین از طالبان خواست که “بدون وارد شدن” به شهر مجال بدهند که “خدای نخواسته” تغییر وضعیت باعث برهم خوردن اوضاع امنیتی و تلفات و خسارت به مردم نشود. وی در پایان سخنان خود افزوده است که (محمد اشرف غنی) “رئیس جمهور پیشین افغانستان، افغانستان را ترک کرد و کشور و ملت را در این حالت قرار داد.”

تشکیل شورای هماهنگی در کابل

از سوی دیگر براساس تازه‌ترین گزارش‌ها از افغانستان و در پی خروج آقای غنی و تعدادی دیگر از مقامات مسئول از این کشور گزارش شده است که عبدالله عبدالله رئیس شواری عالی مصالحه ملی، گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور، یک شورای هماهنگی با هدف صلح و انتقال مسالمت آمیز قدرت تشکیل داد‌ه‌اند.

به گفته همین گزارش‌ها این شورا از نیروهای امنیتی حکومت و نیروهای امنیتی تحریک اسلامی طالبان میخواهد با حفظ خویشتنداری جلو درگیری‌ها، هرج و مرج و تحریکات افراد غیرمسئول و غیرمرتبط را قاطعانه بگیرند.

ایران نیز از تشکیل این شورا حمایت کرده است و آن را زمینه‌ساز صلح و گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت خوانده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توییتی گفته است که “خشونت و جنگ، همانند اشغال، هیچگاه راه فیصله مشکلات افغانستان نبوده‌ و نخواهد بود. ابتکار برادران در شورای هماهنگی و دیگر رهبران افغانستان می‌تواند زمینه‌ساز گفتگو و انتقال مسالمت‌آمیز به صلح پایدار باشد. جمهوری اسلامی ایران به کوشش خود برای مصالحه در افغانستان ادامه می‌دهد.”

بیانیه طالبان در مورد ضرورت ورودجنگجویانش به کابل

در همین حال طالبان با نشر در اعلامیه تازه‌ای گفته است که در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه حوزه‌های امنیتی در کابل، دریافت کرده و اینکه پلیس قادر به تأمین امنیت ، وزارت‌ها نیست و نیروهای امنیتی دولتی “فرار کرده‌اند”.

در این اعلامیه آمده که “امارت اسلامی به نیروهای خود دستور داد تا وارد مناطق کابل شوند که دشمن از آنجا رفته و مناطقی خطر سرقت وجود دارد.”

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز گفته که “مردم نگران نباشند”.

ساعتی پیش نیز سهیل شاهین ، مذاکره کننده طالبان در تماسی با یلدا حکیم خبرنگار بی‌بی‌سی گفت که به مردم کابل “اطمینان” می‌دهد که جان آنها در “امان” است .

او گفت: “ما به مردم در افغانستان ، به ویژه در شهر کابل اطمینان می‌دهیم که اموال و جان آنها در امان است هیچ انتقامی از هیچ کسی در کار نخواهد بود.” ما خدمتگزار مردم و این کشور هستیم. “

همزمان عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت کشور (داخله) افغانستان در ویدیوی کوتاهی به رسانه‌ها گفت که وزارت داخله منع رفت و آمد از ساعت ۹ شب در کابل برقرار کرده است و هرکسی که پس از این ساعت در شهر دیده شود با او مانند “دزد و چپاولگر” برخورد می‌شود.

هیات افغانستان
توضیح تصویر، براساس گزارش‌ها و همزمان با ادامه بحران افغانستان، سفارت پاکستان در کابل می‌گوید که هیاتی از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی افغانستان به اسلام آباد رسیده‌اند

این تحولات در حالی رخ داده است که ساعتی پیش و همزمان با ادامه بحران افغانستان، سفارت پاکستان در کابل اعلام کرد که هیاتی از مقام‌های دولتی و چهره‌های سیاسی افغانستان به اسلام آباد رسیده‌اند.

در عکس‌هایی که سفارت پاکستان نشر کرده، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان، محمد یونس قانونی، معاون پیشین رئیس جمهور، احمد ضیا مسعود، معاون پیشین رئیس جمهور، معاون پیشین رئیس جمهور، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان، احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد شهید مسعود دیده می‌شوند.

سفارت پاکستان گفته که آنها برای دیدار “سه روزه” در مورد صلح و ثبات افغانستان به پاکستان رفته‌اند.

line

تحولات افغانستان؛ آنچه که در ۲۴ ساعت اخیر گذشت:

پیشتر گزارش‌ها از کابل، پایتخت افغانستان، حاکی از این بود که طالبان در دروازه‌های شهر هستند. براساس همین گزارش‌ها طالبان به نیروهای خود دستور داده در دروازه های کابل منتظر بمانند. در بیانیه‌ای از سوی طالبان آمده است که مسئولیت امنیت شهر در حال حاضر بر عهده دولت است و مذاکرات برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت ادامه دارد.

پیشتر و اوایل صبح امروز گزارش شده بود که آقای غنی، گفتگوی اضطراری با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان و نمایندگان ناتو داشت.

همزمان با این تحولات خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از مقامات افغانستان گزارش کرده بود که هیاتی از طرف طالبان برای گفتگو به ارگ ریاست جمهوری رسیده است. مقامات رسمی دولت افغانستان در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند اما اکنون محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر در تویتتر نوشته که “ملابرادر و یا هیاتی” از طرف گروه طالبان به کابل نرفته است.

