در باره حکومت جانشین

مصاحبه آرش پژوهنده با مزدک لیماکشی در باره حکومت جانشین

آرش – شما منتظر هستید که جمهوری اسلامی سرش به سنگ بخوره و تن به انتخابات آزاد بده و بعد راه برای برگزاری انتخابات مجلس موسسان قانون اساسی باز بشه؟

مزدک – آری و نه، زیرا صرفا منتظر ماندن کار درستی نیست و همزمان تلاش برای یار گیری و سازماندهی برای تغییرات هم لازم است. البته وقتی رژیم سرش به سنگ بخورد و ما هم یک نیروی سازمان یافته باشیم می توانیم پروسه تغییرات را رهبری کنیم. این اما نیروی آلترناتیو داخل است که این وظیفه را به عهده می گیرد و انتخابات مجلس موسسان را در دستور قرار می دهد و در شرایط غیر مترقبه حاضر به مسئولیت گرفتن هم می شود. به مانند آقای بختیار که نخست وزیر شد.

آرش – به عبارتی دیگر شما با براندازی موافق نیستند چون معتقدید منجر به هرج و مرج خواهد شد؟

مزدک – بله من موافق براندازی و سرنگونی و یا مبارزه مسلحانه نیستم. کلا نیروهای ملی و دمکراتیک خواهان گذار از جمهوری اسلامی هستند و هم زمان طرفدار مبارزه مسالمت آمیز و خشونت پرهیز می باشند.

آرش – شما معتقیدید جمهوری اسلامی در نهایت تن به مصالحه با گروه های سیاسی مسالمت جو خواهد داد؟

مزدک – شاید نتوان گفت مصالحه بلکه رژیم ناچار خواهد شد که قدرت را تحویل بدهد. از طرفی بله مگر شاه با آن پشتوانه بین الملی و آن ارتش به ظاهر قدرتمند حاضر نشد عقب بنشیند و تشکیل دولت را به آقای بختیار بسپارد؟ البته ما جمهوری خواهان باید متشکل و با برنامه باشیم تا بتوانیم مسئولیت بپذیریم.

آرش – می خوام بدونم نقش اعتراضات خیابانی چیست؟ آیا شما مردم رو دعوت به اعتراضات خیابانی میکنید یا خیر؟

مزدک – اعتراضات خیابانی حق مردم برای بدست آوردن خواست های خود است که در تمام دنبا معمول است اما در رژِیم های دیکتاتوری این حق را از مردم می گیرند. خود قانون اساسی جمهوری اسلامی این حق را با اما و اگر برسمیت شناخته است اما سران رژیم قانون اساسی خود را اجرا نمی کنند و مردم معترض را سرکوب می نمایند. ما مخالف این هستیم که گروه هایی، مردم را از هزاران کیلومتر دورتر تشویق به تظاهرات بکنند و خود در شرایط امن باشند و مردم هزینه بدهند. نیرویی که مردم را تشویق به تظاهرات خیابانی می کند خودش باید در سازمان دهی و هدایت آن نقش داشته باشد و خودش نیز حاضر باشد هزینه بدهد و پی زندان را به جان بخرد.

آرش – اگر بین طرفداران شما و طرفداران پهلوی تعارض بوجود بیاید چه فکری برای آن کرده اید؟

مزدک – ما مخالف برگشت به رژِیم شاهنشاهی و موروثی هستیم همچنان که مخالف حکومت دینی هستیم. اما مسائل کشور از راه حذف و سرکوب و کشتار ممکن نبوده و نیست. تجربه رژیم شاه برای حذف همه احزاب و تشکیل حزب رستاخیز و تجربه جمهوری اسلامی در حذف مخالفین به ما نشان می دهد که ما ایرانی ها باید ساز و کاری را فراهم کنیم که همه بتوانند در سرنوشت کشور تاثیر گذار باشند. به همین دلیل پیشنهاد من این است که هر گرایش اجتماعی با حزب خود وارد کارزار آجتماعی شود و خود را به انتخاب مردم بگذارد و مجلس موسسان تصمیم بگیرد که کشور به کدام سمت برود. جمهوری خواهان، مشروطه خواهان، اصلاح طلبان و تا حتی اصول گرایان را رقیب خود می دانند.

آرش – یک مسئله دیگه این که نظر شما در مورد مواضع تاجزاده چیه؟ آیا ازش حمایت میکنید؟ تاجزاده هم معتقده که براندازی منجر به هرج و مرج میشه و معتقده که جمهوری اسلامی بالاخره مجبور میشه عقب نشینی بکنه و تن به اصلاحات ساختاری بده . تفاوت نظر شما با تاجزاده چیه؟ در اصلاحات ساختاری تاجزاده ولی فقیه حذف نمیشه ولی اختیاراتش کاهش پیدا میکنه اما در روش شما (که هنوز نمی دانم اسمش چیه) …

مزدک – آقای تاجزاده نظراتش بسیار سیال است و زیاد نمی شود روی آن مکث کرد. مثلا ایشان در انتخابات قبلی می خواست کاندید شود در صورتیکه همه جمهوری خواهان و مردم در انتخابات از پیش مهندسی شده شرکت نکردند. بله در موضوع براندازی با ایشان موافقم زیر اوضاع جهان خیلی بدتر از گذشته و بی صاحب است و براندازی خطر تجزیه کشور را افزایش می دهد و نیروهای افراطی از هر طرف را تقویت می کند و شانس برای ایجاد دمکراسی را در چشم انداز نزدیک دور می سازد. اما این که ولی فقیه بماند بیشتر شبیه شوخی است که اصلاح طلبان سال ها خود را با آن مشغول کرده اند و نتیجه ای هم نگرفته اند. مردم سالاری دینی یک تئوری من در آوردی چون حکومت عدل علی یا جامعه بی طبقه توحیدی است که مذهبیون آن را تدوین کرده اند و ارزشی ندارد.

آرش – خوب بعد از حذف ولی فقیه آیا شما به دنبال مجازات عناصر حکومتی جمهوری اسلامی خواهید بود؟

مزدک – رژیم ولایت فقیه بر کنار می شود، ساختار های اداری کشور و ارتش ایران سر جای خود خواهند بود و سپاه که هم در سرکوب مردم دست داشته و هم در توسعه طلبی شیعی نقش داشته و هم لانه جاسوسی کشورهای دیگر است مسلما باید منحل شود. افرادی که در مسئولیت ها هستند بدلیل این که صلاحیت ادراه کارها را نداشتند تغییراتی ایجاد خواهد شد. افرادی که در سرکوب ها و کشتارها دست داشتند باید در دادگاه های صالحه به جرم شان رسیدگی شود و این سازو کارها در مجلس موسسان تصویب می شود و این وزارت دادگستری و قوه قضایه مستقل است که باید به این کارها رسیدگی کند و دولت اجازه نخواهد داشت که مداخله کند. علت تحول مسالمت آمیز هم همین است که کشور بار دیگر از هم نپاشد.

منبع:سایت ملیون

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *