بیانیه های نیروهای اصلاح‌طلب در واکنش به بازداشت سیدمصطفی تاجزاده

بیانیه جبهه اصلاحات ایران در خصوص بازداشت سیدمصطفی تاجزاده

جبهه اصلاحات ایران در بیانیه ای نسبت به بازداشت سیدمصطفی تاج‌زاده واکنش نشان داد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
آشکار شدن آثار تحریم های ظالمانه آمریکا، سیاست های نامناسب دولت و مجلس و نیز ضعف های فزاینده مدیریتی کشور زندگی اکثریت مردم ایران را با مشکلات حادی رو برو کرده و به یک نارضایتی گسترده منجر شده است.

در حالى که کشور و مردم ایران در حال تحمل این شرایط سخت اقتصادى هستند و روز به روز اوضاع بدتر مى‌شود ظاهراً ایجاد بحران‌های جدید هنوز از دستور کار برخی که وضع کشور را به اینجا رسانده‌اند، خارج نشده است.

بازداشت ناگهانی آقای سید مصطفی تاجزاده در یک روز تعطیل و با گسیل تعداد زیادی مأمور عجیب و حیرت‌انگیز است و موجب شد که مجمع عمومی جبهه اصلاحات جلسه فوق‌العاده برگزار کرده و موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

هنوز مسئولان مربوطه در این مورد اطلاع رسانی نکرده‌اند و دلیل بازداشت او، آن هم به این شکل روشن نیست. اما همگان می‌دانند که آقای تاجزاده اصلاح‌طلبی است که همیشه بر قانونگرایی و خشونت‌پرهیزی تأکید داشته و بدان پایبند بوده است.

او بی‌ارتکاب هیچ جرمی ۷ سال زندان را تحمل کرد و وقتی احزابی که او در آنها فعالیت داشت را بدون تشریفات قانونی منحل کردند به فعالیت سیاسی فردی در چارچوب اصلاح‌طلبی ادامه داد و در زمره پرمخاطب‌ترین و اثرگذارترین اصلاح‌طلبان درآمد. گمان می‌رود همین جایگاه و صراحت و شجاعت او در بیان نظرات دلسوزانه و اعلام مواضع شفاف و بی‌پیرایه موجب این برخورد با او شده باشد.

جبهه اصلاحات ایران هر اقدامى را که به ناحق باعث سلب امنیت و آزادى هر یک از شهروندان بشود محکوم می‌کند و به همه موارد آن اعتراض دارد و مشخصاً بازداشت آقای تاجزاده که یک اصلاح‌طلب برجسته و صاحب نظر و دارای مرزبندی‌های روشن با بانیان و حافظان وضع موجود از یک‌سو و براندازان و ویرانی‌طلبان از سوی دیگر است، را محکوم می‌کند و خواهان آزادی هرچه زودتر اوست.

از رییس محترم قوه قضائیه می‌خواهیم بر طبق وعده‌ها و رویکردهای اعلامی خود این موضوع را بررسی و در صورت مداخله بی‌رویه ضابطان و یا بی‌مبالاتی اشخاص و مقامات قضایی در این مورد، پیگیری جزایی لازم را در دستور قرار داده و روند آن را جهت تنویر افکار عمومی اطلاع رسانی فرماید.


بیانیه حزب اتحاد ملت در محکومیت بازداشت سیدمصطفی تاجزاده:
 بازداشت تاج زاده نشانه ناتوانی صاحبان قدرت در پاسخ به نقدهای اوست


حزب اتحاد ملت در محکومیت بازداشت سیدمصطفی تاجزاده در بیانیه‌ای نوشت:

بازداشت دوباره سید مصطفی تاج‌زاده، در حالی که ابزاری جز کلام در نقد قدرت غیر پاسخگو در اختیار نداشت، نشانه روشنی از ناتوانی صاحبان قدرت در پاسخ‌گویی به نقدهای عالمانه و دلسوزانه و در عین حال صریح، شفاف و شجاعانه اوست. آنان که همه گونه رسانه‌های پرهزینه، دستگاه ها و نهادهای عریض و طویل سیاسی و اطلاعاتی و نیز اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی بی‌شمار در اختیار دارند نتوانستند در برابر اندیشه و کلام او کلام و اندیشه اقامه کنند و در آخر تنها هنر خود یعنی بگیر و ببند را به کار بستند و خاطر خوش کردند که دهان او را بستند.

آنان یک بار تاج‌زاده را در بند و زندان تجربه کرده‌ و ۷ سال او را در تنهایی زندان نگاه داشته‌اند. اما او آن را به فرصتی برای مطالعه و ارتقاء دانش و انسجام فكر بدل ساخت و چون بيرون آمد وجود خويش را چراغ راه رهروان راه اصلاحات كرد و اندوخته خود را راهنماى راه.

