اعدام ۷ زندانی در رجایی شهر و قزل‌حصار کرج

نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران گزارش داده‌اند که بامداد چهارشنبه حکم اعدام دستکم هفت زندانی به اجرا در آمده است. خبرگزاری‌ قوه قضائیه ایران اعدام سه نفر را بدون ذکر نام گزارش کرده است.

این احکام با وجود اعتراض‌های گسترده‌ به اعدام‌های اخیر ایران و همچنین تجمع شبانه خانواده‌ها به اجرا در آمده است. به این ترتیب در یک هفته گذشته قوه قضاییه ایران از اعدام هفت نفر به جرائم مختلف خبر داده است.

بنابر گزارش نهادهای حقوق بشری حسین پنجک، عبدالحسین امامی مقدم و بابک آقایی سه نفری هستند که به اتهام مواد مخدر در زندان قزلحصار اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده که چهار نفر دیگر نیز در زندان رجایی‌شهر اعدام شده‌اند اما نهادها یا رسانه‌های جمهوری اسلامی چنین خبری را منتشر نکرده‌اند.

هنه‌گاو از نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر هم اعدام دستکم «هفت نفر» را گزارش کرده است.

ناظران حقوق بشر نگرانند که تعداد اعدام‌شدگان بیشتر باشد. ارسلان یار احمدی فعالان حقوق بشر به بی‌بی‌سی فارسی گفت «شمار اعدام‌های بامداد چهارشنبه می‌تواند بیش از این باشد و دستکم ۱۰ زندانی که زیر حکم اعدام بودند به سلول انفرادی منتقل شده بودند».

میزان ارگان خبری قوه قضائیه با تایید خبر اعدام سه نفر به اتهام مواد مخدر نوشت «حکم اعدام ۳ نفر از اعضای باند پنجک بزرگ‌ترین کارتل توزیع کوکایین که از کارتل‌های اصلی مواد مخدر در کشور بودند پس از طی مراحل قانونی صبح امروز اجرا شد». ایرنا خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی هم به نقل از مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه از اعدام این سه نفر خبر داده است.

فعالان سیاسی و اجتماعی داخل و همچنین نهادهای بین‌المللی به شدت از اعدام‌های اخیر انتقاد کرده‌اند. آنها همچنین از افزایش شمار اعدام‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

تجمع شبانه مقابل زندان قزلحصار

این احکام در حالی به اجرا در آمد که بنابر گزارش‌ها از شب گذشته، خانواده و بستگان زندانیانی که قرار بود اعدام شوند، در مقابل زندان تجمع کردند که با تیراندازی و شلیک گاز اشک آور مواجه شدند.

ویدیوهایی از مقابل زندان قزلحصار به دست بی‌بی‌سی رسیده که نشان می‌دهد جمعی از خانواده‌های نگران، در اواخر شب سه‌شنبه و بامداد چهارشنبه در مقابل زندان اعتراض می‌کنند. معترضان با شعار «یا حسین» و پرتاب سنگ به در زندان اعتراض خود را نشان می‌دهند. از داخل زندان صدایی از بلندگو شنیده می‌شود که می‌گوید با آنها مطابق قانون برخورد خواهد شد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو دیروز (سه‌شنبه) گفت از ابتدای سال ۲۰۲۳، چهار ماه و ۹ روز گذشته، ۲۰۹ نفر در ایران اعدام شده‌اند که آن را «مایه انزجار» خواند و خواستار توقف اعدام‌ها شد.

در روزها و هفته‌های گذشته اجرای احکام اعدام در ایران شدت گرفته است.

تنها در دو هفته گذشته خبرگزاری حال‌وش که اخبار سیستان و بلوچستان را گزارش می‌دهد اعلام کرد ظرف پنج روز ۲۰ شهروند بلوچ در ایران اعدام شدند.

هرانا ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران هم پیپش از اعدام‌های امروز گزارش داد که تنها ظرف ۱۱ روز ۵۷ نفر در این کشور اعدام شده‌اند.

همچنین اعدام دو شهروند به اتهام «سب النبی» (توهین به پیامبر) انتقادهای داخلی و بین‌المللی گسترده‌ای به همراه داشت. یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع روز دوشنبه اعدام شدند.

جمعه پیش (۱۵ اردیبهشت) هم قوه قضاییه خبر داد یک نفر دیگر را اعدام کرده که «سه باند بین‌المللی مواد مخدر را مدیریت می‌کرده است.»

عدم شفافیت رویه قضایی برای صدور و اجرای چنین احکامی همواره موجب اعتراض فعالان حقوق بشر و کارشناسان حقوقی بوده است. حقوقدانان مستقل هم بارها به عدم رعایت حقوق متهم از لحظه بازداشت و عدم دسترسی به وکیل و مواردی از این دست اعتراض کرده‌اند.

بی بی سی

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *