واکنش به حذف دختران در ۷۷ رشته دانشگاهی

روزنامه‌های کیهان، جام جم و تهران امروز از قول علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، خبر داده‌اند که ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه «از بازنشستگان سپاه و ارتش» هستند.روزنامه‌های اعتماد و مردمسالاری گزارش داده‌اند که علی‌اکبر ناطق نوری طی سخنانی در ساری از «ترویج خرافات» و «سوء مدیریت» مقام‌های دولتی انتقاد کرده است.
روزنامه فرهیختگان از «اعلام رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای داوطلبان غیرایرانی کنکور» خبر داده است، و روزنامه‌های اعتماد و جام جم گزارش داده‌اند با بالا گرفتن اعتراضات به حذف دختران در ۷۷ رشته دانشگاهی «هیچ کس مسئولیت حذف دختران در کنکور سال ۹۱ را نمی‌پذیرد».

روزنامه شرق هم خبر داده است که در یکی از شهرهای استان کرمان برگزاری «مراسم ترحیم برای افرادی که خودکشی کنند ممنوع شده است».

علی‌اکبر صالحی: ربوده‌شدگان ایرانی در سوریه، بازنشستگان سپاه و ارتش هستند

روزنامه‌های کیهان، جام جم و تهران امروز از قول علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی خبر داده‌اند که ۴۸ ایرانی ربوده شده در سوریه «از بازنشستگان سپاه و ارتش» هستند.

به گزارش روزنامه کیهان، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از سفر به ترکیه و در مسیر بازگشت به تهران اعلام کرد که در دیدار با احمد داووداوغلو، وزیر خارجه این کشور، «بسیار صریح و واضح در مورد وضعیت افراد ربوده شده در سوریه صحبت کردیم و اخبار منتشر شده در مورد وابستگی این افراد به سپاه را تکذیب کردیم» و «گفتیم که تعدادی از آنها از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادی نیز از ادارات مختلف دیگر بوده‌اند».

این روزنامه همچنین از قول علی‌اکبر صالحی نوشته است که «مدتی بود که زائرین به سوریه نمی‌رفتند، اما از زمانی که دمشق آرام شد مجدداً آغاز به اعزام زائرین کردیم» که «تعدادی از آنها از بازنشستگان سپاه و ارتش بوده‌اند، البته افرادی نیز از ادارات مختلف دیگر بوده‌اند و حتی قرار بود در مرحله بعد بازنشستگان ادارات دیگر نیز اعزام شوند که آرام‌آرام راه برای زیارت سایر مردم و شهروندان نیز باز شود».

کیهان همچنین از قول وزیر خارجه ایران «درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص سرنوشت هفت عضو هلال احمر که در لیبی توسط گروه‌های انقلابی این کشور در اسارت به سر می‌برند» نوشته است که «در دو سه روز آینده آقای قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور، به طرابلس سفر خواهد کرد و این مسئله را پیگیری می‌کند».

روزنامه جام جم نیز از قول علی‌اکبر صالحی نوشته است که «برخی از زائران ربوده شده، بازنشسته سپاه و ارتش بودند».

این روزنامه همچنین خبر داده است که وزیر خارجه جمهوری اسلامی طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل «با ابراز نگرانی از وضع اتباع ایرانی ربوده شده در سوریه و لیبی، همکاری سازمان ملل متحد را برای آزادی فوری این افراد خواستار شده است».

روزنامه جام جم همچنین خبر داده است که «تهران، امروز پنج‌شنبه میزبان اجلاس مشورتی درباره سوریه» است و در این اجلاس «برخی وزیران خارجه کشورهای منطقه‌ای و خارج از منطقه خاورمیانه» از «حدود ۱۲ کشور از آسیا، آفریقا و آمریکای ‌لاتین» حضور خواهند داشت.

همزمان و به دنبال واکنش تند دولت ترکیه به هشدار حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، به این کشور، روزنامه تهران امروز گزارش داده است که علی‌اکبر صالحی در جریان سفر به ترکیه گفت که «برادران ترک ما دخالتی در جنگ نداشته‌اند، ما اشتراکات زیادی با دولت ترکیه داریم و خواسته هر دوی ما بحث آزادی احزاب و انتخابات و رفع فساد حکومتی است البته اختلافاتی هم داریم ولی مسائل باید به‌ صورت طبیعی پیش برود».

انتقاد ناطق نوری از «ترویج خرافات» و «سوء مدیریت»

روزنامه‌های اعتماد و مردمسالاری خبر داده‌اند که علی‌اکبر ناطق نوری طی سخنانی در ساری از «ترویج خرافات» و «سوء مدیریت» مقام‌های دولتی انتقاد کرده است.

روزنامه اعتماد گزارش داده است که «علی‌اکبر ناطق‌ نوری که هفت سالی است سکوت سیاسی کرده است و تنها در مراسم شب‌های قدر سخن می‌گوید بازهم به انتقاد از مدعیان دیدار با امام زمان پرداخت و آنان را انسان‌هایی حقه‌باز، دکاندار و کذاب معرفی کرد».

به نوشته این روزنامه، علی‌اکبر ناطق نوری که هم اکنون ریاست دفتر بازرسی ویژه رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده دارد، طی سخنانی «در مراسم شب نوزدهم ماه رمضان ساری» با بیان این که «خود امام زمان نیز نمی‌داند که چه زمانی باید ظهور کنند» و بر اساس باورهای شیعیان «ظهور امام زمان به اذن خداوند خواهد بود» تاکید کرده است که «کسانی که ادعای ظهور آن امام را دارند دروغگو هستند».

اعتماد یادآوری کرده است که این «نخستین بار نیست» که ناطق نوری نسبت به «دروغگویی‌های مدعیان دیدار با امام زمان هشدار می‌دهد» و نوشته که در سال ۸۷ نیز پس از اظهارات مقام‌های ارشد دولت و از جمله محمود احمدی‌نژاد درباره «مدیریت امام زمان» و این ادعا که برخی از اقدامات دولت با «دستور امام زمان» انجام می‌شود، علی‌اکبر ناطق نوری گفت که «چرا از امام زمان خرج می‌کنید»، و چرا «با معتقدات مردم بازی می‌کنید»، چرا که «با چنین ادعاهایی وقتی مشکلی پیش بیاید، مردم آن را از چشم امام زمان می‌بینند در حالی که مسئولیت کار خود را باید خودمان بر عهده بگیریم».

این روزنامه نوشته است که چندی بعد در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، محمود احمدی‌نژاد نیز پاسخ علی‌اکبر ناطق نوری را با نسبت دادن فساد مالی به او و پسرش داد، و به رغم آن که دفتر ناطق نوری با انتشار اطلاعیه‌ای این اتهامات را رد کرد، اما خود ناطق نوری سکوت پیشه کرد تا «در روز افتتاح مجلس نهم وقتی نوبت سخن به محمود احمدی‌نژاد رسید، ناگهان از جای برخاست و‌ ترک مجلس کرد تا نشان دهد که ذره‌ای دلخوشی از احمدی‌نژاد ندارد».

اعتماد نوشته است که در چند ماه اخیر به تدریج علی‌اکبر ناطق نوری سکوت سیاسی خود را شکسته و از همین رو «شاید ناطق که تا پیش از این زمان را برای بازیگری مناسب نمی‌دانست، شرایط را برای بازگشت به سپهر سیاسی کشور مناسب می‌بیند».

روزنامه مردمسالاری نیز ضمن انتشار بخش‌هایی از اظهارات علی‌اکبر ناطق نوری در ساری از قول وی نوشته است که «مردم نباید گول یک مشت انسان‌های کذاب و دروغگو را بخورند» و «این عده که ادعای دیدار با آن حضرت را دارند یک مشت انسان‌های دکاندار و حقه‌باز هستند».

به نوشته این روزنامه، ناطق نوری با اشاره به شرایط فعلی کشور گفت که «امروز در شرایطی هستیم که نظام سلطه از همه توان خود برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی استفاده می‌کند» و «تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی کشور تحقق رهنمودهای رهبر جمهوری اسلامی درباره اقتصاد مقاومتی است».

روزنامه مردمسالاری همچنین نوشته است که ناطق نوری با تاکید بر این که «بخشی از مشکلات امروز کشورمان ناشی از سوء مدیریت‌ها است» گفت که «عدم برنامه‌ریزی مناسب از سوی برخی از مدیران بر مشکلات دامن زده است».