در وانفساى تضييقات سیاسى براى احزاب او كنشگرى سياسى فردى را برگزيد تا شايد با فراغ‌بال بیشتر بتواند نظرات و مواضع خود را نشر دهد. او به فرهمندی و توفیق اثرگذاری درخور دست یافت و سرمایه‌ای نمادین برای اصلاحات شد. در سرزمینی که بزرگی و اثرگذاری حد دارد او از حد متصور حاکمان فراتر رفت و همین گناه او شد.

تاج‌زاده همواره خود را اصلاح‌طلب معرفی کرده و با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختارها، بر قانون‌گرایی و خشونت‌پرهیزی تاکید داشته است. در آرایش سیاسی امروز جامعه ما که در یک طرف حاکمان و حافظان وضع موجود قرار دارند و در طرف دیگر براندازان با وجه سلبی مشترک و وجه ایجابی بسیار پراکنده و‌ متشتت، در هر دو سو افق تیره و تار می‌نماید.

در این شرایط اصلاح‌طلبی منشی است که در میانه قرار دارد و در پی گشودن مسیری است که کشور را اولا به وضعیتی تیره و تارتر از آنچه امروز است نرساند و ثانیاً افق روشنى براى توسعه كشور و بهروزى ملت بگشايد.

تاج‌زاده این را رسالت خویش می‌داند و
گفتگو را پیشه خود کرده است تا با قدرت منطق رویکرد اصلاح‌طلبی را ترویج نماید.
به همين دليل است که جریان حاکم او را بازداشت مى‌کند و ویرانی طلبان برانداز شادمانی و دست افشانی.

بر این اساس، حزب اتحاد ملت هم‌پا با دیگر اصلاح‌طلبان و آزادی‌خواهان، هر نوع تضییع حقوق ملت و سلب آزادی‌های آنها را محکوم‌ می‌کند، ضمن مطالبه آزادی همه بازداشت شدگان از خیل فعالان مدنی، معلمان، زنان و هنرمندانی که با احساس مسئولیت اجتماعی در صحنه حاضر بوده اند، بر همین سیاق و بویژه بازداشت سیاستمدار و صاحب نظر شناخته شده و اثرگذار در سپهر سیاسی کشور، آقای تاج‌زاده را محکوم‌کرده، خواهان آزادی هر چه سریع‌تر اوست./ امتداد


بیانیه بیش از ۱۰۰۰ نفر از فعالان سیاسی، مدنی و رسانه ای در اعتراض به بازداشتسید مصطفی تاجزاده

مردم شریف ایران؛

سید مصطفی تاج‌زاده بار دیگر به جمع کثیری پیوست که هر روز در گوشه و کنار کشور به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام بازداشت شده و می‌شوند. هم‌زمان با تاجزاده، دو کارگردان برجسته سینما نیز دستگیر و خانه‌های آنها تفتیش شد.هیچ‌یک از این دستگیر‌شدگان‌جز زبان و قلم سلاحی ندارند و هیچ‌یک از آنها تاکنون به‌هیچ فراخوانی برای مقابله عملی با وضع موجود مبادرت نکرده‌اند.

به باور ما تاجزاده هم‌چون دیگر زندانیان سیاسی‌-مدنی، انسانی دلسوز، شجاع و خیرخواه کشور و مردم است. او علیه ناکارآمدی و فساد گسترده و با هدف اصلاح وضع کشور و بهبود زندگی مردم نقادی و تلاش بی پاداش می‌کند. اقدام ناباورانه دستگیری او در عصر روز تعطیل نشانه آن است که اگر هم امید اصلاحی در اداره امور کشور و به خصوص سیستم قضایی وجود داشت، به سرعت رنگ می‌بازد و فرصت‌های بهره‌گیری از آن از دست می‌رود.

همه فعالیت‌های تاجزاده همیشه علنى و در منظر همگان و نمادی از فعالیت سیاسی مسالمت‌آمیز و مدنی و قانونی بوده است. همین امر سبب مى شده که بیشترین حملات به او از سوی براندازان صورت بگیرد. چرا که آنها بقای امید به اصلاح از طریق کنش‌های خشونت پرهیز را مانع کنش ویرانی‌طلبانه خود می دانند. اما بازداشت تاجزاده به یاری گفتمان براندازی آمده و ثابت می‌کند که صاحبان قدرت در کشور حاضر به پذیرش هیچ گونه فعالیت سیاسی مدنی اصلاح‌طلبانه و خشونت‌پرهیز نیستند و خواسته یا ناخواسته به مردم اعلام می‌کنند که نظام اصلاح‌پذیر نیست.

دستگیری تاج‌زاده به صورت غافلگیرانه و در عصر روز جمعه ١٧ تير نشانه آن نیز هست که اجراى تمام توصیه‌های رهبری و رئيس قوه قضاییه مبنی بر حاکم نبودن ضابطان در امور قضایی و رعایت حقوق مدنی مردم، شعاری بیش نیست و در حالی که تاج‌زاده با یک احضاریه قانونی خود را معرفی می‌کرد دستگیری او با تعداد کثیری از مأموران امنیتی در منزل در حالی که تنها بود بار دیگر نشان داد ظاهرا تغییر مسئولان قوه قضاییه تغییری در برخوردهای غیر قانونی و غیر اخلاقی ضابطان با متهمان بی‌پناه و مظلوم ایجاد نخواهد کرد.

