وال‌استریت ژورنال: صدها نیروی نظامی از ایران راهی سوریه شدند

روزنامه وال ستریت ژورنال روز سه‌شنبه، هفتم شهریور ماه گزارش کرده است که ایران در حمایت از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، پرسنل نظامی متعلق به بسیج و سپاه جمهوری اسلامی به سوریه فرستاده است.وال‌استریت ژورنال این گزارش را با استناد به منبعی در تهران که او را «عضو سپاه پاسداران و آگاه با عملیات ایران در سوریه» نامیده، و همچنین دو منبع دیگر که با عملیات سپاه جمهوری اسلامی در سوریه «آشنایی دارند»، تهیه کرده است.طبق اظهارات این افراد ایران هم اکنون صدها تن‌ از سربازان سپاه جمهوری اسلامی و داوطلبان بسیج را به منظور مقابله با مخالفین بشار اسد به دمشق فرستاده است.

اکثر این افراد اعزامی ظاهراً متعلق به ارگان‌های سپاه در نواحی کردستان و آذربایجان هستند که تجربه مقابله با «عوامل شورشی تجزیه طلب» دارند.

بنا به گفته این منابع، آنها غالباً جایگزین سربازانی سوری می‌شوند که به اپوزیسیون پیوسته‌اند، و اکثرا عهده‌دار وظایف غیر نظامی مانند نگهداری از تسلیحات و کمک در مدیریت پایگاه‌های نظامی هستند.

به گفته یکی‌ از این منابع، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس را فرمانده عملیات همکاری نظامی این کشور با سوریه قرار داده است.

این منبع می‌افزاید که قاسم سلیمانی، آقای خامنه‌ای را متقاعد کرده که دفاع از سوریه برای محافظت از «هلال تشیع» الزامی است. منظور از «هلال تشیع» شیعیان ساکن ایران، لبنان، سوریه، و عراق هستند که به دنبال سقوط صدام حسین پدید آمد.

نیروی قدس، شعبه برون مرزی سپاه پاسداران اسلامی است. وال‌استریت ژورنال درحالی این گزارش را نوشته است که سالار ابنوش، فرمانده سپاه قزوین در یک گردهمایی داوطلبان بسیج روز دوشنبه گفت: «ما امروز همه جانبه در حال جنگ هستیم در بعد نظامی در سوریه و در بعد فرهنگی‌ هم در حال جنگ هستیم.»

پیش از این اسماعیل قاآنی، جانشين فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران تایید کرده بود که جمهوری اسلامی در درگیری‌های دولت سوریه با مخالفانش، «حضور فیزیکی و غیر فیزیکی» دارد و این حضور باعث شده جلوی «کشتار مردم سوریه توسط مخالفان» گرفته شود. این گفته اما بلافاصله از سوی مقامات ایران رد شد و آنها تاکید کردند که منظور از حضور، حضور معنوی بوده است.

این گفته‌ها در شرایطی عنوان می‌شوند که کشورهای غربی به خصوص آمریکا، و همچنین مخالفان بشار اسد ایران را متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از بشار اسد کرده‌اند. آمریکا همچنین ایران را متهم کرده که برای مدتی‌ طولانی‌ به این رژیم در زمینه تجسسی و امنیت سایبری یاری و آموزش رسانده است.

اما با این حال مقامات بلندپایه ایرانی‌ از بیان مستقیم حمایت این کشور از سوریه گریز داشته‌اند، و حتی علی‌ اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش از آمادگی ایران برای میانجیگری بین مخالفین و دولت سوریه خبر داد.

مردمک    سه شنبه 28 اوت 2012 – 07 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email