رئیس بانک مرکزی: قرارگاه جنگ‌های نامنظم اقتصادی تشکیل می‌شود

محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در این نهاد «قرارگاه جنگ‌های نامنظم اقتصادی» تشکیل می‌شود.محمود بهمنی که روز سه‌شنبه، ۱۰ مرداد برای شرکت در جلسه‌ مشترک با اعضای کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اصل ۹۰ و وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس حضور پیدا کرده بود تصریح کرد که نبایدتصور کرد تحریم اقتصادی کمتر از جنگ نظامی است.آقای بهمنی گفت به همین دلیل بانک مرکزی «جنگ‌های نامنظم اقتصادی» را شروع کرده است. او در توضیح این موضوع گفت که قرارگاهی در ساختمان بانک مرکزی ایجاد شده و در طول هفت روز هفته جلسات مختلفی در آن برگزار می‌شود.

بر اساس توضیحات این مقام اقتصادی با وجود آنکه تمام بانک‌های ایران مشمول تحریم غرب هستند اما عملیات بانکی بر زمین نمانده است. رئیس کل بانک مرکزی توضیحی درباره چگونگی فعالیت‌های بانکی علی‌رغم تحریم بین‌المللی ارائه نکرد.

از اوایل تیرماه غرب و آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی برای دست برداشتن از برنامه‌های هسته‌ای تحریم‌های تازه‌ای با هدف ایجاد ممنوعیت برای صادرات نفت اتخاذ کردند.

در طول سه سال گذشته هم دامنه تحریم از یکی دو بانک به تمام بانک‌های دولتی و خصوصی ایران کشیده شد و تاجران و شرکت‌های خارجی برای انجام معامله با طرف‌های ایرانی منع شدند و در صورت بی‌توجهی به قوانین وضع شده با جریمه‌های سنگین مواجه می‌شوند.

این مقام اقتصادی ایران همچنین گفت که یکی از عوامل موفقیت در این پروسه مدیریت واحد برای اداره تحریم است. او توضیح داد وقتی بانک‌های ایران با تحریم مواجه شده‌اند در داخل هم باید مقررات تحریم به کار گرفته شود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران هم در دیدار روز گذشته با نمایندگان مجلس خواستار به کارگیری مدیریت واحد و عدم دخالت قوای سه گانه در کار یکدیگر برای مقابله با تحریم‌ها و مهار گرانی شده بود.

حالا محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی هم می‌گوید اگر نهادهای مختلف در ایران بخواهند برای مقابله با تبعات تحریم‌های غرب علیه ایران مقررات عادی را به کار بگیرند قطعا این کشور با مشکل و موانع مواجه می‌شود.

ارز دولتی برای دانشجویان و بیماران حذف نمی‌شود

او در این جلسه گفت که بانک مرکزی زیر بار دور نرخی شدن ارز نمی‌رود و همچنان به دنبال تک نرخی کردن نرخ ارز است تا به زعم او جلوی بسیاری از مفاسد گرفته شود.

آقای بهمنی همچنین تاکید کرد که حذف ارز دانشجویی و درمانی در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد.

در همین حال، امروز بانک مرکزی بخشنامه جدید نحوه خرید و فروش ارزی همچنین مقررات مربوط به حساب‌های ارزی را به بانک‌ها ابلاغ کرد.

بر اساس تصمیم بانک مرکزی دانشجویان بورسیه می‌توانند ارز مورد نظر خود را بعد از تائید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با امضا ذیحساب یا مدیر امور مالی و معاونت هریک از وزارتخانه‌ها به نرخ رسمی تهیه کنند.

همزمان با اعمال تحریم‌های تازه قیمت ارز و بعضی از کالاها در ایران با افزایش همراه شد.

موضوعی که واکنش نمایندگان، شماری از مراجع تقلید، فعالان اقتصادی و مردم را به دنبال داشت. در این ارتباط اعضای کمیسیون اقتصادی از تهیه بسته اقتصادی در مجلس خبر دادند تا بر اساس آن ارز با چند نرخ از سوی بانک مرکزی عرضه شود.

در همین راستا، روز یکشنبه بخشنامه‌ای به بانک‌ها فرستاده شد که براساس آن، ارز مسافرتی برای سفرهای خارجی حذف و یا به شکل محدود به متقاضیان تعلق می‌گیرد. هم‌زمان با این موضوع خبرهایی نیز درباره حذف ارز دانشجویان و بیماران منتشر شد.

به گفته ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ارز دانشجویی اصولا تصمیمی غیر ضروری است که باید دولت از ادامه تقبل آن شانه خالی کند چراکه هر فردی که دارای توانایی مالی برای حضور در خارج از کشور برای ادامه تحصیل است می‌تواند از ارز با نرخ آزاد استفاده کند.

مردمک   سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۱

Print Friendly, PDF & Email