اعلام «رشته‌ها و مناطق ممنوع» برای داوطلبان غیرایرانی کنکور

روزنامه فرهیختگان از «اعلام رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای داوطلبان غیرایرانی کنکور» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که در آستانه آغاز مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۹۱، وزارت علوم ضمن انتشار «جدول رشته‌ها و مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی» اعلام کرد که «پذیرش اتباع غیرایرانی در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهدات استخدامی برای جمهوری اسلامی ایران شود ممنوع است»، و علاوه بر این در پذیرش دانشجویان غیر ایرانی «رشته‌های ممنوع» و «شهرهای ممنوع» نیز برای اتباع غیرایرانی تعیین شده است.

به گزارش روزنامه فرهیختگان، بنا بر اعلام وزارت علوم «انتخاب رشته‌های تحصیلی مانند فیزیک اتمی، فیزیک (گرایش هسته‌ای)، مهندسی هسته‌ای، مهندسی تسلیحات، مهندسی فناوری اطلاعات (گرایش امنیت اطلاعات، امنیت شبکه، مخابرات امن)، مهندسی هوافضا (کلیه گرایش‌ها)، مهندسی شیمی (گرایش صنایع پالایش، پتروشیمی، شیمیایی، معدنی، گاز، عملیات پتروشیمی)، مهندسی نگهداری هواپیما (هوانوردی، خلبانی، مراقبت پرواز، نمایش و نگهداری هواپیما)، الکترونیک هواپیمایی، مهندسی فرماندهی و کنترل هوایی، تکنیک حوزه‌های نظامی، علوم و فنون هوانوردی، خلبانی هلی‌کوپتر، مهندسی تعمیر و نگهداری هلی‌کوپتر، اطلاعات نظامی، اویونیک هواپیما، علوم نظامی، ناوبری و فرماندهی کشتی، مدیریت و کمیسر دریایی» برای اتباع غیر ایرانی «ممنوع است».

روزنامه فرهیختگان همچنین فهرستی از «مناطق ممنوعه برای انتخاب محل تحصیل اتباع غیرایرانی» در ۳۱ استان کشور را منتشر کرده است.

در این فهرست غیر از تهران و قم اغلب استان‌های ایران برای «سکونت و تحصیل اتباع افغانستان و عراق ممنوع است»، و استان‌هایی چون آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و بسیاری از استان‌های دیگر نیز «برای سکونت و تحصیل همه اتباع غیرایرانی ممنوع است».

استان‌های خراسان رضوی، بوشهر و اصفهان از جمله استان‌هایی هستند که مرکز استان شامل ممنوعیت سکونت و تحصیل اتباع غیر ایرانی نمی‌شود، اما دیگر شهرهای این استان‌ها در شمار مناطقی اعلام شده‌اند که «سکونت و تحصیل» اتباع غیر ایرانی به‌ویژه اتباع افغانستان و عراق در آنها ممنوع است.

روزنامه فرهیختگان نوشته است که بنا بر اعلام سازمان سنجش «اتباع غیرایرانی پذیرفته شده در هر یک از رشته‌های تحصیلی منحصراً باید واجد شرایط و ضوابط اعلام شده باشند و محل تحصیل خود را با توجه به شرایط و ضوابط مربوط و رعایت مناطق ممنوعه در هنگام تعیین رشته انتخاب کرده باشند» و «در غیر این صورت قبولی آنان کان لم یکن تلقی شده و از ثبت نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد».

به نوشته این روزنامه، «ممنوعیت اسکان و اقامت» و «تحصیل» اتباع خارجی «شامل اردوگاه‌های ویژه اتباع خارجی مستقر در مناطق مرزی و همچنین اتباع بیگانه ساکن ایران که با زنان ایرانی ازدواج کرده‌اند و ثبت ازدواج آنان به تایید وزارت کشور رسیده است نمی‌شود».

واکنش‌ها به حذف دختران در ۷۷ رشته دانشگاهی

روزنامه‌های اعتماد و جام جم گزارش داده‌اند که «هیچ کس مسئولیت حذف پذیرش دختران در کنکور سال جاری را نمی‌پذیرد».