طالبان در بیانیه‌ای از افغان‌ها خواست که مردم در این کشور بمانند و تأکید کرد که طالبان می‌خواهد مردم “از هر قشری زندگی خود را در یک سیستم اسلامی با دولتی مسئول ببینند، سیستمی که برای همه پذیرفتنی باشد”.

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد طالبان در قطر نیز گفت که این گروه قصد ندارد “به زور” وارد کابل شود. و دولت هم گفت که اوضاع در کابل “تحت کنترل” است.

در عین حال پیشتر رسانه‌ها گزارش کردند که با نزدیک شدن نیروهای طالبان به شهر کابل، سفارت ایالات متحده آمریکا پروسه تخلیه را سرعت بخشیده است.

خبرگزاری فرانسه امروز در گزارشی میدانی از دیده شدن هلیکوپترهای به پرواز در آمده از سفارت آمریکا و خودروهای زرهی در حرکت خبر داد.

مقامات نظامی آمریکا بدون ذکر نام به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که کارکنان سفارت در حال سوزاندن مدارک حساس و محرمانه هستند و دود آن از سفارت آمریکا در کابل دیده می‌شود.

در همین حال روسیه گفته که در حال گفتگو با سایر کشورها برای تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوضاع افغانستان است.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه روسیه همچنین گفته که این کشور برنامه‌ای برای تخلیه سفارت این کشور در کابل ندارد. به این دلیل که طالبان به روسیه و شماری دیگر از کشورها تضمین امنیتی داده است.

تصرف جلال‌آباد

در طول شب گذشته و ساعات اولیه بامداد امروز خبرگزاری ها از تصرف شهر جلال آباد در شرق افغانستان به وسیله شبه نظامیان طالبان در بامداد یکشنبه خبر دادند. طالبان همچنین ادعا کرد که ولایت دایکندی در مرکز افغانستان را نیز تصرف کرد است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طالبان بدون درگیری وارد شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار شدند.

رویترز به نقل از یک مقام محلی نوشت فرماندار جلال آباد شهر را تسلیم کرده است تا مانع از کشتار غیرنظامیان شود.

جلال اباد
توضیح تصویر، در این عکس ضیاءالحق امرخیل، والی ننگرهار با افراد طالبان دیده می‌شود

شبه نظامیان طالبان روز شنبه نیز از تصرف شهر مزارشریف، مهم ترین شهر شمال افغانستان و سه ولایت پکتیا، پکتیکا و کنر خبر داده بودند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا شنبه از تصمیم خود برای خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان دفاع کرد و از افزایش تعداد سربازانی که برای خروج دیپلمات ها و کارمندان آمریکایی به کابل فرستاده می شوند، به ۵۰۰۰ نفر خبر داد.

آقای بایدن در بیانیه خود تاکید کرد که نمایندگان آمریکا به اعضای طالبان در قطر هشدار داده اند که اگر جان کارکنان آمریکایی در افغانستان به خطر بیفتد، آنها با “واکنش سریع و قدرتمند آمریکا” مواجه خواهند شد.

به گفته خبرنگاران آمریکایی، واشنگتن از طالبان خواسته است تا پیش از تخلیه سفارت ایالات متحده وارد کابل نشود.

از سوی دیگر، شبکه سی بی اس در آمریکا شنبه خبر داد که بخش عمده ای از کارکنان سفارت آمریکا در کابل طی ۳۶ ساعت آینده از أفغانستان خارج خواهند شد و باقی مانده کارکنان هم تا ۳۱ اوت کابل را ترک خواهند کرد.

line

گاهشمار مختصر پیشروی طالبان در چند ماه اخیر:

آوریل: جورج بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج می کند. براساس برنامه زمانبدی شده خروج نیروها از ماه مه آغاز و در ۱۱ سپتامبر پایان خواهد یافت و به این ترتیب به طولانی ترین جنگ آمریکا پایان داده می شود.

مه: طالبان حملات گسترده ای را علیه نیروهای افغان در ولایت هلمند در جنوب افغانستان آغاز کردند و همزمان حملاتی به سایر ولایات هم انجام شد.

ژوئن: نماینده سازمان ملل درافغانستان گفت که طالبان بیش از ۵۰ منطقه از ۳۷۰ منطقه را تصرف کرده است. طالبان حملاتی را در شمال، دور از پایگاههای سنتی خود در جنوب آغاز کردند.

۲۱ ژوئیه: به گفته یک ژنرال آمریکایی، طالبان حدود نیمی از ولسوالی های افغانستان را در کنترل خود دارد.

۶ اوت: نیروهای طالبان زرنج را در جنوب تصرف کردند، اولین مرکز ولایتی که در یک سال به دست آن ها افتاد.

۱۳ اوت: چهار مرکز ولایت دیگر در یک روز سقوط کرد، از جمله قندهار دومین شهر بزرگ افغانستان.

۱۴ اوت: طالبان شهر مهم مزارشریف را در شمال تصرف کرد.

۱۵ اوت: طالبان توانست بدون درگیری شهر جلال آباد در شرق را به کنترل درآورد و به کابل، پایتخت نزدیک شود.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *