میرحسین موسوی خطاب به نیروهای مسلح ایران: سمت ملت بایستید

میرحسین موسوی از سیاستمداران جمهوری اسلامی ایران که بیشتر از ده سال است در حبس خانگی قرار دارد در نامه ای از همه نیروهای مسلح ایران خواسته در کنار ملت ایران باشند و با خودداری از سرکوب مردم معترض «در سمت حقیقت، در سمت ملت» قرار بگیرند.

منظور از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش، نیروی انتظامی، بسیج و ماموران وزارت دفاع و وزارت اطلاعات هستند که مطابق قوانین ایران اجازه حمل و استفاده از سلاح دارند.

آقای موسوی در این نامه خطاب به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفته است «جا دارد در این شرایط حساس و غمبار، به همه‌ نیروهای مسلح، عهد و پیمان‌شان را در پاسداری از سرزمین‌مان ایران و جان و مال و حقوق مردم یادآوری نمایم. امروز که زنان و مردان ملت ما به یاد و نشان او و صدها مطالبه‌ فراموش‌شده‌ دیگر به‌پاخاسته‌اند هیچکس حق ندارد با دستور آمران، چون عاملی چشم‌بسته، در مقابل آحاد ملت خود بایستد و عهد و پیمان خود را با ملت خویش از یاد ببرد.»

بیانیه آقای موسوی در آغاز سومین هفته اعتراضات سراسری در ایران منتشر شده که همزمان با راهپیمایی اعتراضی ایرانیان خارج از کشور در ۱۵۰ شهر جهان است.

آقای موسوی به نظامیان و نیروهای مسلح ایران گفته است «توانایی‌هایی که به شما محول شده برای دفاع از مردم است و نه سرکوب، برای حراست از مظلومان است نه نوکری قدرتمندان و جباران، برای آرامش توده‌های میلیونی و به‌ویژه فرودستان است نه تثبیت قدرت صاحب‌منصبان غافل. امید آنکه توفیق داشته باشید در سمت حقیقت، در سمت ملت بایستید.»

این نامه مهمترین حمایت در میان سیاستمداران داخل ایران از شهروندان معترض تاکنون است و در شمار اولین درخواست ها از نیروهای مسلح و نظامیان جمهوری اسلامی ایران برای پیوستن به مردم است.

نامه آقای موسوی لحنی کم سابقه دارد و با جمله ای خطاب به «دختر ایران، دختر کردستان، دختر انسان» آغاز می شود و مهسا امینی شهروند ۲۲ ساله ای که در زمان بازداشت در گشت ارشاد دچار اغما شد و به قتل رسید فردی معرفی شده که «با مرگ دلخراش خود، تاریخ را در زمین و آسمان ورق می‌زند.»

آقای موسوی گفته «خون مظلومان از قهر جباران قدرتمندتر، و روز مظلومان از زور ستمکاران پیروزمندتر است و نیز دین آنها از دین اجبار و اکراه ماشین گشتی‌ها، روشنایی‌بخش‌تر.»

تازهترین اقدام پس از هشدار درباره موروثی شدن رهبری پس از آیتالله خامنه‌ای

میرحسین موسوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بود. او بیشتر از ده سال است که حبس خانگی است
توضیح تصویر، میرحسین موسوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بود. او بیشتر از ده سال است که حبس خانگی است

بیانیه آقای موسوی پس از هشدار دو ماه پیش او درباره خطر موروثی شدن رهبری پس از درگذشت آیت‌الله علی خامنه ای ۸۳ ساله، تازه‌ترین اقدام سیاسی اوست.

آقای موسوی مرداد سال جاری با اشاره به سخنانی از جمله اینکه «پس از مرگ رهبری، فرزندش رهبری شیعیان را به دست می‌گیرد» نوشت «۱۳ سال است که اخبار این توطئه شنیده می‌شود. اگر به راستی در پی آن نیستند چرا یک بار چنین نیتی را تکذیب نمی‌کنند؟»

اشاره آقای موسوی به مطرح شدن نام مجتبی خامنه‌ای، فرزند آقای خامنه‌ای است که در برخی از محافل سیاسی از او به عنوان جانشین احتمالی پدرش یاد شده است.

میرحسین موسوی این جملات را در پیشگفتاری «بر نسخه عربی مجموعه بیانیه‌های خود» نوشته بود.

آقای موسوی در ادامه هشدار خود درباره جانشین ولی فقیه و رهبری جمهوری اسلامی نوشته بود «زبان‌شان لال، مگر سلسله‌های ۲۵۰۰ ساله بازگشته‌اند که فرزندی پس از پدرش به حکومت برسد؟»

میرحسین موسوی نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بود. در پی اعتراض گسترده به نتایج این انتخابات، او سرانجام از بهمن سال ۱۳۸۹، به همراه همسرش زهرا رهنورد در حبس خانگی قرار گرفت.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی گفته بود آیت‌الله خامنه ای شخصا مسئولیت حبس خانگی آقای موسوی را بر عهده گرفته است.

بیشتر بخوانید:

میرحسین موسوی درباره موروثی شدن رهبری در ایران هشدار داد

بی بی سی


پیام میرحسین موسوی از حصر

بسم‌الله الرحمن الرحیم

دختر ایران، دختر کردستان، دختر انسان

مهسا امینی که از آرزوهایش گرفته شد، با مرگ دلخراش خود، تاریخ را در زمین و آسمان ورق می‌زند.

آری خون مظلومان از قهر جباران قدرتمندتر، و روز مظلومان از زور ستمکاران پیروزمندتر است و نیز دین آنها از دین اجبار و اکراه ماشین گشتی‌ها، روشنایی‌بخش‌تر.

جا دارد در این شرایط حساس و غمبار، به همه‌ی نیروهای مسلح، عهد و پیمان‌شان را در پاسداری از سرزمین‌مان ایران و جان و مال و حقوق مردم یادآوری نمایم.

امروز که زنان و مردان ملت ما به یاد و نشان او و صدها مطالبه‌ی فراموش‌شده‌ی دیگر به‌پاخاسته‌اند هیچکس حق ندارد با دستور آمران، چون عاملی چشم‌بسته، در مقابل آحاد ملت خود بایستد و عهد و پیمان خود را با ملت خویش از یاد ببرد.

بدیهی است که توانایی‌هایی که به شما محول شده برای دفاع از مردم است و نه سرکوب؛ برای حراست از مظلومان است نه نوکری قدرتمندان و جباران؛ برای آرامش توده‌های میلیونی و به‌ویژه فرودستان است نه تثبیت قدرت صاحب‌منصبان غافل. امید آنکه توفیق داشته باشید در سمت حقیقت، در سمت ملت بایستید.

میرحسین موسوی

منبع: کانال تلگرام کلمه

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *