بی بی سی بهتر از رسانه ملی خودمان گزارش زلزله را پخش کرد

در حالی که سازمان صداوسیما و برخی نهادهای مسئول هم و غم خود را صرف حمایت از حکومت سوریه و پرداختن به مشکلات مردم محروم و مستضعف اروپا و آمریکا می کنند، هزاران ایرانی زلزله زده در استان های آذربایجان شرقی و غربی از مشکلات فراوان رنج می برند.زلزله روز گذشته اهر در حالی هموطنان روزه دار مناطق شمال غربی کشور را داغدار کرد، که کمک های امدادی به خصوص در ۱۲ ساعت اول وقوع زلزله می تواند برای نجات آسیب دیدگان از مرگ و معلولیت های جسمی بسیار سرنوشت ساز باشد.در این شرایط با توجه به گسترده و روستایی بودن مناطق زلزله زده و امکانات محدود محلی، بسیج ملی برای یاری رساندن به هموطنان فوریت داشت و این کار تنها با کمک صداوسیما امکان پذیر بود.

اما ظاهرا برای مسئولان صداوسیما، جان بیش از هزار تن از هموطنان ایرانی به اندازه آرام بودن خیابان های دمشق و پرداختن به مشکلات مردم محروم و مستضعف آمریکا و اروپا اهمیت نداشت و ۱۲ ساعت حیاتی زلزله زدگان با کم توجهی رسانه ملی و برخی از دیگر مسئولان مربوطه سپری شد.

این در حالی است که در زلزله بم که در زمان دولت خاتمی اتفاق افتاد، صداوسیما نقش زیادی در پرداختن به مشکلات زلزله زدگان و بسیج افکار عمومی برای کمک به مردم محروم داشت.

به گزارش بازتاب، شاید مسئولان صداوسیما تصور کنند با پرداختن به مشکلات مردم زلزله زده، فرایند دعوت به شرکت در راهپیمایی روز قدس تحت الشعاع قرار گیرد و شاید فکر کنند، کشته شدن صدها انسان به اندازه برگزاری اجلاس سران عدم تعهد ارزش خبری ندارد. اما ای کاش مسئولان «صادق، پاک دست و بالیاقت»! یک لحظه خود و یا اعضای خانواده خود را در میان هزاران هموطن روزه داری بگذارند که دیشب روزه خود را با اشک بر از دست دادن عزیزانشان افطار کردند و کسی را نداشتند تا جنازه های اعضای خانواده شان را از زیر آوار بیرون بیاورد و کودکان زخم خورده و زنان مجروح را مداوا کند.

در این شرایط باید به برادر ضرغامی گفت، با این میزان تبلیغات و خدمتی که صداوسیمای ایران به حکومت سوریه می کند، مردم ایران حتی اگر ده درصد تبلیغات صداوسیما را باور کنند، از طرفداران سرسخت حکومت سوریه اند. پس حداقل به همین خاطر به داد آنها برسید.

نماینده مجلس هشتم: در زلزله اردبیل خود آقای خاتمی به روستای زلزله زده رفت، اما حالا …

یکی از نمایندگان اهر و هریس در مجلس هشتم، به نحوه خبررسانی صدا و سیما در مورد زلزله آذربایجان شرقی انتقاد کرده و گفته که شخص رییس دولت یا رییس مجلس با شنیدن چنین اتفاق بزرگی باید خودشان راهی مناطق زلزله زده می شدند تا هم انعکاس خبری بیشتری پیدا می کرد و هم درجه اهمیت مردم این استان را نشان می دادند.

غلامحسین مسعودی ریحان در گفتگوی تلفنی با مسیح علی نژاد روزنامه نگار وضعیت مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی را بسیار نامناسب توصیف کرد و گفت: متاسفانه آماری که پزشکی قانونی می گوید بیش از سیصد نفر کشته شده، اما تعدادی از کشته ها را در خود روستاها دفن کرده اند. بالای دو هزار نفر زخمی شدند و آمارها هم نشان می دهد میزان کشته شده ها به هزار نفر هم برسد.

وی با بیان اینکه دیروز جاده ارتباطی بین اهر و تبریز مسدود شده بود و ماشین ها کند حرکت می کردند ، تصریح کرد: مردم انتظار داشتند در چنین شرایطی امداد رسانی با هواپیما صورت بگیرد و با کمک های هوایی زخمی ها و مجروجان به بیمارستان های تبریز منتقل می شدند اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد.

مسعودی در مورد میزان تخریب شهرستان ها و روستاهای استان می گوید: اول اینکه چون مردم اهالی این شهرستان ها از نظر اقتصادی وضعیت خیلی خرابی دارند. و پس از زلزله هم خانه هاشان خراب شده، سقف خانه هاشان شکسته شده حتی خود شهرها، روستاه ها هم که در حدود پنجاه و برخی روستاها ۶۰ درصد تخریب شده است.

وی ادامه داد:‌ از دیروز که حوالی ساعت پنح زلزله شش و نیم ریشتری رخ داد تا صبح امروز اصلا امداد رسانی خصوصا در روستاها خیلی خوب نبود و حتی خبررسانی هم خوب نبود. مثلا بی بی سی بهتر از رسانه ملی خودمان گزارش های مربوط به زلزله را پخش کرد.

این نماینده هشتمین دوره مجلس افزود: متاسفانه دیروز هیچ مسولی حتی استاندار هم به منطقه زلزله زده نرفت اما خب امروز وزیر کشور و برخی دیگر از مسولان آمدند. مردم انتظار داشتند خود رییس [دولت] بیاید به منطقه زلزله زده، آن زمان که در ادربیل زلزله شده بود آقای خاتمی خودش رفت به روستای زلزله زده و مردم الان انتظار داشتند رییس [دولت] که برای هر چیزی به شهرستان می رود برای اتفاق به این بزرگی نیز خود آقای احمدی نژاد می آمد و مسولان را مکلف می کرد که رسیدگی کنند.

وی در مورد اینکه خبررسانی چه تاثیری در وضیعت زلزله زدگان می تواند داشته باشد گفت: هر چقدر انعکاس خبررسانی زیاد شود، مردم شهرستان ها و استان ها و کشورهای دیگر کمک رسانی بهتری انجام می دهند. واقعا این مردم خیلی نیاز دارند. از دیروز تا حالا اهالی هیچ کدام اهلی شهرستان های اهر، هریس و ورزقان به خانه هایشان نرفتند همه بیرون خانه های شان هستند بلاخره نیاز دارند غذا و چادر و نیازهای اولیه شان توزیع شود. مردم انتظار دارند همین نیازهای شان در این وضیعت سخت بر آورده شود.

وی در مورد نقش مجلس و مسولان استانی در امداد رسانی به مردم زلزله زده می گوید: باید کارگروه های جدی تشکیل شود که به این مردم کمک رسانی شود، از مجلس هم خیلی بیشتر انتظار می رود. حداقل خود رییس مجلس یا معاونین ایشان باید می آمد در میان مردم منطقه. حضور آنها باعث انعکاس خبری بیشتر در سطح جهانی و بین المللی می شد.

این نماینده سابق مجلس تاکید کرد: وقتی رییس مجلس و رییس [دولت] خودشان به منطقه زلزله زده می آمدند هم مردم احساس می کردند که اهمیت شان برای دولت بیشتر است و هم در عرصه های جهانی این وضعیت مردم اطلاع رسانی می شد و مردم کمک های بیشتری می کردند.

مسعودی تصریح کرد:‌ مردم در این مناطق زلزله زده می گفتند که اگر در اصفهان چنین اتفاقی رخ می داد واقعا رییس [دولت] نمی رفت؟ یا اینکه مسولان تا این اندازه اهمیت بیشتری نمی دادند؟ متاسفانه مردم خیلی حرف های دیگر هم می گویند ولی چه می شود گفت….

کلمه   12 اوت 2012 – 22 مرداد 1391

Print Friendly, PDF & Email