کشور‌ها می‌خواهند به جای ارز کالا به ایران بدهند

در جلسه غیر علنی مجلس با وزرای اقتصادی دولت از وجود یک «ستاد بحران» سخن به میان آمده و مقام‌های دولتی نیز اعلام کرده‌اند بسیاری از کشور‌ها به جای ارز کالا به ایران می‌دهند.این جلسه روز چهارشنبه (چهارم امرداد) یک روز پس از آنکه علی خامنه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی در برابر تحریم‌ها تسلیم نخواهد شد و از «اقتصاد مقاومتی» سخن گفت٬ تشکیل شد.از جزئیات این جلسه اطلاع چندانی در دسترس نیست٬ اما ایرج ندیمی٬ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی کلی درباره مذاکرات صورت گرفته میان نمایندگان مجلس و نمایندگان دولت ارائه کرده است.آقای ندیمی گفته در این جلسه مهدی غضنفری٬ وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که بسیاری از کشور‌های به جای ارز ناشی از فروش نفت خواستار دادن کالا هستند.

غضنفری همچنین افزوده که جمهوری اسلامی پس از تشدید تحریم‌ها٬ در واردات کالا «با سه مشکل گشایش اعتبار، انتقال ارز از داخل به خارج و انتقال ارز و کالا» مواجه شده است.

این نماینده مجلس همچنین از بررسی برخی راه‌کار‌ها در این جلسه به منظور مقابله با تحریم‌ها خبر داده و گفته که نمی‌تواند جزئیات آن را فاش کند.

علی لاریجانی٬ رئیس مجلس هم پس از پایان این جلسه از وجود ستادی برای مقابله با آثار تحریم‌ها خبر داده که پیش‌تر مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص این ستاد سکوت اختیار کرده بودند.

آقای لاریجانی گفته این ستاد «به صورت غیرمصوب اکنون فعالیت خود را آغاز کرده و با حضور دولت، مجلس و قوه قضاییه اکنون در حال کار است.»

رئیس مجلس اشاره کرده در جلسه امروز پیشنهاد تشکیل ستادی برای رفع مشکلات اقتصادی مطرح شده که در حال حاضر ستاد مذکور این وظیفه را برعهده دارد.

وی اضافه کرده که «اگر این ستاد بخواهد چارچوبی برای اصلاح بودجه و سایر امور اقتصادی داشته باشد باید حتماً نقش قانونی خود را پیدا کند.»

۹ نماینده مجلس در پیشنهادی مکتوب خواستار تشکیل ستادی برای حل مشکلات اقتصادی متشکل از تمامی نهادهای حکومتی شدند که با اختیارات خاص بتوانند تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.

تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران٬ مقام‌های جمهوری اسلامی را به تلاش کم‌سابقه برای مقابله این تحریم‌ها واداشته است.

دیگربان      ۱۳۹۱/۰۵/۰۴

Print Friendly, PDF & Email