در آخرین درگیری‌های سوریه ‘بیش از ۲۰۰ نفر’ کشته شدند

بی بی سی   ۱۳۹۱/۰۴/۳۱

مخالفان دولت سوریه اعلام کرده‌اند که در آخرین درگیری‌هایشان با نیروهای دولتی بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند که بیشتر آنها در دمشق، پایتخت سوریه بوده‌اند.دولت اعلام کرده است که در حال مقابله با “گروه‌های تروریستی” است که به پایتخت نفوذ کرده‌اند. با این حال، مخالفان مسلح دولت گفته‌اند که نیروهای دولتی را در مناطق مختلف دمشق هدف حمله قرار داده‌اند.گزارش‌هایی از بروز درگیری شدید در شهر حلب نیز منتشر شده است.اخوان‌المسلمین که از گروه‌های اصلی مخالف دولت سوریه به شمار می‌رود، اعلام کرده است که تسلط دولت در بسیاری از مناطق در حال از دست رفتن است.

این گروه خواهان برقراری نظم و خویشتنداری شده است.

گزارش شده است که به دنبال پیشروی مخالفان دولت در بخش‌هایی از دمشق، پایتخت سوریه، نیروهای دولتی این کشور در جدال برای در دست گرفتن دوباره کنترل این مناطق بوده‌اند و نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، توانسته‌اند کنترل منطقه میدان در مرکز دمشق را دوباره در دست بگیرند.

نیروهای دولتی همچنین به حمله‌های خود به ابوکمال، اصلی‌ترین گذرگاه مرزی با عراق شدت داده‌اند. گزارش شده که این گذرگاه در کنترل مخالفان دولت سوریه بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، هزاران نفر از مردم سوریه برای گریز از خشونت‌ها در حال فرار به کشورهای همسایه بوده‌اند.

کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که پناهجویان سوری افزون بر لبنان، به کشورهای عراق، ترکیه و اردن پناه برده‌اند.

پناهجویان سوری افزون بر لبنان، به کشورهای عراق، ترکیه و اردن پناه برده‌اند

این کمیساریا اضافه کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه در ۱۶ ماه گذشته، نمایندگانش در اردن، عراق، لبنان و ترکیه از حدود ۱۲۰ هزار پناهجوی سوری ثبت نام کرده‌اند و تعداد دیگری نیز بدون ثبت نام وارد کشورهای همسایه شده‌اند.

گزارشگران کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل متحد گفته‌اند که در این مدت به طور میانگین روزانه ۷۰۰ نفر از مرزهای زمینی سوریه به کشورهای همسایه پناهنده شده‌اند.

تمدید ماموریت

همزمان با شدت گرفتن درگیری‌ها در دمشق، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست روز گذشته (جمعه، ۲۰ ژوئیه) به اتفاق آراء ماموریت ناظران این سازمان در سوریه را برای دوره‌ای ۳۰ روزه تمدید کردند.

با این حال، در نشست دیروز، قطعنامه‌ای که برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه دولت سوریه به شورای امنیت ارائه شده بود، از سوی نمایندگان روسیه و چین وتو شد.

درگیری در دمشق برای نزدیک به یک هفته ادامه داشته است و روز چهارشنبه گذشته گزارش شد که به دنبال بمبگذاری در یکی از ساختمان‌های سازمان امنیت ملی سوریه، چندین مقام عالی‌رتبه این کشور، از جمله وزیر دفاع، کشته شده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email