نرگس محمدی با وثیقه ۶۰۰ میلیونی به مرخصی آمد

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به مدت ۱۰ روز به مرخصی آمد.محمد شریف، وکیل خانم محمدی روز سه‌شنبه، ۱۰ مردادماه این خبر را در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا اعلام کرد.سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران نیز این خبر را تایید کرده و گفته است که بنابر اعلام مقامات قضایی زنجان، با اعطای مرخصی به نرگس محمدی موافقت شده است.این زندانی سیاسی در حالی به مرخصی آمده که در چند هفته گذشته، وخامت وضع جسمی او، نگرانی‌ها و اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است.

در همین رابطه، سوم مردادماه سایت ملی مذهبی خبر داد که نرگس محمدی بعد از ۱۲ روز بی‌خبری و انتشار شایعاتی درباره وخامت حال جسمی‌اش با خانواده خود تماس گرفته و گفته که در زندان زمین خورده و صورتش صدمات جدی دیده است.

به گفته خانم محمدی، شدت جراحت وارده به حدی بود که او به مدت پنج روز بینایی خودش را از دست داده و برای درمان به بیمارستان منتقل شده است.

سایت ملی مذهبی نوشته است که شرایط بیمارستانی که نرگس محمدی در آن بستری شد، چنان بد بودکه خانم محمدی چندین بار درخواست کرد مجددا او را به زندان منتقل کنند.

پیش از این نیز خبر رسیده بود که نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر به دلیل وضعیت وخیم جسمی به بیمارستان ولیعصر زنجان منتقل و ملاقات ممنوع شده است.

خانم محمدی در این مدت با نوشتن نامه‌هایی هشدار داده بود که وضعیت سلامت جسمی‌اش در زندان زنجان به مرحله خطرناک رسیده و مقامات امنیتی مسئول مرگ تدریجی و «عامدانه» او در زندان هستند. نرگس محمدی به بیماری فلج عضلانی مبتلاست.

نرگس محمدی ابتدا در سال ۸۸ بازداشت و به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بود اما دو سال بعد در دادگاه تجدیدنظر به شش سال زندان محکوم شد و روز دوم اردیبهشت توسط ماموران وزارت اطلاعات زنجان بازداشت و راهی زندان شد.

اتهام‌های او «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «عضویت در گروه‌ها یا جمعیت‌ها با هدف برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» اعلام شده است.

تقی رحمانی، همسر این فعال حقوق بشر هم که حدود ۱۴ سال از عمر خود را در زندان‌های ایران گذرانده است چندماه پیش مجبور به ترک ایران شد و اکنون در پاریس زندگی می‌کند.

وضعیت نرگس محمدی تاکنون اعتراض مجامع حقوق بشری مانند فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، جامعه دفاع از حقوق بشر ایران، گزارشگران بدون مرز و شیرین عبادی ایرانی برنده جایزه صلح نوبل را به دنبال داشته است.

آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی یکی از مراجع تقلید شیعه در قم هم دهم تیرماه گفت که زندانی‌کردن زنان جز در موارد خاص و جداکردن آن‌ها از خانواده، همسر و به ویژه فرزندان امری نامطلوب و گناه کبیره است.

مردمک   سه شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۱

Print Friendly, PDF & Email