روزنامه اعتماد گزارش داده است که با وجود گذشت چند روز از انتشار دفترچه کنکور سراسری ۹۱ و «حذف دختران از ۷۶ رشته دانشگاهی» مسئولان وزارت علوم و مجلس «حاضر به ارائه توضیح قانع‌کننده‌ای در این زمینه نیستند».

محمدمهدی زاهدی به عنوان رئیس کمیسیون آموزش مجلس نهم در گفت‌و‌گو با روزنامه اعتماد از «احضار معاون آموزشی وزارت علوم به مجلس در هفته آینده برای توضیح تک‌جنسیتی شدن بسیاری از رشته‌های دانشگاهی» خبر داده است، اما این روزنامه نوشته است که «وزارت علوم پیش از این از خود رفع تکلیف و اعلام کرد در این زمینه دخالتی نداشته است».

این روزنامه در عین حال نوشته است که احضار معاون وزارت علوم به مجلس طی «هفته آینده» در حالی صورت می‌گیرد که «مهلت انتخاب رشته داوطلبان تا چند روز آینده به اتمام می‌رسد و بسیاری از داوطلبان دختر فرصت انتخاب رشته در بسیاری از رشته‌های پرطرفدار را در کنکور امسال نداشتند».

روزنامه جام جم نیز گزارش داده است که «با بالا گرفتن دامنه نارضایتی‌های بسیاری از داوطلبان کنکور، خیلی‌ها منتظر اعلام موضع وزارت علوم درخصوص حذف جنسیتی برخی از رشته‌های کنکور ۹۱ بودند» اما این وزارتخانه اعلام کرده که «ما مسئول نیستیم».

به نوشته این روزنامه، ابوالفضل حسنی، مدیرکل شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، اعلام کرده است که «شورای گسترش آموزش عالی، هیچ گونه دخالتی در درج ظرفیت پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌ها در پورتال سازمان سنجش ندارد».

روزنامه جام جم یادآوری کرده است که «بیش از یک سال از نامه رسمی محمود احمدی‌نژاد به وزیر علوم درباره مخالفت با تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، اما حالا مسئولان ۳۶ دانشگاه کشور برخلاف موضع رئیس‌جمهور اعلام کرده‌اند که در جریان کنکور امسال، از بین دختران کنکوری دانشجو نمی‌پذیرند».

این روزنامه نوشته است که احمدی‌نژاد در آن نامه رسمی با اشاره به این که «شنیده شده است که در برخی دانشگاه‌ها، رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد» به‌ صراحت عنوان کرده بود که «ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیرعالمانه جلوگیری شود»، اما «حالا در دفترچه انتخاب رشته کنکور سال ۹۱، وضع به‌ گونه‌ای است که دختران کنکوری تنها به دلیل جنسیت‌شان نمی‌توانند در ۷۷ رشته مقطع کار‌شناسی به دانشگاه‌ها راه یابند».

«ممنوعیت مراسم ترحیم» برای افرادی که خودکشی کنند

روزنامه شرق خبر داده است که در یکی از شهرهای استان کرمان «مراسم ترحیم برای افرادی که خودکشی کنند ممنوع شده است».

به نوشته این روزنامه، «شورای فرهنگ عمومی شهرستان انار در استان کرمان» در جلسه‌ای با حضور حسین ابراهیمی امام جمعه و مجید اعتمادی فرماندار این شهرستان «برگزاری مراسم ترحیم را برای کسانی که خودکشی می‌کنند ممنوع اعلام کرد».

این روزنامه نوشته است که در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان انار در استان کرمان همچنین دلیل چنین اقدامی «بازدارندگی از گناه بزرگ خودکشی» عنوان شد و اعضای این شورا تاکید کردند که «لازم است هماهنگی لازم در مساجد به عمل آید و برگزاری مراسم این‌چنینی را در دیگر مساجد هم ممنوع کنیم».

روزنامه شرق نوشته است که یک هفته پیش از اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم ترحیم برای جان‌باختگان بر اثر خودکشی نیز «یک نوجوان ۱۶ ساله در شهرستان انار خودکشی کرد که به خانواده وی اجازه دفن و برگزاری مراسم ترحیم وی در امامزاده محمدصالح این شهرستان داده نشد».

رادیو فردا   پنج شنبه 09 اوت 2012 – 19 مرداد 1391

Print Friendly, PDF & Email