ما امضا کنندگان این بیانیه اول خواستار آزادی سریع سیدمصطفی تاج‌زاده و برخورد قانونی با عاملان دستگیری او هستیم، دوم چون همه اعمال و رفتار و سخنان او علنی و در پیشگاه همه مردم بوده است اطلاق تبانی و امنیتی بودن اتهام را بی اساس می‌دانیم و خواستار رعایت همه حقوق قانونی او نظیر دسترسی به وکیل و نبودن در زندان انفرادی و تسریع روند دادرسی هستیم و سوم بر همین اساس موکدا خواهان تشکیل دادگاه علنی سیاسی برای بررسی اتهامات وارده توسط نیروهای امنیتی به ايشان و همه هنرمندان و کارگران و معلمانی هستیم که به اتهام انتقاد و اعتراض به رفتارهای حاکمیت و ناکارآمدی های حکمرانی بازداشت شده اند.


یام بهزاد نبوی، در اعتراض به بازداشت سيد مصطفي تاجزاده

بسم الله الرحمن الرحیم

ملت شریف ایران!

انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷، به عنوان مردمی‌ترین انقلاب تاریخ معاصر، به دنبال تحقق اهداف تاریخیِ متعالی و تحقق‌نیافتۀ یک ملت بود. و انقلابیون حامل این انقلاب با همهٔ تکثری که داشتند، به دنبال تحقق استقلال واقعی کشور، ایجاد آزادی‌های سیاسی و استقرار “حکومت جمهوری، همانگونه که در تمامی جهان متداول است” بودند.

همچنین اکثریت قاطع ملت، به دلیل دیندار بودن، حاکمیت تعالیم دینی سازگار با اهداف پیش گفته را دنبال می‌کردند.

حرکت بزرگ اصلاحی مردم در سه دههٔ اخیر نیز، چیزی جز احیا و تقویت همان اهداف متعالی ملت در جریان انقلاب را هدف خود قرار نداده بود و اصلاح‌جویان، در پی زدودن پیرایه‌ها و کژی‌های ایجاد شده در مسیر مستقیم تحقق میثاق‌های اولیه ملت و حاکمیت برآمده از انقلاب بودند و هستند.

طریق اصلاح‌گری قانونی، ممکن‌ترین و کم هزینه‌ترین راه رسیدن به اهداف متعالی ملت است، هر چند طی این مسیر، مستلزم پشتکار، صبر و تحمل و اصرار و پافشاری بر روش‌هایی است که دست‌آوردهای آن تدریجی اما ماندگار و مستحکم است.

بر مبنای همین باور، دستگیری برادر عزیزم، سیدمصطفی تاج‌زاده، یار سال‌های طولانی انقلاب و اصلاح‌جویی را اقدامی ناصحیح و نابخردانه در جهت تضعیف جریان منتقدِ مصلح و مخالفِ براندازی و آشوب و خشونت می‌دانم.

اینجانب علی‌رغم وجود برخی اختلاف نظرها در جزئیات روش‌های پیشبرد جریان اصلاح‌گری که با او دارم، معتقدم هیچگاه از مسیر عمومی این جریان خارج نشده و ارائه‌کنندهٔ یکی از محکم‌ترین منطق‌ها و دلایل برای پرهیز از خشونت و لزوم ایجاد وفاق ملی و همگانی است که در سایهٔ آن همهٔ گرایش‌های متفاوت و متکثر ایرانیان می‌توانند زیر چتر نظام جمهوری اسلامی، براساس قانون به فعالیت و رقابت سیاسی بپردازند و داوری نهایی ملت را به عنوان فصل‌الخطاب پذیرا باشند.

اینجانب از مسئولان ذیربط می‌خواهم اجازه ندهند بدخواهان کشور که خواسته یا ناخواسته، می‌توانند پیش‌برندهٔ اهداف نفوذ دشمنان ملک و ملت باشند، با زمینه‌سازی اقداماتی از جمله دستگیری مصطفی تاج‌زاده و فعالان سایر اقشار مطالبه‌گر ملت در اصناف و گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی، کینه و تخاصم و دوقطبی‌سازی را افزایش دهند.

در ضمن فرصت را مغتنم می‌شمرم و برای چندمین بار یادآور می‌شوم که حل مشکلات عدیدهٔ موجود، خصوصا در زمینهٔ وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم، مستلزم رفع موانع موجود در عرصهٔ سیاست خارجی کشور است و مصرانه از مسئولان مربوط می‌خواهم فرصت کنونی را برای رفع تنگناها و ایجاد گشایش از دست ندهند.

بهزاد نبوی
۲۱ تیرماه ۱۴۰۱

منبع : کانال تلگرام امتداد و فردای بهتر (مصطفی تاجزاده)

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *