از حکم مشایی به عنوان نماینده ویژه تا انتصاب سعیدلو به معاونت امور بین الملل

 

محمود احمدی نژاد با استناد به اصل 127 قانون اساسى در احکام جداگانه‌ای اسفندیار رحیم‌مشایی را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور خاورمیانه، حمید بقایی را به عنوان نماینده در امور آسیا، محمدمهدی آخوندزاده را به عنوان نماینده درامور دریای خزر و ابوالفضل ظهره‌وند را به عنوان نماینده در امور افغانستان منصوب کرد. این خبری بود که اواسط سال 89 جنجال بر انگیز شد.بعد از آن بود که موازی کاری در دستگاه دیپلماسی کشور مورد توجه کارشناسان قرار گرفت و حتی مقام معظم رهبری نیز در 8 شهریور همان سال توصیه هایی در این خصوص داشتند. توصیه هایی که به این جهت بود که از موازی کاری در دستگاه خارجی جلوگیری شود و وزارت خارجه محور رفتارهای سیاسی کشور در عرصه بین‌الملل باشد. ‌‌

با این حال اما در سال 90 این اتفاق تکرار شد و محمود احمدی نژاد معاونت جدیدی با عنوان معاونت امور بین الملل تشکیل داد.

انتصاب علی سعیدلو بدون هیچ گونه سابقه کار دیپلماتیک در ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۰ به عنوان معاون رئیس جمهور در امور بین‌الملل خبر از ادامه دور جدید موازی کاری در دستگاه دیپلماسی کشور داشت.

بعد از ان بود که ماموریت های دیپلماتیک سعید لو آغاز شد و به عنوان مثال، در دی ماه سال گذشته رئیس‌جمهور با توجه به ارتباطات نزدیک ایران با کشورهای آمریکای لاتین در دولت‌های نهم و دهم علی سعیدلو معاون امور بین‌الملل خود را مأمور پیگیری دقیق نحوه اجرای موافقت‌نامه‌ها میان ایران و کشورهای آمریکای لاتین و ارائه گزارش به دولت کرد.

رئیس دولت دهم بر تلاش همه دستگاه‌ها در پیگیری و اجرای دقیق تفاهمنامه‌ها و موافقت‌نامه‌های دوجانبه بین ایران و کشورهای آمریکای لاتین به‌ویژه از سوی وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نفت، اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه تأکید کرد و معاون امور بین‌الملل خود را مأمور پیگیری دقیق نحوه اجرای این موافقت‌نامه‌ها و ارائه گزارش به دولت کرد.

هر چند، براساس قانون رئیس‌جمهور می‌تواند افرادی را به نمایندگی از خود معرفی کند اما کارشناسان سیاسی و حوزه دیپلماتیک معتقدند، این بدان معنا نیست که مجموعه وزارت خارجه چند تکه شود و مدیریت هر بخش به کسی واگذار شود چون در این حالت خروجی مناسبی نخواهد بود.

در هر حال همین مساله باعث شده پای وزیر امور خارجه به مجلس باز شود.
بر اساس اخبار رسیده از مجلس ، سوال محمدرضا تابش نماینده مردم یزد از وزیر امور خارجه این هفته در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد.

سئوال تابش درخصوص علت انفعال وزارت امور خارجه در مسائل منطقه ای و جهانی و موازی کاری در سیاست خارجی است.

بر اساس این گزارش تعیین نمایندگان ویژه رئیس جمهور برای مناطق مختلف جهان و تشکیل معاونت امور بین الملل در ریاست جمهوری و انتصاب سعیدلو به ریاست این معاونت مورد اعتراض نمایندگان است.

به گزارش شفاف،به این ترتیب به نظر می رسد بار دیگر موازی کاری در دستگاه دیپلماسی بار دیگر دردسر ساز شود و باید منتظر ماند و دید صالحی این بار چه پاسخی برای وکلای ملت در بهارستان نهم دارد و آیا پاسخ قانع کننده ای به بهارستان نهم خواهد داد؟

آفتاب     16 سپتامبر 2012 – 26 شهریور 1391

Print Friendly, PDF & Email