تحریم یا مشارکت؟ گفتگوی محمد فاضلی و احمد بخارایی

احمد بخارایی: نباید در انتخابات رای داد، اما این به‌معنای یک‌دست بودن حاکمیت نیست. در حاکمیت شکاف‌هایی هست و افرادی هستند که منتظر عدم مشارکت مردم‌اند. توپ را باید به زمین آنها انداخت تا بتوانند بازی کنند. انتخابات این نیست که افراد مختلف را ردصلاحیت کنند تا آدم‌های خاصی وارد مناصب شوند.

محمد فاضلی: عده‌ای با تحریم انتخابات می‌خواهند به حاکمیت پیام خاصی برسانند، اما حکومت از این پیام مطلع است و نیازی به عدم مشارکت نیست. این افراد منفعلانه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین کار را انتخاب کرده‌اند. باید کار منسجم سیاسی کرد. اگر مثلا ۲۸۰ نماینده زن به مجلس فرستاده شوند، هزینه بیشتری برای اقتدارگرایی دارد.

محمد فاضلی، جامعه‌شناس و استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی، در سال ۱۳۵۳ متولد شد. وی همچنین تجربه‌های متنوع در حوزه‌های مشاوره و رهبری داشته است، به عنوان مشاور وزیر نیرو و رئیس پیشین مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی، و همچنین به عنوان معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ فعالیت داشته است.

فاضلی به عنوان یک جامعه‌شناس و متخصص در حوزه منابع آب و انرژی شناخته می‌شود. وی در سال ۱۳۹۶ به عنوان یکی از نامزدهای ریاست سازمان محیط‌زیست نیز مطرح شد. در ادامه، از تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۹۶ به سمت “مشاور برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه پایدار” وزیر نیرو منصوب شد. اما در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، به سمت رئیس مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی منصوب گردید.

در تاریخ ۱ بهمن ۱۴۰۰، برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری داخلی از اخراج دکتر فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی خبر دادند. او خود اعلام کرد که نامه عدم نیاز از دانشگاه به تاریخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ صادر شده است.

احمد بخارایی متولد ۱۳۳۹ در تهران، استاد دانشگاه و پژوهشگر اجتماعی است. وی دارای مدرک کارشناسی فلسفه غرب از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است. او مدرک دکترایش را سال ۱۳۸۹ از دانشگاه اصفهان در رشته جامعه شناسی اخذ کرده است. وی مولف چندین کتاب و مقاله است و در حال حاضر به عنوان دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه پیام نور مشغنول به کار است.

فیلم کامل این گفتگو در پلتفرم آزاد:

https://azad.im/ls?c=7dvYK0

کانال آزاد

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *